یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
باید از فضای فقه و هنر شناخت شفاف‌تری حاصل شود

سید عباس صالحی، در آئین رونمایی از «مجموعه مقالات دومین همایش ملی فقه هنر»، گفت: پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی، باید از فضای فقه و هنر شناخت شفاف‌تری حاصل شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی، شنبه 25 اسفند در آئین رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات دومین همایش ملی فقه هنر»، با اشاره به دو دوره گذشته همایش فقه هنر و فراخوان سومین دوره، اظهار کرد:  تلاش می‌کنیم تا در حوزه‌ها، در مباحثی که میان فقه و هنر وجود دارد، ارتباط و روابط شفاف‌تری ایجاد کنیم.
 
وی ادامه داد: انتظار می‌رود پس از چهاردهه از انقلاب اسلامی، شناخت شفاف‌تری در پاره‌ای از مسائل فضای فقه و هنر پیدا کنیم. اتفاقی که در این مسیر در همایش اول، دوم و همایش پیش‌رو وجود دارد این است که ما چگونه می‌توانیم به هنر به‌عنوان یک نیاز ضروری و اجتناب‌ناپذیر انسانی توجه کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با این نگاه که چگونه می‌توان به هنر به‌عنوان یک مساله اساسی حکومت دینی توجه کرد، در مدرسه هنر اسلامی از این زاویه یعنی ارتباط بین فقه و هنر مطالعاتی انجام شده است، در همایش اول و دوم بررسی‌ها انجام شده و در همایش سوم نیز همین ارتباط مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
صالحی افزود: ما مسائل مختلفی را در حوزه مناسبات فقه و هنر داشته و داریم، در حوزه روش‌شناختی مباحث فقه و هنر و اینکه چگونه می‌توانیم با روش متناسب با حوزه‌های فقه هنر ارتباط برقرار کنیم و همچنین در حوزه مبانی و مسائل متنوع حوزه فقه و هنر مباحث زیادی وجود دارد که باید ارتباط بین آن‌ها را شفاف کنیم.
 
وی تصریح کرد: مباحثی چون حقوق مالکیت معنوی، حقوق و تزاحم منافع در حوزه هنر، آزادی‌ها در قالب هنر، در حوزه نظام نظارت در هنر و... نشان می‌دهد که مطالعات دینی و به‌طور خاص فقهی در حوزه هنر می‌تواند به نوعی شفافیت و روشن‌سازی در حوزه‌های عملکردی نهادهای هنری و همچنین فعالیت‌های هنری به کمک بیاید.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: این مباحث‌ و مطالعات در این دوره دوساله، گام‌های اولیه و آغازین است و هنوز مسیر طولانی‌تری را داریم و امید است با این مطالعات و این نوع همایش‌های علمی، فرصت بیشتری میان اهالی هنر و فقه و شریعت پدید آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها