یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
نشست «ادبیات ایران» در استانبول برگزار شد

نشست «ادبیات ایران» با حضور استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات ایران در کتابخانه تاریخ، ادبیات و هنر استانبول برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست که به همت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول و با همکاری مرکز فرهنگی شهرداری کادیکوی برگزار شد؛ ناجی توکماک، استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی ترکیه با اشاره به ادبیات ایران در دوران سامانیان، خاندان آل‌بویه، غزنویان، سلجوقیان، تیموریان و صفویان و همچنین، حوزه ادبیات کلاسیک ایران گفت: سیر تاریخی زبان و ادبیات ایران پیش از اسلام و پس از اسلام گسترده است.

علی گوزیوز، رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول دیگر سخنران این نشست در سخنانی به بررسی سیر ادبیات معاصر ایران در بعد از دوره مشروطیت پرداخت و گفت: بعد از مشروطیت ادبیات ایران از کلاسیک به مدرن تغییر کرد.

وی در ادامه افزود: سیدجمال اسدآبادی، امیرکبیر و زین‌العابدین مراغه‌ای نقش مهمی در ادبیات مدرن داشته‌اند. در این دوران نوشتن رساله جای خود را به نوشتن مقاله‌ها داد. دوره داستان سرایی از جمال‌زاده با «یکی بود و یکی نبود» شروع شد و بزرگ علوی یکی از نویسندگان برجسته این دوره است، که در داستان‌سرایی مهارت داشته است.

در حاشیه این نشست، آثاری از زبان و  ادبیات فارسی ترجمه شده به زبان ترکی ـ استانبولی به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها