شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
بهشتی: قرآن و احادیث ائمه (ع) مهم‌‌ترین منابع الهام‌بخش در ادبیات دینی است

حجت‌الاسلام سید جواد بهشتی در نشست «ادبیات دینی کودکان و نوجوانان؛ مسیری که رفته‌ایم و مسیری که باید برویم»، ضمن اشاره به مهم‌ترین منابع الهام‌بخش برای برنامه‌ریزی مفهومی در این حوزه از جمله قرآن کریم و احادیث ائمه (ع)، گفت: استفاده از چنین منابعی می‌تواند دستمایه موضوعات داستان‌نویسی دینی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی به‌نشر، نشست هم‌اندیشی «ادبیات دینی کودکان و نوجوانان؛ مسیری که رفته‌ایم و مسیری که باید برویم» با حضور صاحب‌نظران این حوزه در دفتر مرکزی انتشارات آستان قدس رضوی در تهران برگزار شد.
 
ناصر نادری از نویسندگان ادبیات دینی کشور در ابتدای این نشست، درباره مهم‌ترین مسائل و کمبودها در عرصه ادبیات دینی کودک، بیان کرد: ارتقای کیفیت آثار ادبیات دینی کودکان جزو دغدغه‌های مهم این عرصه به‌شمار می‌آید.
 
وی افزود: مدیریت فرهنگی و تولید محتوا در راستای بهبود کیفیت آثار ادبیات دینی کودک و نوجوان از جمله رویکردهای ویژه انتشارات آستان قدس رضوی است.
 
حجت‌الاسلام سید جواد بهشتی نیز ضمن اشاره به مهم‌ترین منابع الهام‌بخش برای برنامه‌ریزی مفهومی در این حوزه از جمله قرآن کریم و احادیث ائمه (ع)، به وجود برخی کاستی‌ها در حوزه ادبیات دینی کودکان و نوجوانان و مهارت‌های زندگی مستخرج از این متون دینی اشاره کرد.
 
به گفته این نویسنده و پژوهشگر دینی، استفاده از چنین منابعی می‌تواند دستمایه موضوعات داستان‌نویسی دینی قرار گیرد، ضمن آن‌که با به‌کار بردن احادیث می‌توان ظرف‌های متنوع از محصولات فرهنگی تولید کرد.
 
حجت‌الاسلام حسن زاده آملی از دیگر کارشناسان حاضر در این نشست، با یادآوری تجربه‌های زیسته خود در دوره مدیریت نشر مجلات سلام بچه‌ها، پوپک و سنجاقک، به اهمیت پژوهش در مسائل جزئی و تصویری در تولید متون ادبی همچون شمایل‌سازی شخصیت معصوم (ع) تاکید کرد.
 
حجت‌الاسلام مرتضی دانشمند نیز با اشاره به اهمیت یافته‌های روان‌شناسی در مباحث دین‌شناسی و ادبیات دینی کودکان و نوجوانان، به بیان تجربه ‌ای خود در این مورد پرداخت.
 
این نویسنده و پژوهشگر قرآنی بیان کرد: استفاده از یافته‌های روانشناسی در دین به‌عنوان یک پدیده گسترده و تاثیرگذار که افراد با فرهنگ، وضعیت اجتماعی و اقتصادی مختلف را دربرمی‌گیرد، می‌تواند در جهت تاثیرگذاری ادبیات دینی حوزه کودک و نوجوان وارد شود.
 
حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری؛ نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز در پایان ضمن تبیین کاستی‌ها و چالش‌های ناشران کتاب‌های مذهبی، به اهمیت الزامات اجرایی کتاب‌های حوزه ادبیات دینی پرداخت.
 
در این جلسه ضمن تاکید صاحبنظران بر ضرورت برپایی جشنواره تخصصی کتاب‌های حوزه ادبیات دینی، به ضرورت فرهنگ‌سازی و افزودن دانش تخصصی دینی برای پدیدآورندگان حوزه ادبیات دینی و دامن زدن به مباحث نظری این حوزه نیز اشاره شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها