سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
​رقابت 15 هزار باشگاه کتابخوانی در مرحله استانی پایان یافت

15 هزار باشگاه کتابخوانی در سومین دوره رقابت‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی به مرحله پایانی رقابت‌ها در مرحله استانی رسیدند و از دهم بهمن‌ماه رقابت این باشگاه‌ها در سطح ملی دنبال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویداد‌های ترویج کتابخوانی ابراهیم حیدری؛ دبیر سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی گفت: جام باشگاه‌های کتابخوانی در سومین دوره فعاالیتش فعال‌تر و پویا‌تر از قبل ادامه می‌دهد و در این دوره از رقابت‌های باشگاه‌های کتابخوانی بیش از یک هزار و هفتصد و چهل و شش شهر و روستا مختلف کشور با قریب به 15 هزار باشگاه کتاب‌خوانی مشارکت داشتند.
 
وی تصریح کرد: اقبال از مجموعه فعالیت‌های کتابخوانی اعم از جام باشگاه‌های کتابخوانی، انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و جشنوار ه روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب مرا بر اجرای و دنبال کردن این برنامه دلگرم و امیدوار می‌کند. الان راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی در مناطق مختلف روستایی از مطالبه‌های نوجوان‌ها و کودکان و خانواده‌ها شده است و امید داریم از ر هگذر این پویش اجتماعی و فرهنگی  ملی شمار نوجوان‌های پیگیر و فعال کتاب به چند میلیون نفر برسد.
 
این مقام مسئول همچنین توضیح داد: رقابت باشگاه‌های کتابخوانی در استان‌ها، در مرحلع داوری استانی است  و با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان استانی فعالیت باشگاه متوقف نمی‌شود و به واقع این رویداد‌ها تعطیل‌بردار نیست و علاوه بر این‌که باشگاه‌های برگزیده استانی برای رقابت ملی فعالیت‌شان را دنبال می‌کنند دیگر باشگاه‌ها هم برای کسب عنوان‌های برتر برای سال‌های بعد به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند. در بخش استانی نیز مانند مرحله کشوری این رقابت در چهار بخش «بهترین باشگاه کتابخوانی»، «بهترین فیلم موبایلی»، «بهترین کتاب به انتخاب بچه‌ها»، «بهترین نامه به نویسندگان» برگزار می‌شود.
 
پس از اعلام برگزیده‌های مرحله  استانی، از هر استان سه تا پنج اثر برگزیده  در بخش‌های «بهترین نامه به نویسندگان»، «بهترین کتاب به انتخاب بچه‌ها»، «بهترین باشگاه کتابخوانی» و «بهترین فیلم موبایلی» به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال می‌شود.  بر اساس این گزارش  دبیرخانه مرکزی در خیابان شهید مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، شماره۷، ساختمان فجر، طبقه۶، کد پستی۱۵۸۹۷۴۳۱۱۱  قرار دارد.
 
به گفته، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، اعضاء جام باشگاه‌های کتابخوانی در سراسر  کشور تا سقف پنجاه درصد از تسهیلات یارانه کتاب برخوردار می‌شوند. همچنین در طی یک سال گذشته بیش از پانزده هزار  مربی و تسهیل‌گر باشگاه کتابخوانی در سراسر کشور  آموزش دیدند و دست‌کم هر مربی از 16 ساعت فرصت آموزش و  کارگاه آموزشی بهره برده است.

جام باشگاه‌های کتابخوانی با تمرکز بر گروه سنی کودک و نوجوان اهداف گوناگونی را دنبال  می‌کند از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
 
1ـ   کتاب‌خوانی گروهی کودکان و نوجوانان
 
2ـ    آشنایی کودکان و نوجوانان با محیط کتاب‌فروشی، انتخاب و خرید کتاب
 
3ـ    مطالعه و بحث درباره کتاب
 
4ـ رشد و تعالی نگاه انتقادی و فعالیت جمعی میان کودکان و نوجوان‌ها از رهگذر کتابخوانی
 
5ـ   تشویق و ترغیب نوجوان‌ها و کودکان به تفکر خلاق  و گفت‌وگو و بحث
 
6ـ‌   چرخش کتاب در میان همسالان؛ هر عضو باشگاه کتابی که خریده را به اعضای دیگر داده تا آن‌ها هم مطالعه کنند و دامن زدن به تعامل و همدلی و همکاری
 
ثبت‌نام سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی  از اول مهرماه آغاز شد و  پس از یک‌بار تمدید مهلت ثبت‌نام  چهاردهم اذرماه فرصت ثبت‌نام باشگاه‌های کتابخوانی پایان یافت و بیش از  هزار و 700 شهر و روستا در این رویداد شرکت کردند و قریب به 15هزار باشگاه کتابخوانی ثبت شدند.

دبیرخانه جام باشگاه‌های کتابخوانی، این رویداد در سال 1397 فعالیتش را از اردبیهشت‌ماه با تشکیل دبیرخانه استانی جام باشگاه‌های کتابخوانی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای مربیان باشگاه‌ها، فعالیت‌های این رویداد ترویج‌ کتابخوانی در سطح شهرها و استان‌ها  آغاز کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها