جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۲
گوهری: فیلمسازان ما کمتر به سراغ ادبیات می‌روند

عضو هیئت داوران بخش جنبی کتاب و سینما (اقتباسی) عنوان کرد: فیلمسازان فیلم کوتاه از لحاظ تکنیکی رشد چشم‌گیری داشته‌اند اما متاسفانه دغدغه‌ای در فیلم‌هایشان منعکس نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از هنر آـنلاین، محمدرضا گوهری عضو هیئت داوران بخش جنبی کتاب و سینما (اقتباسی) گفت: فیلم‌سازانِ فیلم کوتاه و به صورت کلی فیلمسازان ما کمتر به سراغ ادبیات می‌روند و در صورتیکه از سوی آن‌ها به ادبیات و اقتباس توجه بیشتری شود قابل تامل و ارزشمند است. در این دوره از جشنواره سیزده فیلم کوتاه را در این بخش به اتفاق دیگر اعضای هیئت داوران دیدیم که ظاهرا نسبت به دوره پیشین رشد کمی داشته است..

این فیلم‌نامه‌نویس همچنین خاطرنشان کرد: از آنجا که من با داستان اصلی بیشتر آثار راه‌یافته به بخش کتاب و سینما آشنایی داشتم، به نظر می‌رسد که فیلمسازان نگاه اقتباسی درستی نداشته‌اند و نکاتی در داستان وجود داشت که می‌شد با توجه به آن‌ها اقتباس بهتری را رقم زند. در برخی از موارد نیز محتوای اثر مکتوب از فیلم حذف شده که این به خودی خود ایرادی ندارد اما فیلمساز اندیشه یا مسئله خود را جایگزین نکرده است. 

گوهری با اشاره به اینکه فیلم‌سازان فیلم کوتاه از لحاظ تکنیکی رشد بسیاری داشته‌اند، تصریح کرد: فیلمبرداری، تدوین، صدا در این آثار پیشرفت قابل توجهی داشته است اما جهان‌بینی و نگاهی که باید به این تکنیک‌ها سامان بدهد، در این آثار دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که فیلمسازان ما بیشتر اسیر فرم هستند و به تکنیک هم توجه زیادی می‌کنند اما این موضوع تمامیت سینما نیست.

او در ادامه صحبت‌هایش متذکر شد: متاسفانه در فیلم‌ها نگاه، دغدغه و مسئله دیده نمی‌شود. فیلم‌ساز درنظر دارد تا اثر خوبی را تولید کند اما دغدغه‌ای فارغ از پیشرفت‌های تکنیکی در فیلم دیده نمی‌شود. دلیل این اتفاق را نمی‌دانم و نیاز است تا توسط جامعه‌شناسان و اهل فن مورد توجه قرار گیرد..

نویسنده فیلم «یک حبه قند» درباره سطح کیفی فیلم‌های کوتاه ایرانی در مقایسه با آثار بین‌المللی اظهار کرد: فیلم‌سازان فیلم کوتاه ما رشد بسیاری داشته‌اند اما هنوز رسما جشنواره آغاز نشده و من نیز هنوز فیلم‌های فیلم‌سازان خارجی را در این دوره ندیده‌ام که بتوانم مقایسه‌ای داشته باشم.

یادآور می‌شود از میان ۱۳ اثر راه یافته به بخش کتاب و سینمای سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ۵ فیلم از سوی هیئت داوران این بخش متشکل از مهدی رحیمیان، محمدرضا گوهری و امیرحسین چهل تن به مرحله نهایی معرفی شدند که در آئین پایانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعلام خواهندشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها