چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸
نقد و بررسی خاطرات سیاسی بهمن بازرگانی

«زمان بازیافته: خاطرات سیاسی بهمن بازرگانی» به چاپ دوم رسید. نشست نقد و بررسی این کتاب پنجشنبه ششم دی با حضور بهمن بازرگانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «زمان بازیافته: خاطرات سیاسی بهمن بازرگانی» شامل مجموعه گفت‌وگوهای امیرهوشنگ افتخاری‌راد با بهمن بازرگانی، از اعضای برجسته هسته اولیه سازمان مجاهدین خلق ایران در ابتدای پاییز امسال از سوی نشر اختران منتشر شد. چاپ دوم این کتاب نیز با شمارگان هزار نسخه، 304 صفحه و بهای 34 هزار تومان آماده توزیع در کتابفروشی‌ها است.

جلسه نقد و بررسی این کتاب نیز در قالب سلسله برنامه‌های پنجشنبه‌های صبح بخارا ساعت ۹ صبح با حضور بهمن بازرگانی و همچنین محمود آموزگار، علی دهباشی و سیروس علی‌نژاد در خانه وارطان برگزار می‌شود.

بهمن بازرگانی متولد ارومیه است. پدرش تاجر موفقی بود که پس از آن که فردی بنام آزاد وطن شعبه ارومیه فرقه دموکرات را تأسیس کرد به عضویت آن در آمد. خودش می‌گوید: «مادرم می‌گفت که پدرم سه تا باغ فروخت و پول آنها را به عنوان کمک برای کارهای عمرانی فرقه داد و احتمالا پخش این خبرها موجب کشته شدنش بدست سلطنت طلب‌ها در جریان فروپاشی فرقه شد.»

بهمن بازرگانی پی از گرفتن دیپلم ریاضی در سال چهل و یک وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و در سال چهل و پنج با درجه فوق لیسانس راه و ساختمان فارغ‌التحصیل شد. از سال آخر به عضویت یک سازمان مخفی درآمد که بعدها به نام سازمان مجاهدین خلق (منافقین) معروف شد.

جزوه‌ای که او در رابطه با مبارزه مسلحانه نوشت مورد توجه بنیانگذار آن سازمان قرار گرفت و به عضویت کمیته مرکزی در آمد. و مسئولیت گروه سیاسی را به‌عهده گرفت. بهمن بازرگانی در شهریورماه سال پنجاه بازداشت شد و در نهایت به حبس ابد محکوم شد و در ۳۰ دی ۵۷ آزاد شد و با کناره‌گیری از فعالیت سیاسی بیشتر انرژی ذهنی‌اش را به پژوهش در پارادایم‌های زیباشناختی پرداخت. او می‌گوید که متعلق به نسلی است که در طول عمرشان سه پارادایم را تجربه کرده‌اند.

کتاب‌های بهمن بازرگانی: ماتریس زیبایی (تهران۱۳۸۱) فضای نوین-زمینه های پیدایش (۱۳۸۹ تهران به فارسی. به انگلیسی. نیویورک. ۲۰۱۲(the new space-  2012genesis & background ). نقد پلورالیستی تهران ۱۳۹۲. پارادایم کثرت- امیدها و بیم‌ها در حال نشر توسط اختران. بهمن بازرگانی در تهران زندگی می‌کند و مشغول تهیه آخرین کتابش پیدایش و پایان انسان زیباشناس است.

خانه گفتمان شهر (وارطان) در میدان فلسطین، طالقانی غربی، ضلع جنوبی، پلاک ۴۱۵ واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها