شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
ثبت‌نام 220 هزار عضو نیز در سایت جام باشگاه‌ها

سال گذشته ۱۵ هزار باشگاه از سراسر استان‌های کشور در ۱۷۴۶ شهر و روستا در سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان شرکت و ۲۲۰ هزار عضو نیز در سایت جام باشگاه‌ها اقدام به ثبت نام کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از شبکه ترویج کتابخوانی ایران، نشست شورای سیاستگذاری چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوان با حضور ابراهیم حیدری، علی‌اصغر سیدآبادی، مصطفی رحمان‌دوست، حمیدرضا شاه‌آبادی، فریدون عموزاده خلیلی،فرمهر منجزی، مریم محمدخانی، رودابه کمالی، جعفر توزنده‌جانی، افسون امینی، اسماعیل جانعلی‌پور، مهدی حشمتی و سجاد جمشیدیان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه ابراهیم حیدری، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی گزارشی از روند برگزاری سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سال ۱۳۹۷ ارائه داد و با بیان اینکه در سال گذشته ۱۵ هزار باشگاه از سراسر استان‌های کشور در ۱۷۴۶ شهر و روستا در این برنامه شرکت کردند و ۲۲۰ هزار عضو نیز در سایت جام باشگاه‌ها اقدام به ثبت نام کردند و از تسهیلات ۵۰ درصدی خرید کتاب از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار شدند.

او ضمن تشکر و قدردانی از نهادها و سازمان‌های همکار در برگزاری دوره‌های گذشته خواهان توجه بیشتر و جدی‌تر این سازمان‌ها و نهادها در برگزاری هر چه بیشتر این برنامه شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد که در دوره چهارم برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان ثبت نام باشگاه‌های جدید از ابتدای تیرماه آغاز خواهدشد و تسهیل‌گران جام باشگاه‌ها از ابتدای تیرماه با مراجعه به سایت شبکه ترویج کتابخوانی به آدرسwww.bookpromotion.ir می‌توانند باشگاه‌های خود را ثبت کنند و در طول ایام سال از خدمات خرید کتاب‌های جام باشگاه‌ها برخوردار باشند و مراسم نهایی چهارمین دوره این برنامه در اسفندماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

حیدری در بخش دیگر صحبت‌های خود از تغییر در شیوه‌نامه اجرایی جام باشگاه‌ها، نحوه داوری،تغییر در محتوای آموزشی مربیان و اجرای این برنامه در سال جدید خبرداد که در شیوه‌نامه جدید در روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی همچنین از تشکیل جلسات ارزیابی جام باشگاه ها در آینده نزدیک با حضور کارشناسان و اساتید صاحب نشر خبرداد.

حیدری در انتهای صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات کتابفروشی‌ها و خرید کتاب‌های جام باشگاه‌ها اظهار امیدواری کرد با جلساتی که در چند روز آینده با مراکز پخش خواهیم داشت این نقیصه در دوره جدید رفع شود.

در ادامه این جلسه مریم محمدخانی، عضو شوررای سیاستگذاری در مورد نحوه آموزش مربیان و اساتید و تسهیلگران جام باشگاه‌ها گزارشی ارائه و اعلام کرد که در دوره جدید امیدواریم بتوانیم هویت گروهی باشگاه‌ها و گفتگو در میان اعضای باشگاه‌ها را پررنگ‌تر کنیم.

ایشان در ادامه به اهمیت مستندسازی و تشکیل پرونده توسط باشگاه‌ها اشاره و عنوان کرد: در دوره جدید سعی خواهیم کرد که در این زمینه آموزش‌های بیشتر و لازم داده شود.

جعفر توزنده‌جانی از اعضای دیگر شورای سیاستگذاری جام باشگاه‌ها ضمن گزارشی از روند داوری این برنامه در سال گذشته خواهان توجه جدی‌تر به مهدهای کودک و گسترش برنامه جام باشگاه‌ها در مهدهای کودک سراسر کشور شد.

رودابه کمالی از دیگر اعضای این شورا نیز با اشاره به نقش معلمان و مدارس و آموزش و پرورش خواستار توجه جدی مدارس و معلمان به امر کتابخوانی در مدارس شد و اظهار امیدواری کرد در سال چدید معلمان و مدارس بیشتری به این برنامه بپیوندند و مدارس پویاتر از گذشته در امر ترویج کتاب و کتابخوانی تلاش کنند.

حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده کودک و نوجوان در ادامه این نشست با اشاره به امر آموزشی کتاب‌ها در زندگی، خواهان توجه بیشتر به کتاب در زمینه آموزش و پویایی زندگی شد و از برگزارکنندگان این برنامه خواستار این موضوع شد که در روستاها و شهرها از کتاب به عنوان وسیله‌ای برای آموزش فنون و زندگی و کارهای روزمره استفاده شود به گونه‌ای که کتاب ابزاری کاربردی در زندگی آنها محسوب شود.
 
 
مصطفی رحمان‌دوست، عضو شورای سیاستگذاری در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت قصه‌گویی در ترویج مطالعه و کتابخوانی خواستار توجه به قصه‌گویی در این برنامه شد.

او با اشاره به کشورهای پیشرفته دنیا اظهار داشت: در این کشورها از طریق ایجاد و شکل‌گیری باشگاه‌های کتابخوانی سرانه مطالعه رشد چشمگیری یافته است و اگر کشور ما خواهان افزایش سرانه مطالعه است باید باشگاه‌های کتابخوانی را جدی بگیریم و تلاش کنیم که این باشگاه ها در سراسر کشور نهادینه شوند و گسترش بیابند.

رحمان‌دوست در ادامه صحبت‌های خود خواهان ارزیابی برگزاری دوره‌های برگزاری این برنامه شد و از برگزار کنندگان این برنامه ارزشیابی و تاثیر این برنامه در گسترش مطالعه و کتابخوانی را خواستار شد.

او در پایان صحبت‌های خود خواهان توجه جدی رسانه‌های جمعی و دیداری و شنیداری از جمله رادیو و تلویزیون در تبلیغ این برنامه شد و با ذکر اینکه این برنامه تضمبن کننده نسل آینده این کشور است خواستار توجه صدا و سیما به برگزاری این برنامه شد.

سیدآبادی مشاور وزیر و نویسنده کودک و نوجوان نیز در این جلسه به برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی در کشور پرداخت و تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی در میان کودک و نوجوان را از برنامه‌های خوب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد که باعث ایجاد روحیه پرسش‌گری، مشارکت گروهی و جمعی، ایجاد روحیه و نشاط در میان کودکان و نوجوانان و گسترش مطالعه در میان این قشر از جامعه شده است.
 
 
اسماعیل جانعلی‌پور، نماینده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور تلاش کرده‌ایم که بخش کودک و نوجوان راه‌اندازی شود و کتابدار تخصصی بخش کودک اداره این بخش از کتابخانه‌ها را برعهده دارد و کتاب‌های مورد نیاز کودکان و نوجوانان در این بخش نگهداری می‌شود.

او به تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کنار سایر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی اشاره و اظهار امیدواری کرد: در دوره جدید نیز نهاد کتابخانه‌ها همچون سال‌های گذشته این دوره نیز باشگاه‌های کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی را حمایت نماید.

افسون امینی در انتهای این جلسه با اشاره به فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان از تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی در کانون‌های پرورش فکری سراسر کشور خبر داد و با اشاره به سیستم آموزشی کشور، خواستار توجه بیشتر آموزش و پرورش در گنجاندن ساعات کتابخوانی در مدارس شد.

در پایان این جلسه ابراهیم حیدری، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی ضمن تقدیر و تشکر از حضور حداکثری شورای سیاستگذاری این دوره از برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از ارسال شیوه‌نامه چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و نهاد های همکار تا پایان اردیبهشت‌ماه خبر داد.

جدول زمان‌بندی چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان ۱۳۹۸
ردیف   تاریخ
۱ ارسال شیوه‌نامه به ادارت فرهنگ و ارشاد استان ها ۱ خرداد ۱۳۹۸
۲ کارگاه بازآموزی اساتید ۱ خرداد ۱۳۹۸
۳ کارگاه آموزشی اساتید تهران ۱۸-۱۹ خرداد۱۳۹۸
۴ کارگاه‌های آموزشی مربیان استان‌ها ۲۰خرداد تا ۲۰ تیر ۱۳۹۸
۵ کارگاه آموزشی تسهیلگران جام باشگاه‌ها در شهرها و روستاها ۲۰تیر تا ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
۶ ثبت نام چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان ۱ تیر ۱۳۹۸
۷ خرید کتاب‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از ۱ تیر ۱۳۹۸ تا انتهای سال
۸ تحویل آثار و مستندات باشگاه‌ها به ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان ۱۵ دی۱۳۹۸
۹ ارسال آثار به دبیرخانه مرکزی تهران ۱ بهمن ۱۳۹۸
۱۰ اختتامیه اسفند۱۳۹۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها