دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
آیت‌الله مهدوی کنی، در تفسیر هم به تبلیغ دین توجه داشت

حجت‌الاسلام میرلوحی در رونمایی از «تفسیر سوره مبارکه بقره»، گفت: آیت‌الله مهدوی کنی در تفسیر هم به تبلیغ دین توجه داشت. در این کتاب هم به عدم توقف وظیفه تبلیغ دین به شخص یا گروه خاص اشاره می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین رونمایی از جدیدترین اثر تفسیری آیت‌الله مهدوی کنی (قدس سره)، با عنوان «تفسیر سوره مبارکه بقره» (جلد اول و دوم)، یکشنبه 12 اسفندماه در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین میرلوحی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، در سخنانی با اشاره به جنبه‌های علمی شخصیت آیت‌الله مهدوی کنی، بیان کرد: بُعد تفسیری آیت‌الله مهدوی کنی قدس‌سره مانند سایر ابعاد علمی ایشان از جمله بعد فقهی آن مرحوم، در سایه بعد سیاسی،‌ مبارزاتی و اخلاقی مغفول مانده است. آن مرحوم، استادی صاحب سبک در تفسیر قرآن کریم و متأثر از استادش علامه طباطبایی بود. ایشان می‌فرمود: سالها مثل درس فقه واصول و فلسفه که می‌نوشتیم و بحث می‌کردیم، درس تفسیر علامه طباطبایی را هم می‌نوشتیم و مباحثه می‌کردیم.
 
وی بُعد حِکمی آیت‌الله مهدوی کنی را هم از نکات مغفول حیات علمی آن استاد فرزانه دانست و با ذکر خاطره‌ای از مرحوم آشتیانی، افزود: مرحوم علامه سید جلال آشتیانی،‌ آیت‌الله مهدوی کنی و اخوی ایشان آیت‌الله باقری کنی حفظه‌الله را در تهران دو فیلسوف بزرگ اسلامی می‌دانست و می‌گفت که این‌دو اخوی از شاگردان حکمت و فلسفه اسلامی علامه طباطبایی،‌ علامه شعرانی و مرحوم رفیعی قزوینی بوده‌اند.
 
حجت‌الاسلام میرلوحی با اشاره به اینکه آیت‌الله مهدوی کنی، در بحث‌های تفسیری هم به موضوع تبلیغ اشاره داشته‌، گفت: در بخش‌هایی از کتاب، مرحوم استاد به عمومی بودن وظیفه تبلیغ دین و عدم توقف تبلیغ دین و معارف دینی به شخص یا گروه خاص اشاره می‌کنند.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، اظهار کرد: آیت‌الله مهدوی کنی (قدس‌سره)، در این دو جلد که تفسیر آیات ابتدایی سوره بقره توسط ایشان در پردیس خواهران دانشگاه امام صادق (ع) است، یکی از مهم‌ترین مباحث راهگشای قرآن، یعنی بحث نفاق را به شیوایی شرح داده‌ که امروز در چهلمین سال انقلاب اسلامی، می‌تواند مورد توجه و راهگشا باشد.
 
وی ادامه داد: از خصوصیات مباحث تفسیری آیت‌الله مهدوی کنی این بود که به تفاسیر مهم شیعه و سنی  حتی امثال رازی، آلوسی، این تیمیه،‌ طنطاوی و... و تفاسیر غیرمشهور شیعه و سنی اشراف داشت.
 
حجت‌الاسلام میرلوحی، همچنین گفت: در تفاسیر سوره‌های حمد و قدر که در کلاس‌های برادران از سوی استاد ایراد شده بود و سال قبل سه جلد از آن‌ها عرضه شد، در مباحث توحیدی و ولایی به انحرافات عقیدتی، وهابی‌زدگی و فکری امثال مصطفی حسینی طباطبایی، عالمانه پاسخ داده، بدون اینکه نامی از کسی برده شود.
 
این عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، تصریح کرد: در مباحث سوره بقره که درجمع پردیس خواهران ایراد شد نیز ضمن پرداختن به مباحث مهم حکومت اسلامی، اصلاح اجتماع و سیاست و مباحث هدایت عمومی مردم به سمت حرکت‌های اجتماعی و سیاسی امت اسلام به مبانی انحرافی سروش در بحث قبض و بسط تئوریک شریعت (البته باز هم بدون ذکر نام) پاسخ عالمانه داده‌اند. دقت در نظریات تفسیری ایشان در 40 آیه اول سوره بقره به‌عنوان اولین سوره مدنی که ناظر به تشکیل حکومت اسلامی عهد رسول الله (ص)است، نشان می‌دهد که اولاً ایشان مفسری به‌روز و مطلع از مباحث عصر بود و نیز از مباحث تفسیری دوای درد امروز جامعه اسلامی و حل مشکلات نظام اسلامی را می‌جوید. آیت‌الله مهدوی کنی، همیشه و همه‌جا در فقه و اصول و حکمت و تفسیر و جهاد و مبارزه و سیاست و حکومت و خدمت، میراث‌بان اندیشه‌های استادش امام خمینی (ره) است.
 
در انتهای این آئین با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسین‌علی سعدی؛ رئیس دانشگاه امام صادق (ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید مهدوی کنی، سید مجتبی امامی؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و عترت دوست؛ تدوین‌گر کتاب تفسیری جدید آیت‌الله مهدوی کنی، از این اثر رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها