یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
رونمایی از دیوان کامل «جودی عنبرانی» در آستانه شهادت امام رضا (ع)

دیوان کامل افصح اشعراء میرزا عبدالجواد (جودی عنبرانی)؛ مرثیه‌سرای‌ قرن‌ سیزدهم‌ قمری در آستانه شهادت امام رضا (ع) از سوی به‌نشر با همکاری شهرداری طرقبه رونمایی می‌شود. مصرع معروف «برخیز که شور محشر آمد» از سروده‌های اوست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی به‌نشر، حسین سعیدی گفت: دیوان کامل افصح اشعراء میرزا عبدالجواد (جودی عنبرانی) به کوشش قاسم رفیعا و با ویراستاری محمدکاظم کاظمی گردآوری شده است. آئین رونمایی از این اثر نفیس همراه با سوگواره الحان و نواهای مذهبی اقوام ایرانی، ساعت 11 و 30 سه‌شنبه پانزدهم آبان‌ماه در هتل ثامن واقع در ابتدای جاده طرقبه برگزار می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه این آئین با همکاری شهرداری و شورای اسلامی طرقبه و در آستانه شهادت امام رضا (ع) برگزار می‌شود، افزود: عبدالجواد جودی‌ خراسانی‌، متخلص‌ به‌ «جودی‌ عنبرانی» از شاعران شیعه و مرثیه‌سرای‌ قرن‌ سیزدهم‌ هجری قمری و از اهالی محله عنبران طرقبه است که از همان ابتدا به علت علاقه به اهل بیت (ع)، به سرودن اشعار آئینی و به‌ویژه واقعه عاشورا می‌پردازد که بیشتر آثار وی نیز در همین زمینه است.
 
سعیدی با بیان اینکه نخستین دیوان وی در چاپخانه سنگی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده و تاکنون نیز حدود چهار دیوان از اشعار این شاعر برجسته آئینی گردآوری شده، تصریح کرد: آخرین نسخه از دیوان اشعار «جودی عنبرانی» به کوشش مهدی آصفی گردآوری شده است.
 
مدیرعامل به‌نشر ادامه داد: مجموعه‌ای که در هفته جاری رونمایی خواهد شد، کامل‌ترین اثری است که از افصح اشعراء میرزا عبدالجواد جودی عنبرانی با معیارهای نوین چاپ و نشر و ویرایش و به‌صورت پیراسته‌تر و بازخوانی مجدد از سوی به‌نشر گردآوری شده است.
 
وی پرداختن به هویت تاریخی، معرفی شخصیت‌ها و مفاخر را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: اشعار و مرثیه‌های «جودی عنبرانی» از گذشته تا به امروز در مدح و منقبت اهل بیت (ع) توسط مداحان کشور در مجالس‌ حسینی‌ مورد استفاده قرار گرفته که از جمله این اشعار می‌توان به مصرع معروف «برخیز که شور محشر آمد» اشاره کرد.

دیوان کامل «جودی عنبرانی» با شمارگان 500 نسخه در قطع رقعی به بهای 80 هزار تومان از سوی انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها