سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹
اسناد تاریخی مربوط به آئین‌های رمضان در حرم رضوی رونمایی شد

اسناد تاریخی آستان قدس رضوی با عنوان «آئین‌های ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی، همزمان با ماه مبارک رمضان و میلاد امام حسن مجتبی (ع)، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‎ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در نهمین برنامه «سه‎شنبه‎های فرهنگی» در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری، از اسناد تاریخی خود با عنوان «آئین‌های ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی» رونمایی کرد.

زهرا فاطمه مقدم، کارشناس اسناد تاریخی در این برنامه فرهنگی اسناد تاریخی رونمایی شده را متعلق به دوره صفویه تا عصر حاضر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در میان اسناد قدیمی مربوط به تشکیلات آستان قدس رضوی در دوره‎های صفویه، افشاریه و قاجاریه، روایاتی در مورد مراسم و برنامه‎های ویژه ماه مبارک رمضان وجود دارد، این موضوعات را شامل  دستورالعمل‌هایی عنوان کرد که خاص این ماه پرفضیلت، برنامه‌های ویژه شب‌های قدر، قرائت قرآن، برگزاری مراسم افطاری و چگونگی برپایی جشن عید فطر در حرم منور رضوی است.

فاطمی مقدم با اشاره به اسناد موجود در این زمینه گفت: در ابتدای ماه مبارک رمضان دستورالعمل‌هایی در مورد برنامه‎های اجرایی در حرم مطهر امام رضا (ع) صادر می‌شده است که در این دستورالعمل‎ها علاوه بر ای‎که وظیفه کارکنان حرم مطهر رضوی مشخص شده، گزارشی را نیز از برنامه‎های اجرایی حرم مطهر ارائه می‎دهد.

وی ادامه داد: مطابق این دستورالعمل‎ها موذنان حرم مطهر موظف بودند هر شب در وقت سحر با حضور در گلدسته‎ها به ذکر و مناجات بپردازند و نقاره چیان نیز باید پس از اتمام مناجات موذنان به منزله تعیین وقت سحر به نقاره نوازی بپردازند.

این کارشناس اسناد تاریخی گفت: از دیگر برنامه‎های ویژه در حرم مطهر رضوی در این ایام تلاوت روزانه یک جزء قرآن کریم با حضور تمامی حافظان و قاریان قرآن در سه ساعت به غروب مانده در ایوان طلای صحن عتیق (صحن انقلاب اسلامی) و برپایی جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) در نیمه ماه مبارک رمضان پس از اذان مغرب، همراه با چراغانی حرم مطهر و پذیرایی از مهمانان با شربت و شیرینی بوده است.

فاطمی مقدم گفت: مراسم احیای شب‌های قدر و روضه‎خوانی از دوره صفویه در بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به صورت یک سنت هر ساله انجام می‌شده است و به همین جهت درهای اماکن متبرکه برخلاف شب‌های دیگر که در ابتدای شب چراغ‌های حرم خاموش می‎ شد، تا صبح برای حضور زائران باز و چراغ‎های آن روشن می‎ماند.

وی همچنین در خصوص مراسم پایانی ماه مبارک رمضان بر اساس اسناد تاریخی گفت: در پایان این ماه نیز به شکرانه یک ماه عبادت در روز عید فطر جشن باشکوهی در حرم مطهر رضوی برپا می‎شد که مراسم این عید، با آداب ویژه‌ای همراه بود.

فاطمی مقدم گفت: اگرچه چگونگی برپایی این مراسم با تفاوت‌هایی در ادوار گوناگون همراه است، اما سندها بیان‌گر پذیرایی از میهمانان مراسم عید فطر در حرم مطهر رضوی است و خلعت دادن به برخی کارکنان همچون خطیب حرم مطهر رضوی و ... از دیگر برنامه‌های این عید بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها