شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
ضرورت پیگیری لایحه مالکیت معنوی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتصدودهمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که عصر سه‌شنبه ۲۶ تیرماه به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی؛ رئیس جمهور برگزار شد، گزارشی از وضعیت کتاب و صنعت نشر در کشور ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، در این جلسه درباره موضوع کتاب و فرهنگ کتابخوانی در کشور سخن گفت و این موضوع مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه راهکارهای گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و رفع مشکلات و چالش‌های گوناگون در صنعت چاپ و نشر کتاب بحث و گفت‌وگو کردند.

براساس گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نرخ مطالعه در ایران در مقایسه با سایر کشورها، نرخ مطلوبی نیست که با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد تا توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی به‌عنوان یک اصل مورد توجه قرار گرفته و با استفاده از مشوق‌های مادی و معنوی و ایجاد فضای رقابتی، جذاب و پرهیجان، کتابخوانی در بین اقشار مختلف به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان ترویج و تبلیغ شود.

صالحی در این جلسه گزارش‌هایی هم از برنامه‌های در حال اجرا در زمینه ترویج کتابخوانی در قالب برنامه‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و جام برنامه با من بخوان، باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان و جشنواره‌های کتاب‌خوانی رضوی ارائه داد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر کرد، وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما، نهادهای مردمی و سمن‌های تخصصی و ناشران و پدید آورندگان آثار ادبی؛ طرح‌ها و برنامه‌های خود را در راستای ترویج، تبلیغ و گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور ارایه کرده و پرتلاش‌تر در این عرصه گام بردارند.

همچنین اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ضرورت پیگیری و به سرانجام رساندن لایحه مالکیت معنوی در راستای جلوگیری از سرقت‌های ادبی، تصمیم گرفت که دبیرخانه این شورا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چالش‌ها و موانع موجود را در زمینه فرهنگ کتابخوانی جمع‌بندی و روش‌های عملیاتی گسترش فرهنگ کتابخوانی را بررسی و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه کند.

در این جلسه همچنین پیشنهاد شد، گزارش‌هایی برای کمیسیون فرهنگی مجلس و سایر نهادهای ذی‌ربط تهیه و ارائه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها