یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
حاتم قادری «اندرز به سلطان» را نقد می‌کند

جلسه نقد و بررسی «اندرز به سلطان» نوشته نگین یاوری، ۲۸ خرداد با حضور حاتم قادری، مسعود جعفری، نگین یاوری و محمد دهقانی (مترجم کتاب) در دفتر نشر تاریخ ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلسه نقد و بررسی کتاب «اندرز به سلطان» با عنوان فرعی «نصیحت و سیاست اسلام در قرون اولیه» نوشته نگین یاوری و ترجمه محمد دهقانی از ساعت17 و 30 دقیقه روز سه شنبه ۲۸ خرداد در دفتر انتشارات تاریخ ایران برگزار می‌شود.

در این نشست حاتم قادری، مدرس و پژوهشگر حوزه علوم سیاسی و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، مسعود جعفری و همچنین نویسنده و مترجم کتاب حضور داشته و به ایراد سخن خواهند پرداخت. این دومین جلسه نقد و بررسی این کتاب است، پیشتر نیز یک جلسه دیگر درباره این کتاب در کتابخانه ملی برگزار شده بود.

«اندرز به سلطان» زمستان پارسال (۱۳۹۷) با شمارگان هزار نسخه، ۲۳۶ صفحه و بهای ۵۰ هزار تومان توسط نشر تاریخ ایران منتشر شده است. نویسنده در این کتاب می‌کوشد تا به بررسی بخش‌های گوناگون و متعارض در تفکر سیاسی از قرن چهارم هجری تا امروز بپردازد. این کتاب بر آن است که بررسی مجدد این آرا و سرنوشت و اقبال آن‌ها در دورانی طولانی‌تر ما را وامی‎دارد تا در درک خود از رابطه میان تاریخ مدرن و روایت‌های اخیر در تاریخ تفکر سیاسی غرب و اسلام بازنگری کنیم.

اندرزهایی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، که دامنه‌اش از «وظایف وزیر» در مصر باستان است تا «نامه تنسر» در ایران پیش از اسلام و کتاب «سِرالاسرار» و چندین اندرزنامه‎ اروپایی و اسلامی از سده‌های دهم و یازدهم تنوع شیوه‌هایی را نشان می‌دهند که تاریخ در آن‌ها خود را عیان می‌سازد. حقانیتی که همواره آینه‌ها در برابر امیران به نمایش می‌گذارند، درک ما را از متونی به چالش می‌کشند که در آن‌ها به عنوان دریچه‌ای به جهان‌بینی‌ها نظر می‌کنیم و توجه ما را به شیوه‌های غیرمتعارفی جلب می‌کند که می‌توان در آن‌ها به فحوای کلام در متنی خاص دست پیدا کرد.

عموم علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌توانند در روز و ساعت تعیین شده به دفتر انتشارات تاریخ ایران به نشانی تهران، خیابان فلسطین، پایین‌تر از میدان فلسطین، پلاک ۳۷۲ (ساختمان ۱۱۰)، طبقه سوم، شماره ۳۰۴، مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها