دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
اجازه ندهیم حقوق کودکان پایمال شود

کتاب «سواد حقوقی کودک» اثر ابراهیم شکا شامل نکات آموزش حقوق دانش‌آموز از پیش دبستانی تا دبیرستان و قوانین مرتبط با آن از سوی انتشارات مدرسه راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کودکان، آسیب‌پذیرین قشر جامعه هستند که با حقوق خود آشنایی ندارند و اغلب اوقات توجهی به حقوق آن‌ها نمی‌شود. هرچند امروزه در مجامع جهانی صحبت درباره کودکا نو حقوق آن‌ها رواج بیشتری یافته ولی کماکان کودکان زیادی در کشورهای گوناگون مورد سوءاستفاده‌های مختلف قرار می‌گیرند و حقوق آن‌ها پایمال می‌شود. ابراهیم شکا در کتاب «سواد حقوقی کودک» کوشیده به همراه نکات آموزشی حقوق دانش‌آموزان از پیش‌دبستانی تا دبیرستان، قوانین مربوطه را به آن‌ها بیاموزد.
 
این کتاب در قالب سه بخش به بیان اصول و مبانی حقوق کودک از دیدگاه اسلام و اعلامیه‌های جهانی، پودمان‌های آموزشی حقوق کودک در دوره شش ساله اول و دوم نظام آموزشی و قوانین و مقررات حمایت از حقوق کودک می‌پردازد.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته شده است: «درباره حقوق کودک مطالب زیادی به صورت مقالات، قوانین و مقررات داخلی و پیمان‌نامه‌های بین‌المللی با تشریفات خاص خود به قلم قانون گذاران، حقوق‌دانان، روشنفکران و علما و بالاتر از همه با زبان الهی به رشته تحریر درآمده است. حال این سوال مطرح می‌شود که باتوجه به متون حقوقی فراوان و تکالیف قانونی و همچنین آمار رسمی منتشر شده در خصوص تعهد کشورها به رعایت این حقوق  چرا همچنان شاهد نقض حقوق کودک در جوامع بشری هستیم؟ برای پاسخ به این سوال و بررسی و بازخوانی وقایع دهه اخیر در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد. طی سال‌های 2017 تا 2003 در جنگ‌هایی که در کشورهای عراق، سوریه، یمن و سودان و ... به وجود آمده است، شاهد وقایع انسانی و نقض تمامی حقوق بشر و حقوق کودک هستیم. این وقایع دقیقا همان عامل و مسبب ایجابی اعلامیه حقوق کودک در سال 1924 میلادی پس از جنگ جهانی اول است. در آن زمان به علت آسیب‌های حاصل از جنگ به کودکان سازمان‌های حقوق بشر خواستار تغذیه، بهداشت و سرپناه برای کودکان آواره شدند و همین امر، منجر به تاسیس صندوق بین‌المللی کودکان در سال 1946 میلادی شد.»
 
انتشارات مدرسه، کتاب «سواد حقوقی کودک» را در208 صفحه با شمارگان 200 نسخه و قیمت 350 هزار ریال منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها