سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
فراخوان مقاله همایش علمی-پژوهشی طالقانی و زمانه ما

فراخوان مقاله برای همایش علمی - پژوهشی «طالقانی و زمانه ما» با نگرش به نیازهای روز منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجتمع فرهنگی آیت‌الله طالقانی در نظر دارد به مناسبت چهلمین سال درگذشت آن زنده یاد همایشی علمی – پژوهشی تحت عنوان «طالقانی و زمانه ما» با نگرش به نیازهای روز در آبان ماه 1398 برگزار کند.

آیت‌الله طالقانی نقش مؤثر و فراگیری در رشد و بالندگی جامعه ایران در تاریخ معاصر داشته و جریان آگاهی بخشی و بیدارسازی ایشان به‌وسیل قرآن و سنت تأثیر عمیقی بر روی افراد گذاشته است.

از علاقه‌مندان به شرکت در این همایش دعوت می‌شود مقالات خود را در یکی از موضوعات زیر به دبیرخانه همایش ارسال کنند. مقالات پس از داوری در کمیته علمی، به تناسب، برای ارائه در همایش، چاپ در پوستر یا مجموعه مقالات، برگزیده می‌شود. مقالاتی که جنبه نوآوری داشته باشد در اولویت قرار خواهد گرفت.

آخرین مهلت ارائه چکیده مقالات 31 خردادماه 98، اعلام نتیجه چکیده‌ها 31 تیرماه و ارسال اصل مقاله 30 شهریور خواهد بود.

محورهای مقالات به شرح زیر است:

هستی‌شناسی و انسان‌شناسی طالقانی
توحید و شرک، خدا و جهان، انسان و جهان، مادّه و معنا، اختیار و مسئولیت، اومانیسم، عرفان نظری، عملی و سلوک، الهیات رهایی بخش.

طالقانی، اخلاق و مسئولیت اجتماعی
حقوق بشر، تسامح، خود و دیگری،جذب و دفع، نظام اخلاقی، معنویت، سبک زندگی.

طالقانی و تجربه های زیستی
سرچشمه های اندیشگی طالقانی، منش و شخصیت، مشی سیاسی، مبارزه، روابط با افراد در زندان، تعلیم، تربیت و آموزش های عمومی، زندگی خصوصی، خانواده.
 
 
طالقانی و  اندیشه های دینی
علم و دین، بنیاد گرایی، دین و مدرنیته، مکتب فقهی طالقانی، تقریب بین مذاهب اسلامی، ایرانیّت و اسلامیّت، احیای اندیشه های دینی، خرافه زدایی، ادیان قبل از اسلام، حقوق زن (حجاب، قضاوت و ...)

طالقانی و قرآن
تعریف قرآن، روش، گرایش و نظریۀ تفسیری، هرمونتیک و فهم قرآن، وحی و کلام خدا، نوآوری های تفسیری، قرآن و نیازهای روز انسان، زبان و موسیقی قرآن، قرآن و علم.

 طالقانی و اقتصاد
فقر و نابرابری، قسط و عدالت، سرمایه داری و سوسیالیزم، مالکیت.

طالقانی، جامعه و امر سیاسی
گفتگو، رواداری، کثرت گرایی دینی، دین و دولت، جامعه ی مدنی، تحزّب، اقوام و مذاهب، صلح و همزیستی،آزادی، شورا، دموکراسی، قدرت و حکومت، وحدت و همبستگی، اصلاحات و اصلاح طلبی، نهضت های آزادیبخش (الجزایر، فلسطین،مصر)، جوان.

نشانی ارسال چکیده و اصل مقالات: تهران، انتهای بزرگراه مدرس (نرسیده به میدان هفت تیر)، نبش خیابان مشاهیر، پلاک 4 طبقه همکف، واحد جنوبی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها