یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۱
بهترين راه حل، تعيين حَكَم مورد قبول طرفين است

مدير توليد نشر تميشه گفت: بهترين راه براي حل مشكلات بين ناشر و مولف، تعيين نماينده‌اي توسط اين دو قشر به عنوان حَكَم از بين خودشان است._

حسين ميرزايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افزود: هنگامي كه ناشر و مولف با هم مشكل پيدا مي‌كنند، شايد قاضي دادگاه هم نتواند به خوبي يك نماينده مرضي‌الطرفين درباره مشكل به وجود آمده قضاوت كند، چون اين نماينده هم به كار نشر و پخش كتاب آشناست و هم درد مولف را مي‌شناسد. لذا بجاست طرفين هنگام آغاز تعامل كاري با يكديگر و پيش از عقد قرارداد نشر كتاب، يك نماينده صالح و آشنا به كار را براي خودشان تعيين كنند تا هنگام ايجاد مشكل، اين نماينده بين آن‌ها قضاوت كند.

وي ادامه داد: البته اگر در اتحاديه ناشران و كتاب‌فروشان هم كميته يا گروهي به اين منظور تشكيل شود، بهتر است؛ چون در اتحاديه نيز افرادي كار مي‌كنند كه با مشكلات عرصه چاپ و نشر آشنايي دارند.

وي با اشاره به اين‌كه در نشر تميشه به علت خريد امتياز اثر از مولف، هرگز از سال 1382(آغاز فعاليت نشر) تاكنون مشكلي با مولفان پديد نيامده است، اظهار داشت: قيمت خريد امتياز يك اثر با توجه به نظر كارشناسان نشر و همچنين پيشنهاد خود مولف تعيين مي‌شود و لذا ما هرگز با چنين مشكلاتي با مولفان روبه‌رو نشده‌ايم.

ميرزايي با اشاره به وجود مشكلاتي متعدد بين برخي ناشران و مولفان گفت: اين مشكلات بيشتر زماني شكل مي‌گيرد كه برخي ناشران به مولفان پيشنهاد پرداخت درصدي از كتاب را به عنوان دستمزد مي‌دهند. من بارها شنيده‌ام كه ناشري به مولف يك اثر، درصدي از چاپ 2000 نسخه از يك كتاب را داده، اما پنهاني حتي تا پنج هزار نسخه از آن كتاب را منتشر كرده است.

مدير توليد نشر تميشه گفت: بر اساس تجربه ثابت شده است خريد امتياز يك اثر از مولف، باعث مي‌شود تعامل خوبي بين ناشر و مولف پديد بيايد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط