شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
تلاش رادیو تهران برای معرفی منابع ارزشمند کتابخانه مجلس

دوشنبه سی‌و‌یکم اردیبهشت‌ماه، حمیدرضا صحراگرد، مدیر شبکه رادیویی تهران و هیئت همراه، با حضور در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، ضمن بازدید از این مجموعه، در جلسه‌ای به میزبانی ریاست کتابخانه مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس، مدیر و جمعی از کارکنان شبکه رادیویی تهران، از کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی،‌ دیدن کردند. 

این هیئت پس از بازدید مفصلی از موزه مجلس و بخش‌ آسیب‌شناسی و مرمّت، از بخش خطی کتابخانه مجلس که به مناسبت ماه مبارک رمضان، نمایشگاهی از قرآن‌های خطی نفیس این مرکز را به نمایش گذاشته، دیدن و گزارشی از این نمایشگاه تهیه کردند.

رئیس و مدیران شبکه رادیویی تهران که به دعوت روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس، جهت انعقاد تفاهم‌نامه و تهیه گزارش‌های رادیویی به این مرکز آمده بودند، پس از بازدید بخش‌های مختلف کتابخانه، جلسه‌ای با رئیس کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد داشتند.

در این جلسه که با حضور حمیدرضا صحراگرد؛ مدیر شبکه رادیویی تهران، علیرضا مبینی، علیرضا حبیبی، عبدالحسین قلعه‌قوند و مسعود محمودخواه؛ مدیران گروه شبکه، فرهاد محمودی؛ مدیر اطلاعات و برنامه‌ریزی، فرهاد انتظاری؛ مدیر امور مالی، هادی ماهر؛ مدیر تولید، پارسیان؛ مدیر سیاسی، مهران رهبر حقیقت؛ سرپرست فضای مجازی، سید مجتبی میرسعیدی؛ مدیر اجرایی و روابط عمومی، محمدرضا مجتبوی؛ مشاور، علوی‌زاده؛ مسئول نظارت و خانم زرین کشاورز؛‌ تهیه‌کننده، از شبکه رادیویی تهران و سیدمهدی قریشی؛ مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس برگزار شد، رئیس کتابخانه مجلس و مدیر شبکه رادیویی تهران، ضرورت معرفی مراکز فرهنگی کشور به ویژه مرکز مهم و پربار کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی را به عنوان نخستین کتابخانه رسمی کشور و بزرگ‌ترین کتابخانه پارلمانی خاورمیانه، بررسی کردند.

در ابتدای جلسه، صحراگرد؛ مدیر شبکه رادیویی تهران، ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع)، رضایت بالای خود و همکارانشان از بازدید کتابخانه مجلس را بازگو کرد و گفت: بخش‌های موزه، خطی و مرمّت کتابخانه مجلس برایم بسیار جذاب بود. دیدن این حجم از ذخائر ناب فرهنگی، شگفت‌زده‌‌ام کرد و متأسف شدم چرا تاکنون از این مجموعه عظیم بازدیدی نداشته‌ام!

مدیر شبکه رادیویی تهران، در مورد ظرفیت بالای کتابخانه مجلس برای تهیه گزارش، مصاحبه و مستندهای جداگانه توضیح داد و گفت: ما در این بازدید چند ساعته دریافتیم که گذشته از معرفی وسایل، اشیاء، منابع و کتب این مرکز به عنوان ذخائر ارزشمند فرهنگی، از بخش‌های تخصصی مختلف این کتابخانه می‌توان مستندهای جداگانه‌ای ساخت. همچنین کتابخانه مجلس کارشناسان متخصص و زبده‌ای همچون حمید ملکیان دارد که می‌توان در معرفی عملکرد و تخصص این افراد، مستندهایی ساخت.

دکتر صحراگرد گفت: امروزه دانشجویان برای نگارش پایان‌نامه‌های خود در جستجوی کتابخانه‌های بزرگی برای استفاده کتاب، نشریه و پایان‌نامه‌ها هستند. یکی از اصلی‌ترین کارهایی که باید انجام شود، معرفی کامل کتابخانه مجلس به عنوان مرکزی است که علاوه بر کتاب‌های ارزشمند علوم انسانی، منابع وسیعی از نشریات و پایان‌نامه‌ها را در اختیار دارد.

پس از صحبت‌های صحراگرد، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس، ضمن خوشامدگویی و تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع)، گفت: ایران جزء ‌معدود کشورهایی است که این حجم از نسخ خطی و اسناد ملی و تاریخی را در اختیار دارد. حجم وسیع نسخ خطی ما قابل مقایسه با سایر کشورها نیست؛ ‌این در حالی است که در حملات بیگانگان به ایران، بسیاری از کتابخانه‌ها به آتش کشیده شده و حجم زیادی از این میراث گرانبها از بین رفته است. برخی از این ذخائر مکتوب، ارزش هنری بالایی نیز دارند که در جهان بی‌نظیر است؛ مثل خط ناخنی در نسخ خطی که نظم و نثرهایی را با ناخن می‌نوشتند و اثر هنری زیبایی خلق می‌کردند. با مشاهده این منابع، به هویت و ایرانی بودن خودمان می‌بالیم.

حجت‌الاسلام سیدعلی عماد، در ادامه سخنان خود، به ظرفیت و وظیفه مهم صدا و سیما در معرفی هر چه بیشتر ذخائر فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: رادیو با تهیه گزارش و مستندهایی از میراث فرهنگی کشور، می‌تواند گام بزرگی در معرفی و شناسایی این منابع داشته باشد.

حجت‌الاسلام عماد در ادامه، از منابع متعدد کتابخانه مجلس یعنی آثار موزه‌ای، نسخ خطی، سنگی و سربی، اسناد، عکس‌ها، فایل‌های صوتی، نشریات، مجموعه سفرنامه‌های خارجیان به ایران به زبان‌های مختلف و مجموعه‌های ارزشمند لاتین و ایران‌شناسی نام برد و هر یک از این موارد را نیازمند معرفی‌های مفصل در قالب گزارش و حتی مستندهای جداگانه دانست.

پس از این مدیر شبکه رادیویی تهران، ضمن درخواست انعقاد یک تفاهم‌نامه همکاری، گفت: من از همکاری با کتابخانه مجلس برای معرفی منابع ارزشمندش، بسیار استقبال می‌کنم و پیشنهاد می‌کنم تمام درخواست‌های کتابخانه مجلس و مواردی که خواهان معرفی و شناختش هستند، در تفاهم‌نامه ذکر شود. برای مثال می‌توان علاوه بر معرفی، تهیه گزارش و ساخت مستند، نمایشنامه‌های رادیویی نیز از کتابخانه مجلس ساخت.

رئیس کتابخانه مجلس ضمن موافقت با درخواست انعقاد تفاهم‌نامه، در مورد معرفی و ساخت مستندهای موضوعی از کتابخانه مجلس گفت: یکی از مواردی که نیاز به معرفی و فرهنگ‌سازی دارد، معرفی اهداکنندگانی است که مجموعه‌ها و منابع ارزشمندشان را به کتابخانه مجلس بخشیده یا فروخته‌اند. برخی از این افراد، بزرگانی هستند که این سخاوت و بزرگی‌شان باید شناسانده شود. برای مثال مرحوم استاد سیدمحمد مشکات، هزار و اندی کتاب و نسخه خطی ارزشمند خود را به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران هدیه کرد و هسته اصلی این کتابخانه بزرگ را تشکیل داد. این نسخ ارزشمند قیمت بسیار بالایی دارند اما رایگان به دانشگاه تهران اهدا شد. با معرفی این افراد و صحبت در مورد لزوم اهدای نسخ خطی به مراکز فرهنگی برای نگهداری هرچه بهتر این منابع،‌ می‌توان افرادی را که در گوشه و کنار کشور، نسخ خطی ارزشمندی را در خانه‌های خود و تحت شرایط نامناسب نگهداری می‌کنند، ترغیب کرد تا این نسخ را به مراکز مهم نگهداری‌شان اهدا کنند یا بفروشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها