جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶
فیلمسازان ما پیوندی میان ادبیات و سینما برقرار کرده‌اند

مهدی رحیمیان گفت: فیلم‌های ما از لحاظ فُرم با فیلم‌های کوتاه خارجی رقابت می‌کنند.


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، عضو هیئت داوران بخش جنبی کتاب و سینما (اقتباسی) گفت: آثار جشنواره فیلم کوتاه در این بخش دو وجه دارد؛ وجه تکنیکی این آثار نسبت به گذشته بسیار خوب و پیشرفته است و آثار کیفی‌تری را از نظر نور، رنگ، میزانسن و غیره مشاهده می‌کنیم. از سویی محتوایی که معمولا در قضایای هنری تعیین‌کننده است در این آثار دیده نمی‌شود و ما با دغدغه‌هایی که برای جامعه خودمان نیاز باشد مواجه نیستیم.

او در ادامه عنوان کرد: وظیفه هنرمند است تا درد، رنج، بدبختی و این گونه مسائل جامعه را منعکس کند و آن را نشان دهد اما درون آن نشان دادن، نیاز به یک ذهن امیدوارکننده است تا کورسوی امیدی را با خود داشته باشد.
رحیمیان اظهار کرد: آنچه در این آثار هویداست این است که هنرمند نوعی بدبینی نسبت به جامعه اطرافش دارد و معمولا سینماگران زمانی که در نظر دارند اثری را تولید کنند به دنبال این مقولات هستند. من از رویکرد بسیاری از آن‌ها استقبال نمی‌کنم و معتقدم اگر قرار است ما موضوع دردناکی را هم نشان دهیم باید راه نجات و امید گریزگاه را نیز به نمایش بگذاریم. اما باید بگویم فیلمسازان به لحاظ تکنیکی بسیار پیشرفت کرده‌اند.

او همچنین تصریح کرد: به عقیده من جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه می‌تواند یکی از جشنواره‌های تعیین‌کننده باشد که در آن آینده سینمای ایران ساخته می‌شود چراکه  این افراد در آینده فیلم بلند خواهند ساخت. این جشنواره خط مشی آینده سینمای ایران را تعیین می‌کند و از این منظر اهمیت دارد. از سویی می‌تواند یک رقابت سازنده میان جوانان ایجاد کند تا بیایند و خودشان را عرضه کنند.

رحیمییان خاطرنشان کرد: به عقیده من باید این جشنواره را خیلی جدی بگیریم چرا که در سراسر دنیا، در جشنواره‌های فیلم کوتاه نوعی امید و آینده‌نگری وجود دارد.

عضو هیئت داوران بخش جنبی کتاب و سینما (اقتباسی) گفت: برخی از فیلم‌های کوتاه ما به سطحی رسیده است که می‌تواند با فیلم‌های کوتاه خارجی رقابت کند؛ به خصوص در حوزه داستانی، ما می‌توانیم با بسیاری از فضاها رقابت کنیم. ما از لحاظ فنی چیزی کم نداریم اما به لحاظ موضوع و پرداخت نیاز به تمرین بیشتری داریم که این اتفاق در مسیر تجربه به وجود خواهد آمد و دستوری نیست. در نهایت بسیار خوب است که فیلمسازان ما پیوندی میان ادبیات و سینما برقرار کرده‌اند.

یادآور می‌شود از میان ۱۳ اثر راه یافته به بخش کتاب و سینمای سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ۵ فیلم از سوی هیئت داوران این بخش متشکل از مهدی رحیمیان، محمدرضا گوهری و امیرحسین چهل تن به مرحله نهایی معرفی شدند که در آئین پایانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعلام خواهندشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها