پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
انتشار پوستر پنجمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب

فعالان حوزه ترویج کتابخوانی تا 22 اسفند‌ماه برای مشارکت در پنجمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب فرصت دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) پوستر پنجمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب ایران، از سوی دبیر‌خانه مرکزی منتشر شد.

برای ارسال آثار تا 22 دی‌ماه فرصت تعیین شده است و اختتامیه این جشنواره نیز اسفند‌‌ماه برگزار می‌شود.


«جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود.

بر این اساس هر سال 10 روستا یا آبادی عشایری به‌عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

هدف این جشنواره حمایت از اقدام‌های انجام‌شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها، و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

تلاش برای تأمین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضای روستاها و نیز پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب از دیگر اهداف این جشنواره است.

از همین رو با همکاری تعدادی از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در هر استان، دبیرخانه‌ای تشکیل شد تا هدایت‌کننده جشنواره در استان باشد. هر روستا بر اساس فراخوان جشنواره مدارک و مستندات خود را که مبنی بر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی آن روستا را با امضای دهیار و رئیس شورای اسلامی روستا، همراه با فرم‌های تکمیل شده به دبیرخانه استانی جشنواره مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها یا دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال می‌کند.

دهیاران، شورای اسلامی روستا، بخشداران، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، مدارس، و سایر نهادی فرهنگی و تشکل‌های مردمی نقش مهمی در معرفی روستاهای دوستدار کتاب دارند.

نخستین دوره از برگزاری این جشنواره ۶۲۰ روستا شرکت کرده که سال دوم به ۸۰۰ روستا افزایش پیدا کرد. پس از چند مرحله داوری و ارزیابی مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌های این روستاها، ۲۰ روستا به‌عنوان نامزد و در مرحله نهایی داوری، ۱۰ روستا به‌عنوان روستای دوستدار کتاب ایران معرفی شده است. همچنین هر سال یک روستا به‌عنوان برگزیده‌ی برگزیده‌ها انتخاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها