شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
افزایش همکاری‌های مشترک خانه کتاب و اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب صبح امروز شنبه 18 اسفند‌ماه در طرح کتابخانه‌گردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از کتابخانه عمومی بازگشایی شده باباطاهر بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ حسینی‌پور در ارتباط با طرح کتابخانه‌گردی در کتابخانه‌های عمومی تازه تاسیس که دومین دوره ان درحال برگزار است، گفت: کتابخانه‌گردی یک حرکت نمادین است که می‌تواند نگاه‌ها را بیش از پیش به کتابخانه‌های عمومی جلب کند و این طرح از ابتکارات خوبی بوده که در نهاد کتابخانه‌ها اتفاق افتاده است. در طرح کتابخانه‌گردی چند نتیجه مهم حاصل می‌شود؛ یکی اینکه هم اصحاب رسانه کتابخانه‌ها را بیش از پیش به مخاطبین خود معرفی می‌کنند و دیگر اینکه اقدامات و برنامه‌‎های جدیدی که در این مراکز صورت می‌گیرد، به نحو دقیق‌تری اطلاع‌رسانی می‌شود.    

او در ادامه سخنانش با اشاره به لزوم تصحیح نگاه عمومی به فعالیت کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: نگاه بعضی از اقشار جامعه به کتابخانه‌ها هنوز نگاهی سنتی است و این در حالی است که امروز فعالیت کتابخانه‌ها بسیار متفاوت از گذشته است. کتابخانه‌ها دیگر تنها محلی برای امانت گرفتن و مطالعه کتاب‌ها شناخته نمی‌شود؛ بلکه بیشتر در نقش پاتوق‌های فرهنگی ظاهر شده‌اند که اتفاقات بسیاری از نقد و بررسی کتاب تا نشست‌های فرهنگی و کارگاه‌های آموزشی را رقم می‌زنند. اساساً در موقعیت امروز و با توجه به اینکه ایران کشوری فرهنگی و با تعدد دانش‌آموزان و دانشجویان روبه رو هستیم از کتابخانه‌ها همین انتظار می‌رود.  

مدیرعامل خانه کتاب در همین زمینه افزود: کتابخانه‌ها می‌بایست ابتکارات خود را در تبدیل این مراکز به پاتوق‌های فرهنگی گسترش دهند. امروز و در جریان بازدید از کتابخانه باباطاهر متوجه ابتکارات جالب توجهی در زمینه محیط جغرافیایی کتابخانه‌، همچنین برنامه‌ریزی‌های مدیران این مرکز شدم که در نوع خود جالب توجه و ارزنده است. آنچه به‌عنوان دیوار شیشه‌ای از آن سخن می‌گوییم؛ یعنی ارتباط بی‌واسطه کارکنان و فضای کتابخانه‌ها با مخاطبین تا اندازه زیادی در این مرکز محقق شده است و حس خوبی را ایجاد می‌کند. همچنین در طراحی این کتابخانه فضای پرنشاطی ایجاد شده که می‌تواند به‌عنوان الگویی در طراحی مراکز مشابه مورد استفاده قرار بگیرد و در سطح کل کشور تسری پیدا کند.  
حسینی‌پور همچنین در خصوص لزوم برنامه‌محوری در فعالیت‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان بیان کرد: آنچه امروز توجه مرا به شدت به خود جلب کرد، طراحی مناسب بخش کودک و نوجوان کتابخانه باباطاهر بود و از آنجا که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توجه ویژه‌ای را در ارتباط با برنامه‌ریزی در حوزه کودک و نوجوان از خود نشان داده،  باید بتوانیم این بخش را در همه مراکز توسعه دهیم و برنامه‌محور عمل کنیم.

با حضور نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و گفت‌وگو و خطی مشی دادن به دانش‌آموزان در این مراکز خواهیم توانست نسل‌های جدیدی از نویسندگان را تربیت کنیم و خوراک‌های خوبی با در نظر گرفتن ذائقه‌های جدید کودکان و نوجوانان در اختیار آن‌ها قرار دهیم. این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چراکه آمارها نشان می‌دهد که در بخش کتاب‌های کودک و نوجوان ترجمه در حال شدت گرفتن و در مقابل آثار تالیفی رو به کاهش است.  

مدیرعامل خانه کتاب پس از شنیدن بخش از گزارش عملکرد اداره کل کتابخانه‌ها در حوزه ترویج کتابخوانی در سال جاری در بخش پایانی سخنانش نیز با اشاره به امکان تعامل میان نهادهای مختلف متولی در حوزه کتاب عنوان کرد:  تشکیل پایگاه دائمی نقد و بررسی کتاب در 16 باب کتابخانه عمومی سطح استان خبر خوبی بود که امروز شنیدم ،معرفی نویسندگان بومی و مطرح یکی از اقدامات مثبت در حوزه ترویج کتابخوانی است که به نحوه شایسته توسط اداره کل صورت گرفته ،لذا در مجموعه خانه کتاب و خبرگزاری کتاب برای فعالیت‌های مشترک در زمینه‌های فرهنگی از جمله برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب‌ها در تهران و دیگر شهرستان‌های استان آمادگی خود را اعلام می‌کنیم،

همچنین این مرکز می‌تواند در پوشش رسانه‌ای و انعکاس فعالیت‌ها و برنامه‌های کتابخانه‌های استان همکاری‌های ویژه‌ای را شکل دهد و در اطلاع‌رسانی حوزه کتاب و کتابخوانی، همچنین رخدادهای فرهنگی مرتبط با این حوزه یاری‌گر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باشد.

در پایان این دیدار حسینی‌پور در خصوص اهدای کتاب به کتابخانه عمومی باباطاهر قول مساعد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها