دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
​گزارش سی و ششمین دوره جایزه کتاب‌سال منتشر شد

گزارش سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش  خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از موسسه خانه کتاب، این موسسه همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران گزارش سی و ششمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد.
 
نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب در مقدمه این کتاب آورده است:" اعجاز پیامبر اکرم(ص)کتاب است و چراغ هدایت امت او نور آگاهی. کتاب حافظ فرهنگ و میراث دار دانش بشری است و چنان استوار است که با وجود تحولات جهان مدرن و در میان انبوه وسایل ارتباطی هرگز از مقام رفیع آن کاسته نشده و همه ساله به مناسبت های گوناگون از پدیدآورندگان کتاب های فاخر تقدیر می‌شود.
 
آیین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز رخدادی ملی و بین‌المللی است که می کوشد تا از طریق معرفی آثار ارزشمند به ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه یاری رسانند. هدف از برگزاری این پاسداشت ملی قدردانی از تهیه خالقان آثار منتخب و ناشرانی که صاحب ایده بوده‌اند، ایجاد شوق روز افزون برای مطالعه و اطلاع رسانی درباره آثار و تحقیقات ارزشمند نوین است."
 
محمد علی مهدوی راد دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سخن سردبیر این گزارش آورده است:" امسال نیز بر پایه سنت حسنه سال های گذشته تمام آنچه برای اولین بار در سال ۱۳۹۶ نشر یافته بود، بررسی و ارزیابی شد؛ و با دقت میراث مکتوب این سال نقد شد و نتیجه آن چیزی است که در این گزارش به تفصیل و اندکی به شرح تر در سنجش با سال های گذشته خواهید دید. یک بار دیگر تصریح می‌کنیم که ارزیابی ها بر پایه آثاری است که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نشر دریافت کردند و ما با توجه به راه ها و روش هایی که اعلام کردیم و به آنها دست یافته ایم، این همه را بدون توجه به رویکردهای مولفان به داوری گذاشتیم. داوران فرهیخته ما به حق و انصاف جریان داوری را با فرهیختگی و با توجه به جایگاه این رویداد فرهنگی، دانشی و پژوهشی پیش می‌برند نتیجه را فقط و فقط بر پایه معیارهای عرضه می کنند که در برگه ها رقم خورده است.

فروتنانه از عالمان، محققان، مترجمان و ناشران تقاضا می‌کنم اگر کتابی یا مجموعه‌ای را در جایگاهی می‌ نگرند که باید بدان توجه می‌شد و نشده است یادآوری کنند که در یک دوره دیگر بر اساس آیین نامه مجال ارزیابی وجود دارد. معیارهای ارزیابی را به ویژه داوران ارجمند که بایسته ها و نبایسته هایش را در عمل دریافته اند یادآوری کنند و برای جبران کاستی ها پیشنهاد دهند. اکنون و پس از چندین سال تجربه در تحقیق متون و نیز ترجمه دریافته ایم که گاه متن از ترجمه و تحقیق فراتر می‌رود و به درستی می تواند عنوان ترجمه و تحقیق و یا تألیف و تحقیق را پیدا کنند. برای چگونگی ارزیابی این گونه موارد هم پیشنهاد دهند. سزامند است دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و اطلاع رسانی، صدا و سیما و نیز خانه کتاب که متولی اصلی استوار سازی این جریان ارجمند فرهنگی است آثار برگزیده و شایسته تقدیر را به درستی به نقد بگذارند که قطعاً در جهت گسترش و ژرفایی و کارآمدسازی سودمند خواهد افتاد."
 
گزارش سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با شمارگان هزار نسخه و به بهای ۲۵ هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها