سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
تبادل تجربیات هیأت دانمارکی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه حقوق مالکیت فکری

مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری در نشست مشترک با هیئت دانمارکی تدوین لایحه مالکیت فکری و تقدیم آن به مجلس و تکمیل بانک اطلاعات و اسناد در بحث فرهنگ‌سازی حقوق و تعامل با شورای مالکیت فکری را از‌جمله اقدامات ایران در حوزه کپی‌رایت اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست تبادل تجربیات هیئت دانمارک و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه حقوق مالکیت فکری با حضور حامد سهرابی، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری؛ یورگن بلومکوئیست، مشاور ارشد حوزه کپی رایت، ترکل بورگ، مشاور پروژه در سفارت دانمارک در ایران، محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و برخی مدیران کل و کارکنان این وزارتخانه به منظور تبادل تجربیات در حوزه حقوق مالکیت فکری برگزار شد. 

وی گفت: بر پایه ماده ٢١ آیین‌نامه حقوق مولفان از سال ١٣٨٧ تاکنون قریب به پنج هزار درخواست ثبت اثر انجام شده که ١٤٢٠ اثر ثبت نهایی شده و گواهینامه برای صاحبان اثر صادر شده است و از سال ١٣٩٥ فرایند ثبت اثر به‌صورت غیرحضوری و از طریق سامانه انجام شده است .

سهرابی، برگزاری هشت دوره همایش مالکیت فکری، تدوین لایحه مالکیت فکری و تقدیم آن به مجلس، طرح پژوهشی الحاق جمهوری اسلامی ایران به معاهده برن، پاسخ به استعلامات وزارتخانه در حوزه ثبت آثار مالکیت فکری و تکمیل بانک اطلاعات و اسناد در بحث فرهنگ‌سازی این حقوق و تعامل با شورای مالکیت فکری در وزارت دادگستری را ازجمله فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد.

یورگن بلومکوئیست، مشاور ارشد حوزه کپی‌رایت نیز ضمن قدردانی از دعوت ایران و ابراز خوشحالی از تعاملات مثبت دو کشور در حوزه مالکیت فکری، گفت: ساختار سیستم حوزه مالکیت فکری در دانمارک شبیه ایران است و بخش کپی‌رایت مربوط به وزارت فرهنگ می‌شود اما ثبت آثار در این وزارتخانه اتفاق نمی‌افتد.
 
وی افزود: بحث مدیریت جمعی بررسی می‌کند که چطور آثار بررسی می‌شود و حقش را مورد حمایت قرار می‌دهد اما قبل از آن مولف باید از حقوق خود آگاهی داشته باشد و ما بخش‌هایی داریم که آگاهی آنان را بالا می‌برد.
 
بلومکوئیست ادامه داد: در کشور ما نهادهای خصوصی با پیروی از آیین‌نامه اروپا و قوانین جزئی مدیریت قوانین را شفاف نشان می‌دهد و فعالیت‌هایشان مورد بازرسی قرار می‌گیرد و حتی می‌توانند از این سازمان‌ها شکایت کنند.
 
وی بخشIT   را جزو عرصه‌هایی دانست که کپی‌رایت می‌تواند نقش به‌سزایی بازی کند و بازار انفرادی دیجیتال در این عرصه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد .
 
ترکل بورگ، مشاور پروژه در سفارت دانمارک در ایران، نیز با اشاره به گذشت ٩٠ سال از حضور سفارت دانمارک در ایران و روابط حسنه دو کشور، تبادل تجربیات سازمان‌ها و کارشناسان حوزه مالکیت فکری در کشورهای در حال توسعه و تقویت روابط دوجانبه کشورها را از مهم‌ترین اهداف این‌گونه نشست‌ها عنوان کرد.

در ادامه این نشست حاضران در خصوص موضوعات مربوط به حوزه مالکیت فکری با میهمانان خارجی به تبادل نظر و تجربیات پرداختند.

این نشست تا پایان هفته جاری در خصوص بررسی موضوعات مختلف در حوزه مالکیت فکری هر روز ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها