سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۶
ارشاد از ناشران تضمين بگيرد

مديرمسوول نشر نسل جوان گفت: براي ايجاد تعامل قانوني بين ناشر و مولف ضرورت دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هنگام صدور مجوز چاپ كتاب، از ناشر ضمانت‌نامه‌اي مبني بر رعايت كامل حقوق مولف بگيرد._

هادي پيشوايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) افزود: متاسفانه اغلب مولفان هنگام عقد قرارداد با ناشر، موضوع را خيلي جدي نمي‌گيرند و ناشران هم متقابلاً به مشكل برمي‌خورند. من نمونه‌هايي را ديده‌ام كه ابتدا ناشر و مولف با خوشي و خوبي كار را شروع كرده‌اند، اما پس از آن كارشان به دادگاه هم كشيده است.

وي افزود: ناشر و مولف بايد از ابتدا تمام انتظاراتي را كه از هم دارند، در قالب قراردادي مشخص كنند تا در آينده به مشكل برنخورند.

پيشوايي ادامه داد: به نظر من ابتدا ضرورت دارد متوليان اصل چاپ و نشر اطلاعات لازم در اين زمينه را به ناشران بدهند تا آن‌ها هم فرم‌هايي را تهيه كنند كه هنگام تعامل با مولف، به مشكل برنخورند و حقوق طرفين رعايت شود.

وي اظهار داشت: همچنين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي اصلي مي‌تواند هنگام صدور مجوز چاپ كتاب، از ناشر امضا بگيرد كه بر طبق آن، ناشر متعهد شود تمام حقوق مولف اثر را تامين خواهد كرد. در اين صورت اگر مشكلي پيش آمد، موضوع به يك معضل بزرگ تبديل نمي‌شود؛ بلكه با توجه به قراردادي كه بين ناشر و مولف به امضا ‌رسيده، به عنوان يك مشكل عادي و شخصي پيگيري و حل مي‌شود.

مديرمسوول نشر نسل جوان در پايان گفت: به نظر من اتحاديه ناشران و كتاب‌فروشان هرگز نمي‌تواند در اين موضوع نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را برعهده بگيرد و فقط قادر است در زمينه اطلاع‌رساني به ناشران كمك كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط