سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۴
دوازده كشور ميهمان بخش ملل جشنواره تئاترفجر

با حضور نادر برهانی مرند دبیر سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و عباس غفاری مدیر روابط عمومی جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دومین نشست رسانه‌ای سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور نادر برهانی‌ مرند دبیر جشنواره سی‌وهفتم، سعید اسدی مدیر بخش بین‌الملل و عباس غفاری مدیر روابط عمومی جشنواره امروز سه شنبه 16 بهمن در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
 
نادر برهانی مرند دبیر سی‌وهفتمین در ابتدای سخنان خود گفت: تمام هم و غم ما این بوده و هست که با اهل رسانه گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز، درخور و در شأنی داشته باشیم، این تلاش از سوی دبیرخانه بوده و خواهد بود و اگر کمی و کاستی بوده بر من ببخشید.
 
وی در ادامه مروری بر روند فعالیت‌های پیش از شکل‌گیری جدول اجراهای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سی‌وهفتم داشت و توضیح داد: ما از وقتی در دبیرخانه مستقر شدیم بلافاصله با نظر به دبیرخانه‌های دوره‌های قبلی به تدوین فراخوان جشنواره سی‌وهفتم پرداختیم تا فراخوان را در شأن چهل سالگی انقلاب و سی‌وهفتمین دوره جشنواره که می‌توان ادعا کرد دوره بلوغ‌اش است، تدوین کنیم.
 
برهانی مرند با بیان اینکه با توجه به آسیب‌هایی که شناسایی کردیم و توانایی رفع آن‌ها را داشتیم، فراخوان جشنواره سی‌وهفتم را تدوین کردیم، اظهار کرد: گفتمان جشنواره امسال گفتمان اجرامحور است، در حدود 95 درصد آثار رسیده به جشنواره اجرای عمومی داشته‌اند. چیزی که آرزومندی اهالی تئاتر بوده و هست این است که جشنواره باید برآیند اجراهای عمومی باشد.

وی ادامه داد: امسال ما برآیند اجراهای عمومی را با تمایل هنرمندان در ویترین جشنواره به نمایش می‌گذاریم، این اتفاق مبارکی است. در جشنواره سی‌و‌هفتم تئاتر فجر کمتر از 5 درصد آثار تازه تولید هستند. می‌توانیم مدعی شویم جشنواره امسال می‌تواند تئاتر یکساله کشور را نمایندگی کند البته نه به معنای اینکه ویترین تمام و کمال تئاتر یکسال گذشته تئاتر ایران است.
 
دبیر سی‌وهفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تأکید کرد: فراخوان امسال هنرمندان را اختیارمند کرده بود که آثارشان را در کدام بخش‌های جشنواره شرکت دهند. در حد امکان تلاش کردیم که از فراخوان تخطی نکنیم مگر در مواردی ناچیز و قابل اغماض بنا به شرایط روز مجبور شدیم تخطی کنیم.
 
برهانی مرند در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: بخش مهمی از جشنواره تئاتر فجر جشنواره‌های استانی است، البته من به عنوان دبیر جشنواره درباره این بخش بحث دارم زیرا انتخاب‌ها خیلی با اختیار و انتخاب دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر شکل نمی‌گیرد. تدارکی دیدیم که جشنواره‌های استانی سال بعد بیشتر با نظارت و دخالت دبیرخانه تئاتر فجر اتفاق بیافتد. حال که قرار است 15 اثر در بخش اصلی و 14 اثر در بخش استانی را جشنواره تئاتر فجر میزبانی کند عقلانی نیست که دبیرخانه جشنواره دخالتی در انتخاب آثار نداشته باشد و مکانیزم آن را در اختیار استان‌ها قرار دهد زیرا استان‌ها نیز نمی‌توانند از الگوی ثابتی پیروی کنند.
 
وی افزود: پیشنهاد من این است سال بعد جشنواره‌های استانی به نوعی برگزار شوند که خروجی‌های این جشنواره‌ها مطمئن‌تر باشد زیرا بعضی مواقع به تناقض برخورد می‌کنیم. معتقدم که جشنواره‌های استانی باید بسیار جدی برگزار شوند، در برخی استان‌ها ناخواسته یک جور آماتوریزم را رونق می‌دهند که شاید بخشی از آن به دلیل عملکرد دبیرخانه تئاتر فجر است. ما راه را برای برگزاری حرفه‌ای‌تر جشنواره‌ها باز گذاشتیم و در این دوره جشنواره‌های استانی برای دبیرخانه مهم‌تر شد. به جشنواره‌های استانی که حرفه‌ای‌تر برگزار شدند توجه بیشتری کردیم تا در دوره‌های آینده جشنواره، دوستانی که حرفه‌ای‌تر جشنواره را برگزار کردند بدانند که حضورشان جدی و تأثیرگذار است.
 

 
 
دبیر سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به اینکه بحث بازبینی زنده برگزیدگان آثار استانی از دیگر ویژگی‌های مدنظر ما بود، اظهار کرد: امسال تصمیم جسورانه‌ای به زعم خود گرفتیم که تمام آثار را با انتخاب هیأتی از نزدیک ببینم که علاوه بر سختی فراوان، خروجی‌های مطمئن‌تری را برای ما رقم بزند. البته اختیار را بر عهده گروه‌های شهرهای مختلف گذاشتیم که اگر تمایل ندارند که زنده بازبینی شوند، از طریق فیلم مورد بازبینی قرار گیرند.
 
برهانی مرند ادامه داد: وقتی گزارش دوستان بازبین استان‌ها را از نزدیک دیدم مصمم شدم که بازبینی زنده آثار استان‌های مختلف فوق العاده تصمیم درستی در خصوص تئاتر استان‌ها بوده است زیرا از نزدیک دیدن آثار باعث شده بسیاری از سوءتفاهم‌ها برطرف شود و ویژگی‌های پنهان آثار دیده شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره سی‌وهفتم اشاره کرد و گفت: در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی با استقبال خوبی مواجه شدیم و بیش از 500 اثر به دبیرخانه رسید. پیش‌بینی ما این بود که مثل دوره‌های قبل حدود 200 اثر به دست‌مان برسد اما آمار بالایی که به دست‌مان رسید ما را غافل گیر کرد و نتایج را کمی با تأخیر اعلام کردیم و اینجا یکی از نقاطی بود که از گاه شمار فراخوان تخطی کردیم.
 
دبیر جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر افزود: طبق برنامه نشست‌های نمایشنامه‌نویسی را با 3 موضوع و نمایشنامه خوانی 7 کاندیدای بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی را برگزار کردیم که با استقبال مواجه شد. در این بخش تجربه‌ای داشتیم که به دبیران دوره‌های بعدی جشنواره نیز پیشنهاد می‌کنم باب گفت‌وگوی بین داوران و شرکت کنندگان را باز کنند که اتفاق مبارکی است.
 
برهانی‌مرند از برگزاری سمینار پژوهشی «تئاتر پس از انقلاب» به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر نام برد و گفت: این سمینار را ذیل برنامه‌های چهل سالگی تدارک دیدیم که از 7 ماه پیش فراخوان خود را منتشر کرده بود و خروجی مقالات طی یک روز در بهمن ماه ارائه و مقالات برگزیده نیز در قالب یک کتاب منتشر می‌شود.
 
وی درباره بخش فجر استانی نیز توضیح داد: بحث فجرهای استانی با تدبیر اتابک نادری به شایستگی برگزار شد و برگزیده‌های استانی به همراه تعدادی نمایش شاخص تورهای استانی در 7 استان برگزار کردند. امسال 14 استان اعلام آمادگی کرده بودند برای میزبانی فجر استانی که ما را در برگزار کردن فجر استانی مصمم تر می‌کرد. معتقدم فجر استانی فقط جایگزین جشنواره منطقه‌ای نیست و باید به صورت مستقل به عنوان بخش مهمی از جشنواره تئاتر فجر به آن فکر شود زیرا این سهم تئاتر استان‌ها است.
 
دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تأکید کرد: ما اگر در دراز مدت به دنبال این هستیم که در برخی استان‌های ما شرایط تئاتری به استانداردهای مدنظر برسد، باید در ساز و کار برگزاری فجر استانی تجدید نظر کنیم. سعی کردیم که در استان‌های محروم تر تئاتر فجر استانی امسال را برگزار کنیم زیرا مهم نیست که برخی استان‌ها امکانات رفاهی و مهم اجرای آثار استان‌های مختلف در استان‌های دیگر است.
 
برهانی مرند درباره هویت بصری و پوستر جشنواره سی‌وهفتم نیز توضیح داد: حدود 10 ماه و از زمانی که در دبیرخانه مستقر شدیم تشریفات جشنواره و هم هویت بصری جشنواره برای‌مان مهم بود تا در شأن چهل سالگی انقلاب باشد. به همین دلیل دوستان هویت بصری در دبیرخانه مستقر شدند تا همه اخبار و اطلاعات ما با هویت بصری مناسب عرضه شوند و از همان ابتدا دغدغه طراحی پوستری در شأن جشنواره سی‌وهفتم وجود داشت. تصمیم گرفتیم که 2 طرح پوستر و همچنین یک پوستر نیز با طرح چهل سالگی انقلاب داشته باشیم.
 
وی درباره مراسم رونمایی از پوسترهای سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز افزود: به دلیل برگزاری چند برنامه جشنواره تئاتر فجر و همچنین برگزاری جشنواره فیلم فجر، تصمیم گرفتیم در دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و فضای محدود خودمان، پوسترها را رونمایی کنیم اما فضای گفت‌وگو و دیالوگ درباره پوسترها باز است.
 
دبیر جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما تدارک دیدیم که تمام اقلام تبلیغاتی اعم از پوستر، کاتالوگ، کتاب‌ها و جدول قبل از جشنواره شکل گیرد و خوشبختانه این اتفاق افتاده و همه اقلام تبلیغاتی ما در اولین روز جشنواره در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت.
در ادامه این نشست کلیپ آثار خارجی حاضر در بخش بین الملل جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر پخش شد و در ادامه سعید اسدی مدیر بخش بین‌الملل سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ارائه توضیحاتی در خصوص این بخش پرداخت.
 
وی اظهار کرد: امسال ما با شرایط ویژه‌ای در جهان و شرایط اقتصادی داخلی مواجه بودیم که شرایط ما را خاص می‌کرد. ما برای مواجه شدن با این شرایط خاص تلاش کردیم با تدابیری که در دبیرخانه شکل می‌گرفت، وجهه بین المللی جشنواره حفظ شود و برنامه‌هایی را تدارک ببینیم که جشنواره تئاتر فجر در چهل سالگی انقلاب همچنان بین‌المللی برگزار شود.
 
اسدی ادامه داد: از همان ابتدا طبق رویه همه ساله فراخوان بین‌الملل جشنواره منتشر شد و تعدادی آثار از طریق فراخوان و برخی آثار از مسیرهای چندگانه‌ای که برای جستجوی آثار وجود داشت، مورد ارزیابی قرار گرفتند. طبق فراخوان امسال بخشی از این آثار در ترکیب با آثار ایرانی وارد بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره سی‌وهفتم می‌شوند. آثاری از کشورهای نروژ، فنلاند، فرانسه، ایران سوریه، سوئد، بلژیک، آلمان، جمهوری آذربایجان، مجارستان، گرجستان، رومانی و لبنان در بخش ملل جشنواره سی‌و هفتم حضور دارند.
 
وی در ادامه توضیحی درباره هر یک از آثار حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر ارائه داد.
 
اسدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال‌های پیش بازار تئاتر ایران را داشتیم و امسال نخستین پیشخوان هنری ایران را شکل می‌دهیم که تداومی در زمینه معرفی و فرصت‌سازی برای تئاتر ایران در زمینه بین‌الملل است. امسال مهمانی از کشورهایی چون بلژیک، روسیه، هلند، ترکیه، رومانی، نیجریه، ژاپن، هندوستان، اتریش، لیتوانی، سوریه و لبنان در این بخش حضور دارند که از 25 تا 29 بهمن برگزار می‌شود.
 
مدیر بخش بین‌الملل جشنواره سی‌و هفتم تئاتر فجر درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز گفت: در حوزه تقویت دیگرگونه‌های اجرایی نیز کارگاهی بین‌المللی برگزار می‌کنیم که کارگاهی سه روزه با عنوان «اکتشاف شهری» است و با حضور هنرمندان دعوت شده، استادان و دانشجویان در تئاتر شهر برگزار خواهد شد. ما یک برنامه دیگر داریم که توجه به تئاتر همسایگان را داریم که طی آن نشست معرفی تئاتر معاصر ترکیه را در جشنواره برگزار خواهیم کرد.
 
وی اظهار کرد: علاوه بر مهمانانی که در پیشخوان هنر ایران شرکت می‌کنند مهمانان انفرادی دیگری نیز در ابتدا یا طول جشنواره حضور خواهند داشت که بیشتر از مسئولان آی تی آی کشورهای دیگر یا مدیران تئاتری هستند.
 
در ادامه اسدی به معرفی داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر پرداخت و از هاکان یولاندر از سوئد، اوزن یولا از ترکیه و مایکه کوک از هلند، فرهاد مهندس‌پور و مسعود رایگان به عنوان 5 داور این بخش نام برد.
 
سپس نادر برهانی مرند به ارائه آماری در خصوص سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پرداخت و گفت: 155 اثر نمایشی در جشنواره حضور دارند که 13 نمایش از کشورهای خارجی و 142 نمایش ایرانی هستند. از این آمار 88 اثر صحنه‌ای، 26 اثر خیابانی، 18 اثر دیگرگونه‌های اجرایی و 10 اثر نمایش رادیویی هستند.
 
وی ادامه داد: از 142 نمایش ایرانی 54 درصد از تهران و 46 درصد از دیگر استان‌ها در بخش صحنه‌ای حضور دارند. در بخش بعلاوه فجر امسال 10 سالن خصوصی حضور دارند و قرار است با در نظر گرفتن فرهنگی ترین برنامه‌ها و رویکردهای آنها، از 3 سالن خصوصی تجلیل کنیم.
 
دبیر جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر در بخش دیگری از سخنان خود به 3 بخش نمایشگاهی پوستر، عکس و اسناد تئاتر بعد از انقلاب اشاره کرد که 2 نمایشگاه پوستر و عکس در فرهنگستان هنر و نمایشگاه اسناد تئاتر بعد از انقلاب در موزه فلسطین برگزار می‌شود.
 
برهانی مرند همچنین از چاپ 4 کتاب علاوه بر کتاب‌هایی که مربوط به جشنواره است، خبر داد.
 
سپس عباس غفاری مدیر روابط عمومی سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مسعود دلخواه، حمیدرضا نعیمی، اصغر همت، امیر جعفری و فریبرز قربانزاده را به عنوان هیأت داوران بخش مسابقه ایران دو جشنواره معرفی کرد.
 
در این بخش از نشست نادر برهانی مرند و سعید اسدی به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در نشست درباره موضوعات مختلف پاسخ دادند.
 
برهانی مرند درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای هنرمندان درگذشته تئاتر در سال جاری مدنظر است یا نه، گفت: در اختتامیه برنامه‌ای برای هنرمندان درگذشته تئاتر خواهیم داشت.
 
وی درباره اینکه چگونه با شرایط سخت اقتصادی بخش بین‌الملل جشنواره سی‌وهفتم تدارک دیده شده است، اظهار کرد: بدون تعارف و شفاف می‌گویم که امسال به دلیل رشد بهای ارز دست به گریبان مشکلات عجیب و غریب بودیم و حتی به این تصمیم‌گیری نزدیک شدیم که جشنواره را عزت‌مندانه به صورت ملی برگزار کنیم ولی من دوست نداشتم این جشنواره را که یک برند در حوزه بین‌الملل است، در بخش بین‌الملل وارد سایه کنیم.
 
برهانی مرند ادامه داد: در نتیجه تصمیم گرفتیم تا حد امکان تدبیر کنیم و نگذاریم بخش بین‌الملل لطمه ببیند. با مشکلات مالی این بخش را حفظ کردیم که فکر کنم برخورد هوشمندانه‌ای بوده است. سعی کردیم با کمک اسدی و دوستان‌شان در بین‌الملل که پای این تدبیر با تمام مشکلاتش ایستادند، کیفیت این بخش را در جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر حفظ کنیم.
 
دبیر جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر تأکید کرد: ما خیلی اقتصادی در این بخش اقدام کردیم و با تمام گروه‌های متقاضی وارد گفت وگوی تئاتری شدیم تا به درک متقابل از مشکلات‌مان برسند و در جشنواره حضور پیدا کنند. ما حصل 8 تا 9 ماه تلاشی از این دست، به لیست آثار منتخب بخش بین‌الملل ختم شد.
 
سعید اسدی نیز درباره برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر تصریح کرد: خود بخش بین‌الملل برای ما مانند یک تئاتر دراماتیک بود زیرا در هر لحظه می‌تواند اتفاقی در آن رخ دهد. ما هر روز مانند بورس تهران باید قیمت ارز را بررسی می‌کردیم. خیلی گفت وگو انجام شد و بخشی از هزینه‌هایی که در بخش بین‌الملل است به گروه‌ها سپرده شد. بخش تئاتر ملل و اینکه آثاری بتوانند در ایران اجرا کنند و به لحاظ کیفی هم سطح خوبی داشته باشند، کار پیچیده‌ای است که امسال پیچیده‌تر نیز شد.
 
وی تأکید کرد: جشنواره تئاتر فجر در دنیا شناخته شده است و خوشحالم از اینکه علیرغم اقدامات ناجوانمردانه‌ای که در جهان اتخاذ می‌شود همچنان با عزت به کار خود ادامه دهیم.
 
مدیر بخش بین‌الملل جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر درباره اینکه آیا آثار سوریه و لبنان جایگزین 2 اثر لهستانی حذف شده از جشنواره شده‌اند یا نه، اظهار کرد: دعوت کردن از یک گروه غیر ایرانی کار راحتی نیست که طی یک یا 2 هفته انجام شود، کار سوریه و لبنان جایگزین 2 نمایش از کشور لهستان نشدند و از قبل برای حضور در جشنواره انتخاب شده بودند.
 
برهانی مرند نیز در این خصوص افزود: یکی از اعضای داوران بخش بین الملل از لهستان بود که ما جایگزینی را برای او در نظر گرفتیم.
 
دبیر سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره این موضوع که آیا به دلیل برگزاری بخش چهل سالگی انقلاب از حمایت‌های مالی برخورد بوده‌اند یا نه، تأکید کرد: ما هیچ بودجه‌ای به مناسبت چهل سالگی دریافت نکردیم و گمان من این بود که خیلی کمک در این زمینه خواهیم شد ولی دست تنها بودیم و با توان خود تلاش کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای انتخاب آثار جشنواره فشارهایی وجود داشته است؟ تأکید کرد: ما سال خیلی خیلی مشکل داری را گذراندیم ولی به حرف من اعتماد کنید، تمام شاهد من جشنواره‌ای است که جدولش پیش روی شما است. من به شما و حتی دوستانی که کارهایشان رد علمی شده است حق می‌دهم که بدگمان باشید و تحلیل‌های شخصی خود ارائه دهید. من عقبه‌ای دارم که آن را با هیچ کس و جریانی عوض نمی‌کنیم زیرا برای من سابقه هنری‌ام مهم است. هیچ فشاری برای انتخاب آثار نبوده و ما شاهد تنوع موضوعی در جشنواره هستیم.
 
بخش دیگری از نشست نیز به توضیحات نادر برهانی مرند در خصوص نکاتی که توسط اصحاب رسانه درباره شرایط فراخوان و همچنین نحوه انتخاب آثار بخش‌های مسابقه ایران یک و دو مطرح شد، اختصاص داشت.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها