چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
دیپلماسی فرهنگی و هنری قدم به قدم با دیپلماسی امنیتی حرکت کند

سید عباس صالحی، در دیدار با سردار غیب‌پرور بر ضرورت بهره‌مندی از گستره وسیع جغرافیایی سازمان بسیج در حوزه‌های مشترک فرهنگی و هنری تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید‌عباس صالحی در آغاز هفته بسیج در دیدار با سردار غلامحسین غیب‌پرور؛ رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان این مطلب افزود: بسیج یکی از میراث‌های امام خمینی(ره) است که ایشان با تشکیل آن به یک ساختارسازی اجتماعی کمک کردند تا این ساختار همواره بتواند از انرژی اجتماعی برای حفظ نظام اسلامی استفاده کند.

وی ادامه داد: بسیج گستره جغرافیایی وسیعی دارد، کمتر نهادی را می‌توان دید که در چنین گستره‌ جغرافیایی قرار داشته باشد. سازمان‌های عمومی و دولتی در چارچوب و دایره محدودی قرار دارند، اما بسیج نهاد مویرگی است که نقطه‌‌ای از کشور را خالی نگذاشته است و مشابه آن در کشور وجود ندارد و از همه اقشار در آن حضور دارند.

صالحی تاکید کرد: بسیج دارای کانون پر انرژی و جو‌انانه است که می‌تواند این انرژی را به جامعه منتقل کند. در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حوزه‌های بسیار متنوع و مرتبط با سازمان بسیج را دارد که می‌تواند به همکاری مشترک نزدیک شود.

وی افزود: سازمان بسیج با ظرفیت‌های عام و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تکالیف فرهنگی و هنری خود می‌توانند حداقل در پنج حوزه مشترک با یکدیگر فعالیت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «هنر» نخستین حوزه مشترک بین طرفین است، گفت: ظرفیت هنر هم به اعتبار اینکه جامعه ایران یک جامعه هنرمند بوده و هست و هم تاثیراتی که هنر در سرعت انتقال پیام دارد می‌‎تواند به دایره همکاری دو طرف کمک کند.

صالحی بیان کرد: حوزه دوم همکاری حوزه «فرهنگ عمومی» است، فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ مقاومت و حیطه‌های دیگر ازجمله فرهنگ سلامت و بهداشت اجتماعی می‌تواند در قالب همکاری قرار بگیرد. از آنجا که دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و سایر معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شورا فعالیت دارند این فضا می‌تواند دایره همکاری‌ها را وسیع‌تر کند.

وی با اشاره به «دین» به‌عنوان سومین حوزه مشترک، تصریح کرد: حو‌زه اجتماعی ما بدون دین شناخته نمی‌شود. کانون انقلاب ایران هم براساس همین دین صورت گرفت، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی_هنری مساجد و سازمان حج و زیارت حوزه‌های دینی هستند که می‌توانند پل ارتباطی با سازمان بسیج مستضعفین باشند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: در حوزه «رسانه و فضای مجازی» به‌عنوان حو‌زه چهارم امکان همکاری وجود دارد، شاید در این حوزه هیچکدام از دو طرف صدرصد متولی نباشند، اما بعضا در بسیاری از موارد دو طرف می‌توانند بر افکار عمومی تاثیرگذار باشند.

صالحی با بیان اینکه حوزه «بین‌الملل» آخرین حوزه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین محسوب می‌شود، افزود: به‌طور طبیعی انقلاب اسلامی ایران نمی‌تو‌انست پیام خود را تنها داخل ایران نگه دارد، بنابراین دیپلماسی فرهنگی و هنری می‌تواند قدم به قدم با دیپلماسی امنیتی حرکت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هیچ مقطعی به اندازه این دوران برای کشور سخت نبوده ولی با گذر از این مرحله نظام جمهوری اسلامی ایران دوباره در برابر مشکلات واکسینه خواهد شد. دشمن به خیال خود می‌تواند در این شرایط به ما ضربه بزند پس وقتی تهدیدها بیشتر می‌شود عقل حکم می‌کند به هم‌افزایی بیشتر با هم بیاندیشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به‌طور طبیعی جریان هنری، رسانه‌ای و دینی که می‌خواهد کشور را هدایت کند همیشه با بخشنامه‌ها جلو نمی‌رود، امروز فضای مجازی در حال جایگزینی به جای فضاهای رسمی است پس همه باید از این فضا بهره ببریم تا حضور حداکثری مثبت در این فضا را داشته باشیم. این کنار هم قرار گرفتن‌ها جریان اخلاقی، انسانی و فضای اجتماعی را ‌‌پررنگ‌تر می‌کند.

نباید از ظرفیت مساجد غافل شد
در ادامه این نشست سردار غیب پرور؛ رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: امکان هم‌افزایی گسترده بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین وجود دارد و اگر به این مطلب قائل باشیم که راه حفظ انقلاب اسلامی رویکردهای فرهنگی است لاجرم باید از تمام ظرفیت‌های این عرصه استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد: اثر و محصول باید در یکجا ملموس باشد. در حال حاضر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرفیت‌های انسانی، نخبگی و ساختارهای زیرساختی وجود دارد و در سازمان بسیج مستضعفین هم شرایطی فراهم شده است، بنابراین می‌توان آن‌را در همه استان‌ها و شهرستان‌ها تسری داد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که دو طرف باید به آن توجه کنند «مسجد» است، متاسفانه امروز از ظرفیت مساجد به خوبی استفاده نمی‌شود، نباید فراموش کرد که مساجد چشمه جوشانی بودند که انقلاب براساس آن شکل گرفت و ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده بهینه ببریم.
 
سردار غیب‌پرور خاطرنشان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شرایط خوبی دارد که می‌تواند حلقه وصل بین سایر سازمان‌ها باشد، مردم باید به این تفکر برسند که حضور در مساجد می‌تواند آن‌ها را در همه شرایط اغنا کند.
 
وی در پایان گفت: برای همکاری بهتر بین دو سازمان باید هم‌افزایی خیلی خوب بین طرفین صورت بگیرد. اگر ما جدا از هم فعالیت کنیم قطعا دیگران صحنه کار را در دست می‌گیرند، بنابراین این دو سازمان که محصول این نظام است باید در کنار هم با یک ظرفیت کامل به سمت هدف مشخص با یک زمان‌بندی خاص بروند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها