شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
نقش سپاه و بسیج در دفاع مقدس از منظر رهبری

کتاب «حقیقت درخشان؛ تبیین نقش سپاه و بسیج در دفاع مقدس: از منظر فرمانده کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» از سوی انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی کتاب «حقیقت درخشان؛ تبیین نقش سپاه و بسیج در دفاع مقدس: از منظر فرمانده کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» از سوی انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شد. این کتاب که به همت محمد فردی، محمد محمدپور، امیرمحمد حکمتیان گردآوری و تدوین ‌شده، شامل بیانات مقام معظم رهبری در طول سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۹۵ درباره نقش دو نهاد انقلابی سپاه پاسداران و بسیج در دوران دفاع مقدس، است.
 
محمد فردی یکی از گردآورندگان این کتاب درباره مراحل تدوین این اثر، گفت: اقدامات برای تدوین کتاب «حقیقت درخشان» در سال 1394 با سفارش دفتر ارتباطات نیروهای مسلح دفتر مقام معظم رهبری شروع  شد. این کتاب محدوده زمانی سال 1359 تا دی‌ماه 1395 را شامل می‌شود و با توجه به عنوانش تبیین نقش بسیج و سپاه در دوران دفاع مقدس را موردبررسی قرار می‌دهد.
 
وی با تأکید بر اینکه کتاب «حقیقت درخشان» براساس طرح پژوهشی کارشده و صرفا گردآوری و تدوین نیست، افزود: در این کتاب به کارکردهای سپاه از منظر مقام معظم رهبری توجه شده و نشان می‌دهد سپاه در کل 40 سال نقش بسیار مهمی در پاسداری از سپاه و حراست از انقلاب داشته، اما پژوهشی که این نقش را نشان دهد، وجود ندارد.
 
گردآورنده کتاب «حقیقت درخشان؛ تبیین نقش سپاه و بسیج در دفاع مقدس»، تصریح کرد: این اثر به‌عنوان یک کار گردآوری و استخراجی که نشان دهد دیدگاه مقام معظم رهبری درباره پیشینه و خدمات این دو نهاد انقلابی به‌ویژه در دو دهه اول انقلاب چه چیزی است، اهمیت دارد. بر همین اساس روش پژوهش را بر مبنای پژوهش کیفی و اسنادی گذاشتیم. نقطه قوت این کتاب این است که براساس پژوهش، به کار تدوین و گردآوری پرداخته است. پژوهش حاضر در جستجوی پاسخ به این پرسش است که سپاه و بسیج چه جایگاهی در منظومه فکری مقام معظم رهبری در دوران دفاع مقدس دارند؟
 
فردی درباره ابزار گردآوری داده‌ها و منابع کتاب «حقیقت درخشان؛ تبیین نقش سپاه و بسیج در دفاع مقدس» نیز گفت: با استفاده از دو سایت www.leader.ir و www.khamenei.ir تمامی سخنرانی‌ها و بیانات مقام معظم رهبری را جمع‌آوری و اشکالاتی که در این سایت‌ها بوده‌اند را هم برطرف کردیم که محتوای دوران رهبری معظم له از سال ۱۳۶۸ تاکنون را شامل می‌شود.
 
وی ادامه داد: البته بیانات، پیام‌ها، نامه‌های مقام معظم رهبری در دهۀ اول انقلاب در این پایگاه‌ها بارگذاری نشده و یا بسیار کم بارگذاری شده است. برای رفع این نقیصه از «روزنامه جمهوری اسلامی»، کتاب «در مکتب جمعه؛ مجموعه خطبه‌های نماز جمعه تهران» و کتاب «مجموعه مصاحبه‌های حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید علی خامنه‌ای رئیس‌جمهور ایران» نیز استفاده ‌شده و توانستیم خلأ پژوهشی را تا حد قابل قبولی رفع کنیم.
 
گردآورنده کتاب «حقیقت درخشان؛ تبیین نقش سپاه و بسیج در دفاع مقدس» در ادامه بیان کرد: برای انجام این کار به پیشینه پژوهش هم توجه داشتیم تا کاری که انجام دهیم نوع و بدیع بوده و تکراری نباشد. بر این اساس کتاب‌هایی که در این زمینه بود ازجمله «سپاه مولود انقلاب»، «سپاه از دیدگاه مقام معظم رهبری»، «رهنمود و انتظار: فرمان‌ها امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به سپاه»، «تاریخچه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، «سپاه و جنگ»، «بسیج و فرهنگ بسیجی از دیدگاه مقام معظم رهبری»، «کارآمدی سیاست دفاعی از دیدگاه مقام معظم رهبری» را بررسی کردیم و فقط از تجارب پژوهشی این کتاب‌ها استفاده کردیم.
 
فردی با اشاره به وجه تمایز این کتاب با سایر کتاب‌های دیگر این حوزه، افزود: کتاب «حقیقت درخشان؛ تبیین نقش سپاه و بسیج در دفاع مقدس» دارای این وجه ممیزه است که دیدگاه مقام معظم رهبری درباره سپاه و بسیج در دوران دفاع مقدس را تحلیل محتوای کیفی کرده است. این کتاب در قالب سه بخش کلی و فصل‌های زیرمجموعه در 796 صفحه منتشر شده است. در بخش نخست، مقدمه و کلیات پژوهش، در بخش دوم نقش سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس از منظر مقام معظم رهبری تبیین شده و در بخش سوم  به نقش بسیج در دوران دفاع مقدس از منظر مقام معظم رهبری پرداخته ‌شده است. در بخش دوم کتاب در ۶ فصل نقش سپاه در دوران دفاع مقدس از منظر مقام معظم رهبری بررسی‌ شده است. البته همین فصل‌ها در بخش سوم که درباره نقش بسیج در دوران دفاع است نیز تکرار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها