پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰
اسدالله امرایی و روایت‌اش از گذشته‌ها و البته یک آخر هفته بی‌دغدغه!

به پیشنهاد برخی دوستان دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنم و دیدن چهره‌های جوان و بشاش و مشتاق فضای ادبیات و فرزندان مستعد این خاک به من استخوان خرد کرده انرژی مضاعفی می‌دهد و فکر می‌کنم چه خوب می‌شد روزگار ما هم چنین امکاناتی موجود بود.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_اسدالله امرایی: فارغ از تجربه‌های روزنامه نگاری و ترجمه ادبی، کارمندم. کارشناس روابط بین‌الملل سازمان هواشناسی کشور و مسئولیت اداری‌ام مترجم و مسئول نشریات بین‌المللی است. پست سازمانی که آخرین بازمانده‌اش هستم و در آستانه بازنشستگی. همیشه به حفظ تعادل بین کار و زندگی اجتماعی و فردی علاقه داشتم و دارم. «تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟» عنوان یکی از انشاهای رایج دوران تحصیل ما بود. الان به واسطه دوری از محیط‌های آموزشی، از حال و هوای مدارس و نحوه بزرگ شدن بچه‌ها خبر ندارم و نمی‌دانم هنوز چنین انشاهایی تکلیف می‌کنند یا نه. این انشاها با عبارت کلیشه‌ای «البته بر ما دانش‌‌آموزان واضح و مبرهن است...» و به دنبالش عبارت هم‌ردیف آن شروع می‌شد. معمولاً این انشاها با «نتیجه می‌گیریم که...» مثلاً تعطیلات خیلی خوب است یا... تمام می‌شد. «فتیله فردا تعطیله» از شعرهای مورد علاقه دانش‌آموزان دوران ما بود. مثل اغلب افراد شاغل به‌طور معمول در هفته چهل ساعت کار می‌کنم، اما فارغ از کار و هنگام استراحت و تعطیلات هم کار می‌کنم. به قول یکی از اکابر و بزرگان، نویسنده یا می‌نویسد یا فکر می‌کند چه بنویسد. روز سرشار از شادی من کتاب‌خواندن است. معمولاً عصرهای روز تعطیل به کتابفروشی‌ها سری می‌زنم و چندتایی کتاب می‌خرم و خبر و احوال کتاب را پی‌ می‌گیرم. گاهی به واسطه دوستان برای دیدن تئاتری دعوت می‌شوم یا نمایشگاهی و یا واقعه‌ای فرهنگی. معمولاً فرصت سینما رفتن ندارم مگر در موارد استثنایی. از قدیم از همان دوران بتاماکس و تی‌سون تا امروز در خانه فیلم دیده‌ام. سر حوصله. تا همین حالا که صفحه‌های تلویزیون کیفیت عالی یافته‌اند.
 
 تلفن همراه که کم کم به مرحله اعتیاد رسیده و همین امروز و فرداست که مراکزی برای ترک موبایل و بازپروری معتادان به فضای مجازی راه بیفتد! البته تلاش می‌کنم حداکثر بهره‌برداری فرهنگی را به عمل بیاورم. روز تعطیل که خلوت‌تر و بی‌دغدغه‌تر است، کمی ساعات خواب را بیشتر می‌کنم. پس از آرامش ناشی از چرت مرغوب ذهن شکوفاتر می‌شود. خوشبختانه به واسطه حضور همسری مهربان خانه فضایی آرام برای کار و استراحت است. در روزهای تعطیل آخر هفته یا تعطیلات و بین تعطیلات فرصت بسیار مناسبی برای دور ماندن از محیط‌های پرتنش و شهری است. مروری بر اخبار و خواندن چند روزنامه به صورت آنلاین و خواندن پیام‌های رسیده مشغول کار می‌شوم. کارهم گاهی خواندن مطلب است برای انتخاب و ترجمه. گاه ترجمه است و گاه تصحیح و بازخوانی متون است. گاهی ورق زدن کتابی است و انتخاب قطعه‌ای برای معرفی در فضای مجازی یا کاغذی.
منبع: روزنامه ایران

شرایط و زمان سفر رفتن و تفریح طولانی را ندارم و البته این هم ظلم مضاعفی بوده در حق خانواده. یک جورهایی عاشق و شیفته کار خلاقه‌ام هستم و حتی در اوقات فراغت هم نمی‌توانم از فضای کار‌ دور بمانم. یکی دو سالی هم هست که به پیشنهاد برخی دوستان دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنم و دیدن چهره‌های جوان و بشاش و مشتاق فضای ادبیات و فرزندان مستعد این خاک به من استخوان خرد کرده انرژی مضاعفی می‌دهد و فکر می‌کنم چه خوب می‌شد روزگار ما هم چنین امکاناتی موجود بود. این فضای آموزشی و حضور همدلانه جوانان هم موجب لذت و رضایت از یک طرف و مرور و بازیابی دانسته‌های قبلی از طرف دیگر. یادگیری موضوعات و تجربه‌های جدید همیشه برایم هیجان‌انگیز بوده و البته شاید تنها ایرادش این بوده که دیمی و سرخود آموخته‌ام. نرم‌افزارها و نحوه استفاده از آنها را دست کم نگرفته‌ام. خلاصه اینکه اوقات فراغت باید بماند برای بعد دوران بازنشستگی البته اگر اجل مجال دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها