دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
قزلی: نویسندگان کودک و نوجوان، پیامبران زندگی معاصر ما هستند

مهدی قزلی در نشست چالش‌های ادبیات کلاسیک و ادبیات معاصر آستراخان روسیه گفت: نویسندگان کودک و نوجوان، پیامبران زندگی معاصر ما هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست بررسی «چالش‌های ادبیات کلاسیک و ادبیات معاصر کودکان و نوجوانان» یکشنبه ۲۹ اردیبهشت در سالن اُپرای شهر آستراخان برگزار شد. در این نشست که با حضور گالینا زاتی‌یِوا، وزیر فرهنگ استان آستراخان روسیه، ولادیمیر تولستوی، مشاور فرهنگی رئیس جمهور روسیه و الکساندر ناباکوف، سردبیر یکی از مجلات ادبی معتبر مسکو برپا شده بود، نمایندگانی از ایران، اُکراین، بلاروس، آذربایجان، مسکو و آستراخان به سخنرانی پرداختند.
 
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی، در این همایش با اشاره وضعیت کنونی مرزبندی جغرافیایی گفت: ما در زندگی درگیر مساله‌های زیادی هستیم؛ سیاست، اقتصاد، اختلاف زبان، اختلاف مذاهب، اختلافات قومیتی. گاهی این مساله‌ها چه بخواهیم و چه نخواهیم بین ما فاصله می‌اندازند. ساده‌ترین این فاصله‌ها، مرزها هستند. مرزهایی که باعث می‌شوند ما انسان‌ها حتی در پاسپورت‌های‌مان با هم تفاوت کنیم. گاهی این فاصله‌ها وحشتناک‌تر و دردناکتر می‌شوند، مثلاً تبدیل به جنگ می‌شوند. فاصله‌ها و اختلافات پیچیده هستند و حل شدن‌شان به دست یک نفر نیست. دولت‌ها، مجلس‌ها، ارتش‌ها، روحانیون و … باید با هم هماهنگ شوند.

وی افزود: اما زندگی دیگری هم هست، زندگی بر کاغذ و با کلمات. ادبیات دنیایی است بسیار وسیع و عمیق، ولی خالق این دنیا تنها نویسنده است. نویسنده برای آفریدن احتیاج به هماهنگی با دیگران ندارد. می‌تواند آزادانه و بدون محدودیت یک زندگی بسازد که در آن، زیبایی‌ها، دوستی‌ها و آبادانی‌ها، محور اصلی باشند. ادبیات و داستان می‌تواند دنیایی خلق که الهام بخش انسان‌ها باشد برای ساختن زندگی‌شان در واقعیت.

در ادامه، مهدی قزلی با اشاره مسئولیت نویسنده در دوران کنونی تصریح کرد: به همین دلیل مسئولیت اجتماعی نویسندگان و اهل ادبیات بیش از یک شهروند عادی است، مسئولیتی پیامبرگونه. مخاطب پیامبران، فطرت انسانی انسان‌ها بود، نویسندگان هم، چنین هستند. در این میان البته نویسندگان کودک و نوجوان چاره‌ای جز این ندارند، چون بچه‌ها فقط زبان طبیعت و فطرت را درک می‌کنند.

قزلی سخنرانی خود را با بیان رسالت خطیر نویسندگان کودک و نوجوان به پایان برد و اظهار داشت: فطرت و قلب کودکان و نوجوانان در گذشته کلاسیک و زمان حال معاصر تغییر نکرده، پس هدف نویسندگان کودک و نوجوان هم عوض نشده است. شاید راه‌های رسیدن به این هدف، متفاوت و زیاد شده باشد، اما مقصد همان است. شاید بتوان گفت نویسندگان کودک و نوجوان، پیامبران زندگی معاصر ما هستند.

گفتنی است، نخستین همایش بین‌المللی ادبیات برای کودکان و نوجوانان، صبح جمعه ۲۷ اردیبهشت با حضور نویسندگانی از کشورهای حاشیه دریای خزر، اوکراین و بلاروس، در شهر آستراخان روسیه آغاز به کار کرده است.

براساس خبر بنیاد شعر و ادبیات داستانی، هیات اعزامی از ایران در این اجلاس متشکل از مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی است که به دعوت وزیر فرهنگ و گردشگری استان آستراخان به این شهر سفر کرده و محمدرضا یوسفی و عزت‌الله الوندی، نویسندگان برجسته حوزه کودک و نوجوان که با معرفی بنیاد شعر و ادبیات داستانی در این همایش حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها