چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به خبرنگاران

رهبر معظم انقلاب اسلامی در کتاب «امین زبان و ادب پارسی» خطاب به خبرنگاران بیان کرده‌اند: «خبر بایستى در نهایت زیبایى و گستردگى باشد؛ یعنى همه بفهمند. پیرزن بیسوادى هم که در خانه نشسته، وقتى رادیو یا تلویزیون خود را باز کرد، بفهمد شما به او چه میگویید؛ این کارِ هنرى است و تمرین لازم دارد.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، به مناسبت هفدهم مرداد روز خبرنگار، برش‌هایی از کتاب «امین زبان و ادب پارسی» که دربردارنده راهکارهای علمی و عملی آیت‌الله‌العظمی‌ خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ پویش و گسترش زبان و ادبیات فارسی را که در آن رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیه‌هایی برای تنظیم و پوشش اخبار به خبرنگاران ارائه داده‌اند، را منتشر کرد.
 
توصيه به تنظيم خبرآسان
نوشتن، یک عمل هنرى است. هرچه میتوانید، ظرافتها و زیبایی‌هاى ادبى و نگارشى را در نوشته‌ي خبر به کار ببرید. یک متن زیبا و درعین‌حال آسان درست کنید. متن معضل و معوج و پیچ‌وخمدار و مخصوص خواص فایده‌اى ندارد.

زیبایى و گستردگى خبر 
خبر بایستى در نهایت زیبایى و گستردگى باشد؛ یعنى همه بفهمند. پیرزن بیسوادى هم که در خانه نشسته، وقتى رادیو یا تلویزیون خود را باز کرد، بفهمد شما به او چه میگویید؛ این کارِ هنرى است و تمرین لازم دارد. اصلاً عدّه‌اي بنشینند این کار را تمرین کنند. عدّه‌اى باشند که وقتى خبرى تنظیم میشود، آن را ممیّزى کنند. همه‌ي خبرها اینطور نیست که آناً به دستتان برسد. البتّه من بخش سردبیرى خبر را که آقایان دور میز می‌نشینند و خبر را تنظیم میکنند، دیده‌ام. تنظیم خبر نباید با عجله انجام شود؛ باید فرصتى باشد و کسانى بنشینند این را_ بخصوص در تفسیرها_ دقّت کنند.
 
اهمیت کار خبرنگار
ملّتها کار شما را تعقیب میکنند، ملّتها به دنبال خبر اجتماعات شما، خبر نماز جمعه‏‌ى شما، خبر انتخابات شما و خبر مسائل داخلى شما هستند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها