شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
نیلی: تمرکز ما بر فلسطین و مقاومت است

میثم نیلی؛ مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نشست «هم‌اندیشی اتحادیه‌های نویسندگان و ناشران حامی مقاومت و فلسطین»، گفت: حتماً این جایزه چارچوب ادبی دارد و اصلاً بحثی در اینباره نداریم، چراکه تمرکز ما بر فلسطین و مقاومت است. کاری هم نداریم نویسنده ایرانی است یا غیرمسلمانی از کشوری دورافتاده.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایندگان دانشگاهی و چهره‌های ادبی چندین کشور اسلامی، برای راه‌اندازی هرچه بهتر جایزه بین‌المللی ادبی فلسطین و همچنین انتخاب نام، موضوع و سیاست‌گذاری نهایی، 23 و 24 آبان‌ماه به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سلسله نشست‌های «هم‌اندیشی اتحادیه‌های نویسندگان و ناشران حامی مقاومت و فلسطین» گردهم آمدند.
 
در نشست شامگاه چهارشنبه 23 آبان‌ماه با حضور افرادی همچون محسن پرویز، علی‌رضا قزوه، علی‌محمد مؤدب و میهمانانی خارجی از کشورهای پاکستان، سوریه، عراق، ترکیه، لبنان، اندونزی، فلسطین، یمن و تونس به بررسی موضوع و تبادل دیدگاه‌ها پرداخته شد. عنوان جایزه، محتوا، ساختار و چگونگی برپایی جایزه ازجمله محورهای موردبحث بود.
 
هدف این جایزه ادبی، چیستی روایت‌گویی درباره مقاومت است
 
فلاح حسین منخی از روحانیون و علمای حوزه ادبیات عراق در این نشست، با تاکید بر وجوب برخی الزامات جایزه، گفت: این جایزه به یک راهبرد مشخص نیاز دارد، یعنی الزام بر سر برخی معیارهای فرهنگی مشخص. صرفاً اکتفا بر سر ساختار کفایت نمی‌کند، بلکه محتوای آثار باید تعیین و تکلیف شود.
 
وی افزود: موضوع نباید به نویسنده تحمیل شود، بلکه او را باید توجیه کرد که هدف این جایزه ادبی، چیستی روایت‌گویی درباره مقاومت است.  باید واقعیت را برای نویسنده ملموس ساخت، نه اینکه به ویژگی‌های سنی و تابعیتی و غیره نویسنده اهمیت داد.


کاری نداریم نویسنده ایرانی است یا غیرمسلمانی از کشوری دورافتاده
 
میثم نیلی؛ مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در این‌باره بیان کرد: حتماً این جایزه چارچوب ادبی دارد و اصلاً بحثی در اینباره نداریم، چراکه تمرکز ما بر فلسطین و مقاومت است. کاری هم نداریم نویسنده ایرانی است یا غیرمسلمانی از کشوری دورافتاده. البته قرار نیست به ساختار فنی بی‌توجه باشیم، بنابراین هدف روی آثاری است که امتیاز بالای نگارشی هم دارند، چراکه قرار است این آثار وارد چرخه خواندن و مطالعه مردم شوند. 
 
تاکید بر رصد همه آثار حوزه مقاومت بدون هجو و مدح
 
طراده حماده از میهمانان حاضر از کشور لبنان نیز گفت: هرچند نویسنده باید آزاد باشد، اما نگارنده این موضوع باید خود مقاومت را در وجودش حس کند. این جایزه باید توان رصد همه آثار حوزه مقاومت با بار ارزشی فرهنگی-هنری را بدون هرگونه هجو و مدح داشته باشد و جنبه مقاومت را به‌طور کلی درنظر بگیرد.
 
سمیر المطرود؛ میهمان سوری نشست نیز بر این عقیده بود که «گر بر جشنواره اسم خاص فلسطین و مقاومت را نیاوریم و عنوان کلی بدهیم، خود به خود هدف‌گذاری جایزه به سمت دیگری می‌رود.
 
سیدصادق الشرفی؛ فعال حوزه نشر یمن نیز بیان کرد: هدف جایزه باید روی آثار با محتوای مقاومت و مقابله جدی با صهیونیسم باشد تا در این موضوع ایجاد وحدت کنند، پس ابعاد سیاسی قضیه نیز باید درنظر گرفته شود. به نویسنده امری دیکته نشود، اما جایزه باید هدفمند باشد.
 
فاطمه جغام از تونس نیز گفت: پیشنهاد می‌کنم این جایزه ارزش و بُعد جهانی بگیرد و هدف‌گذاری از همین ابتدا مثل نوبل باشد، به‌طوری‌که همه بتوانند در آن شرکت کنند، پس جایزه خودش را محدود نکند. باید تبدیل به جشنواره‌ای برای تشویق آثار ممتاز هنری و ادبی با محتوای مقاومت عنوان بگیرد.
 
سفارشی‌نویسی در کار نیست
 
محسن پرویز؛ مدیر انجمن قلم ایران نیز تأکید کرد: جنبه سفارشی‌سازی و وادار کردن نویسنده به سمت محتوا، اصلاً در کار نیست. بحث جایزه بر سر حمایت از کسانی است که درباره مظلومیت و مقاومت می‌نویسند.
 
بدیع صقور از کشور سوریه هم در این هم‌اندیشی گفت: امیدوارم این اتفاق تبدیل به جایزه جهانی به مرکزیت ایران و برای تشویق جوانان شود و نگاه آن نیز برای سال‌های متمادی باشد، نه فقط درمورد فلسطین بلکه انسانیت را درهرجایی مدنظر قرار گیرد.
 
در این نشست دینا سلیمان؛ استاد دانشگاه روابط بین‌الملل اندونزی، عبدالله یوسف عبدالحسین از عراق، صابر کربلایی؛ چهره دانشگاهی از پاکستان، آل تکین دورسون اوغلو از ترکیه و چندین مهمان دیگر  خارجی نیز حضور داشتند.


این حرکت فرهنگی را گامی در جهت زوال و محو اسرائیل بدانید
 
حجت‌الاسلام رحیمیان؛ رئیس هیأت امنای جمعیت دفاع از فلسطین، عصر پنجشنبه 24 آبان‌ماه در نشست «هم‌اندیشی اتحادیه‌های نویسندگان و ناشران حامی مقاومت و فلسطین»، بیان کرد: اگر امام قاطعانه از نابودی اسرائیل گفتند و امروز هم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از نابودی آن در کمتر از 25 سال می‌گویند، اینها نه پیشگویی و نه غیب‌گویی است، بلکه برگرفته از متن قرآن است. بنابراین امیدوارم اینگونه نشست‌ها و جوایز بین‌المللی بتواند اقدامات مثبتی را در جهت زوال و محو اسرائیل باشد.
 
وی افزود: فلسطین نقطه اشتراک همه مسلمانان است. موضوع فلسطین و مبارزه با اسرائیل و رژیم صهیونیستی همزاد با آغاز نهضت اسلامی در ایران است. بنده از زمان کودکی در خدمت امام (ره) بودم و به‌عنوان شاهدی عینی و نه مورخ، می‌گویم که موضوع فلسطین، همزاد با نهضت و بالاتر از این مدنظر بوده است. دلیل اصلی مبارزه امام (ره) با رژیم شاه، جرم هم‌پیمانی آنان با اسرائیل و نوکری آمریکا بود. مسئله مبارزه با اسرائیل و حمایت از فلسطین، از آغاز نهضت انقلاب در طول زمان بدون کمترین وقفه همچنان ادامه داشت.
 
در صهیونیست هرچه هست، شر است و فساد و دشمنی با حق
 
رحیمیان با بیان اینکه مبارزه با اسرائیل امروز هم از مهم‌ترین مسائل اساسی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است، تأکید کرد: ملت ایران و رهبری انقلاب اسلامی همچنان این مبارزه و حمایت از فلسطین را مسئلۀ اول جهان اسلام تلقی می‌کنند. مبنای مبارزه امام با رژیم ستمشاهی و اسرائیل و آمریکا، قرآن بوده و هست. به دلیل اینکه قرآن، اصلی ثابت است پس آنچه برگرفته از آن است نیز امری ثابت و همیشگی است.
رئیس هیأت امنای جمعیت دفاع از فلسطین، گفت: مبنای مبارزه امام (ره) آیات متعددی از قرآن است. یهود هرچند گاه استثنا دارد و در قرآن توصیف مثبت از برخی هم شده اما در صهیونیست هرچه هست، شر است و فساد و دشمنی با حق. مسئلۀ نابودی آمریکا و اسرائیل نیز برگرفته از قرآن، امری مسلم و قطعی است. آخرین سخنرانی حضرت امام (ره) در ایران پیش از انقلاب، که به دنبالش به خارج تبعید شدند و 14 سال و سه ماه در تبعید به سر بردند نیز سخنرانی علیه کاپیتولاسیون و حضور اسرائیلی‌ها در ایران بود.
 
نابودی اسرائیل؛ نه پیشگویی و نه غیب‌گویی
 
وی مبنای زوال اسرائیل را نیز قرآنی دانست و ادامه داد: اگر امام قاطعانه از نابودی اسرائیل گفتند و امروز هم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از نابودی آن در کمتر از 25 سال می‌گویند، اینها نه پیشگویی و نه غیب‌گویی است بلکه برگرفته از متن قرآن است. خداوند بشارت می‌دهد که حق مطلق اوست و عالم هستی براساس حق آفریده شده و همۀ اعضای عالم نیز جنود خداوند هستند، پس در مقابل هر پدیده باطل، نظام خلقت با او مبارزه می‌کند تا او را نابود نماید. بنابراین نابودی اسرائیل امری مسلم است. قرآن کتاب تاریخ نیست، بلکه تکرارشونده تاریخ زندگی بشر است. قرآن به روشنی آینده را نسبت به آمریکا، اسرائیل و غرب مستکبر بیان می‌کند.
 
رحیمیان با تأکید بر اینکه توطئه‌های زشت دامنگیر خودشان می‌شود، توضیح داد: تاریخ نشان داده که همه ستمگران و اهل باطل نابود شده‌اند از چنگیر تا محمدرضا پهلوی و ... . تردیدی در سنت خداوند نیست و باطل نابودشدنی است؛ مگر از اسرائیل باطل‌تر داریم آن‌هم رژیمی که از اساس بر مبنای غصب و جنایت شکل گرفته است.
 
25 سال تا نابودی اسرائیل؛ حداکثر سقف زمانی است
 
رئیس هیأت امنای جمعیت دفاع از فلسطین، اظهار کرد: اگر امروز سخن از 25 سال تا نابودی اسرائیل است، این سقفی زمانی است. قطعاً اسرائیل زوال‌پذیر است و شاهد افول روزافزون ابرقدرتی آنان هستیم. آینده از آن اسلام و حق است. امام ما آنگاه که گورباچف در صدر شوروی در کاخ کرملین تکیه داده بود، از کوچه پس کوچه‌های جماران سخن از دفع مارکسیسم گفت. همان امام هم از نابودی آمریکا، اسرائیل و همه عمال و نوکران آنها گفته است. امیدواریم اینگونه نشست‌ها و جوایز بین‌المللی بتواند اقدامات مثبتی را در جهت زوال و محو اسرائیل بردارد.


 
اعلام جزئیات جایزه جهانی «فلسطین»/ انتخاب محسن پرویز به‌عنوان دبیر
 
در پایان نشست دوروزه «هم‌اندیشی اتحادیه‌های نویسندگان و ناشران حامی مقاومت و فلسطین»، جزئیات جایزۀ جهانی فلسطین و دبیر آن و نیز رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاب و معرفی شدند و پوستر جایزه رونمایی شد.
 
جزئیات جایزه جهانی «فلسطین»، پس از انجام جلسات همفکری و مشورتی میان بیش از ۲۰ مهمان از اتحادیه‌های نشر و انجمن‌های ادبی ۱۴ کشور جهان اسلام مشخص و اعلام شد.
 
میثم نیلی و طراده حماده به ترتیب به‌عنوان رئیس و نائب‌رئیس شورای سیاست‌گذاری معرفی شدند و اعضا محسن پرویز را به سمت دبیر و رئیس شورای اجرایی این جایزه ادبی بین‌المللی انتخاب کردند. همچنین مقرر شد که این جایزه به شکل دوسالانه برگزار شود و دبیر آن نیز به مدت چهار سال ابقاء خواهد شد.
 
6 بند به‌عنوان سند تأسیس جایزه جهانی «فلسطین» اعلام و به عنوان بیانیه پایانی قرائت شد:
 
«بسمه‌تعالی

«سند تأسیس جایزه جهانی فلسطین و بیانیۀ پایانی نشست هم‌اندیشی اتحادیه‌ها و تشکل‌های نشری و ادبی حامی فلسطین»
وجدان‌های بیدار آزادی‌خواهان و آزادگان جهان، شاهد مقاومت قهرمانانۀ ملت فلسطین در برابر بی‌سابقه‌ترین ظلم‌ها و گسترده‌ترین جنایات علیه ملت مظلوم فلسطین است. اراده مستکبرانه و وحشیانۀ صهیونیستی هفتاد سال است که سعی در ازبین‌بردن هویت معظم فلسطین دارد و در این راه از هیچ نوع جنایت و نیرنگی دریغ نکرده است.

1- ما ناشران و نویسندگان کشورهای مختلف ضمن احترام به شهدای انتفاضۀ فلسطین و مقاومت، عزم راسخ خود را برای حمایت از مظلوم و مقابله با اشغالگری، کودک‌کشی، تبعیض نژادی و نابودی کامل بنیان‌‌های رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنیم.
2- ما از نویسندگان، شاعران و ناشران در سراسر دنیا برای پیوستن به این مبارزه فرهنگی‌ ادبی در راه حمایت از فلسطین من البحر الی النهر و پایتخت ابدی آن یعنی بیت‌المقدس دعوت می‌کنیم.
3- جایزه جهانی فلسطین متعلق به ملت‌های حامی فلسطین است و ابزاری برای تشویق ادبا، نویسندگان، شاعران و ناشران جهان برای دفاع و حمایت از فلسطین خواهد بود.
4- برای تولیدات ادبی حول محور مقاومت تا آزادی قدس شریف، ما اتحادیه‌ها و تشکل‌های نشری و ادبی حامی فلسطین و آزادی قدس شریف، نقش مهم و حائز اهمیتی در انگیزه‌مندی نویسندگان و شاعران خواهیم داشت و در تقسیم کار منسجم بین کشورهای مختلف نقشی فعال و مستمر ایفا خواهیم نمود.
5- ما مؤسسان جایزه جهانی فلسطین اعلام می‌کنیم که این جایزه مردمی در تاریخ 24آبان‌ماه1397، در نشست اتحادیه‌ها و تشکل‌های نشری و ادبی حامی فلسطین در تهران تأسیس شد و دبیرخانه دائمی آن در تهران موظف است اقدامات لازم برای اجرایی‌شدن بیانیه و اساسنامه جایزه جهانی فلسطین را فراهم نماید.
6- ما مؤسسان جایزه جهانی فلسطین و شرکت‌کنندگان در نشست هم‌اندیشی اتحادیه‌ها و تشکل‌های نشری و ادبی حامی فلسطین، مراتب تشکر و قدردانی خود را از میزبانی ارزشمند کشور جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم آن، حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای اعلام نموده و آمادگی خود را در میزبانی نشست‌های آینده اعلام می‌داریم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها