دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
آغاز داوری جشنواره روستاها و عشایر  دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران

داوری مرحله نخست، پنجمین دوره برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و پنجمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب با حضور 1564 شهر و روستا در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویداد‌های ترویج  کتابخوانی، ابراهیم حیدری؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از استقبال بسیار خوب و چشمگیر از  رویداد‌های ترویج کتابخوانی در پنجمین سال برگزاری آن‌ها خبر داد و گفت: در این  دوره  1406  روستا و مناطق عشایری  از تمام کشور در پنجمین جشنواره روستا‌ها و عشایر  دوستدار کتاب ایران شرکت کردند و همچنین 158 شهر در پنجمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران حضور داشتند.

دبیر  هماهنگی شبکه‌ شهر‌ها و روستا‌های دوستدار کتاب، تصریح کرد: مهم‌تر از میزان ِ کمی و حضور پر شور دوستداران کتاب از مناطق مختلف کشور در این رویدادها، کیفیت خوب و تحسین‌برانگیز ایده‌ها و برنامه‌ها و فعالیت‌های ترویج کتابخوانی در سراسر ایران است و همین مساله ما را بیش از پیش نسبت به ادامه فعالیت ترغیب و دلگرم می‌کند.

فراخوان این دو رویداد اول شهریور‌ماه سال ِ جاری منتشر شد و   مهلت ارسال آثار تا بیستم آذرماه اعلام شده بود، اما به دلیل استقبال  از این جشنواره‌ها یک‌بار هم مهلت ارسال تا پایان روز بیستم دی‌ماه تمدید شد.

این مقام مسئول همچنین از آغاز داوری پنجمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب و پنجمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران خبر داد و گفت: داوری مرحله اول برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران 17 بهمن‌ماه به اتمام خواهد رسید و نامزد‌های  مرحله اولیه 21 بهمن‌ماه اعلام می‌شوند و داوری نهایی این دوره چهارشنبه 24 بهمن‌ماه به پایان می‌رسد. همچنین داوری مرحله اولیه پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران انجام شده است و نتایج آن به‌زودی اعلام می‌شود و داوری مرحله نهایی در دست انجام است. برگزیدگان  این دو رویداد چهارم اسفند‌ماه در مراسم اختتامیه معرفی و تقدیر خواهند شد.
 
هدف از انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، کمک به توسعه پایدار، فرهنگی و اجتماع‌محور شهرها و انسجام‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی در شهرها با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی عنوان شده است. هم‌چنین کشف، جذب، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های محلی و بومی برای ترویج کتابخوانی  و تقویت برنامه‌ریزی و نگاه به آینده از دیگر اهداف این رویداد است. این طرح با مشارکت برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی ازجمله کمیسیون ملی یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تشکل‌های نشر، و دیگر نهادها و سازمان‌های فعال و علاقه‌مند در این زمینه اجرا می‌شود.

شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی دریافت خواهد کرد. هم‌اکنون کاشان به‌عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران فعالیت می‌کند و در ادوار پیشین شهرهای اهواز، بوشهر و نیشابور پایتخت کتاب ایران بودند.  همچنین هدف از برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور عنوان شده است و همچنین پشتیبانی از اقدامات انجام شده و طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی و جلب توجه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به اهمیت کتاب در جامعه، از دیگر اهداف پنجمین دوره «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب»  است.

 براساس فراخوان پایتخت کتاب ایران،  شهر‌هایی که برنامه‌هایشان واجد ویژگی‌های زیر باشد، از شانس بیشتری برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران را دارند. 1-برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدام‌ها به‌طور ویژه برای پایتخت کتاب طراحی شده باشد. ۲- متناسب با نیازهای محلی، آئین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی باشد. ۳- تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشد. ۴- از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار باشد. ۵- قابلیت الگوبرداری داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها