پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
دیپلماسی فرهنگی پُل اقتصاد فرهنگ در عرصه بین‌المللی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بخش زیادی از تاثیرگذاری اجتماعی ایرانیان در جهان از طریق دیپلماسی عمومی فرهنگ و هنر محقق می شود، گفت: دیپلماسی فرهنگی، پلی برای معرفی و ایجاد فضایی برای بازار اقتصاد فرهنگ در عرصه بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی، عصر چهارشنبه سوم مردادماه، در جمع سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در محل دفتر مطالعات وزارت امور خارجه، بیان کرد: باید زمینه‌ای ایجاد کنیم تا در کنار ارتباطات اقتصادی و صنعتی، صنایع فرهنگی خلاق، مجرایی در بازار بین‌المللی پیدا کنند. 
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنین ارتباط تنگاتنگ فرهنگ و دیپلماسی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در شرایط حساس فعلی، دشمنان نظام چند پروژه مهم مانند تحریم‌های فلج‌کننده، آشوب‌های اجتماعی و انزوای جهانی را درپیش گرفته‌اند که در ارتباط با توطئه سوم، چیزی که باعث می‌شود ایران از فضای انزوا عبور کند، فعال‌سازی عرصه فرهنگ و هنر از طریق دیپلماسی عمومی و تاثیرگذاری بر مناسبات اجتماعی است.
 
صالحی در ادامه با تاکید بر اینکه می‌توانیم ظرفیت‌های موجود حوزه‌های مختلف را با مدیریت ارتباطی میان حوزه فرهنگ و هنر و دیپلماسی فعال‌تر استفاده کنیم، گزارشی از توانمندی‌های حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر ایران ارائه کرد. 
 
عضو کابینه دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنان با تشریح روند اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه‌های گوناگون فرهنگ و هنر و رسانه، اظهار کرد: در سال گذشته 100 فیلم سینمایی، 300 فیلم ویدیویی، سه هزار فیلم کوتاه، یکهزار فیلم مستند، بیست انیمیشن و چهار سریال تولید کردیم، یعنی توان تولید ما در فعالیت‌های متعدد، حدود چهار هزار و 500 فیلم است. همچنین در این سال سینمای ایران 562 جایزه در جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرده است.
 
وی ادامه داد: ما فرصت‌های ارتباطی زیادی را از طریق سینمای ایران با برگزاری جشنواره‌های داخلی داریم. حدود 300 شخصیت از 78 کشور جهان در جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت کردند و 20 فیلمساز با 45 فیلم در جشنواره فیلم کوتاه حضور داشتند. در دوره قبل جشنواره کودک و نوجوان، یکصد فیلمساز از 17 کشور با 60 فیلم خارجی و در جشنواره حقیقت (مستند) 60 فیلمساز خارجی از 46 کشور با 60 فیلم شرکت کردند. در سال گذشته ما 9 فیلم سینمایی تولید مشترک داشتیم و امسال هم 13 فیلم سینمایی مشترک داریم.
 
صالحی تاکید کرد: این آمار بخش کوچکی از ظرفیت ارتباطی سینمای ایران در عرصه بین‌المللی در سال گذشته است؛ سینمایی که هر دو روز یک جایزه بین‌المللی و منطقه‌ای گرفته است. ما با سینما شناخته می‌شویم و می‌توانیم از این طریق قدرت جهانی ارتباطی داشته باشیم. سینما زبان امروز جهان است و دیپلماسی می‌تواند یاری کند تا از دریچه سینما بتوانیم با فضای جهانی ارتباط وسیع‌تری داشته باشیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انجمن خوشنویسان ایران حدود 10 هزار فارغ‌التحصیل ممتاز دارد، گفت: پنج هزار خوشنویس، 505 نگارخانه و حراج تهران با هشت میلیون دلار فروش که چند سالی است که جزو حراج‌های خوب منطقه به‌شمار می‌رود و افزایش قابل توجه فروش تابلوهای ایران در خارج از کشور در 10 سال گذشته، بخشی از استعداد هنرهای تجسمی است که می‌تواند در ارتباطات بین‌المللی ما را یاری کند.
 
وی افزود: خانه موسیقی ایران سه هزار عضو دارد و برآورد می‌کنیم 50 هزار نفر در زمینه موسیقی فعالیت کنند. در سال گذشته دو هزار و 500 مجوز اجرای کنسرت داده شد. ما می‌توانیم از فضای موسیقی که زبان ارتباطی بی‌کلام است، برای ارتباط با دیگران استفاده حداکثری کنیم.
 
صالحی بیان کرد: سال گذشته در حوزه هنرهای نمایشی حدود 6 هزار و 930 تئاتر  با یکصد و یک هزار اجرا داشتیم و در حوزه کتاب، حدود یکصد هزار عنوان کتاب تولید شد که 62 هزار چاپ اول بودند و 75 هزار جلد آن تألیفی هستند و 16 هزار عنوان کتاب کودک ، 15 هزار عنوان  ادبیات داشتیم. انتقال تفکر و ادبیات ایرانی فرصت‌های قابل توجهی را به‌وجود می‌آورد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نباید توانایی و ظرفیت‌های خود را در نفت و معدن ببینیم، افزود: بخشی از ظرفیت‌های ما در خلاقیت‌های اجتماعی مربوط حوزه فرهنگ و هنر است. حدود یک ونیم میلیون فارغ‌التحصیل هنر پس از انقلاب داشتیم و در حال حاضر 340 هزار دانشجو در 103 رشته در حوزه‌های فرهنگ و هنر مشغول به تحصیل هستند، همه اینها نشان می‌دهد که می‌توانیم و بایستی در مسیری حرکت کنیم که این ظرفیت اجتماعی، اقتصادی و خلاقانه حوزه فرهنگ و هنر را به فضای بین‌المللی و منطقه‌ای نزدیکتر کنیم. به‌نظر می‌رسد در این مسیر فرصت‌ها و چالش‌هایی داریم.
 
صالحی گفت: فرصت اول این است که ایران را در جهان به‌عنوان سرزمین فرهنگ و هنر می‌شناسند و باید مطابق این تصویر حرکت  کرده و از این فرصت مهم ارتباطی استفاده کنیم. فرصت دوم، به رشد کمی و کیفی در صنایع فرهنگی و خلاق بر می‌گردد یعنی این صنایع جایگاه مهمی در حوزه اقتصاد جهانی دارد و ما می‌توانیم از این ظرفیت بیش از گذشته استفاده کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آمارهایی که ارائه شد، آمارهای بالفعل ماست یعنی آمار درستی از توانایی‌های روستاها و شهرهای کوچک نداریم و فرصت سوم، در برخی حوزه‌ها مانند سینما و صنایع دستی هم اکنون مزیت رقابتی داریم.
 
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی از چالش‌ها و مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر کشور، افزود: چالش اول این است از آنجائی‌که نگاه اهالی فرهنگ و هنر خلاقانه و هنرمندانه محسوب می‌شود از این‌رو نگاه ارتباطی و بازاریابی کمتری دارند، لذا نیاز مشترک میان حوزه‌های فرهنگ، دیپلماسی و اقتصاد باید بوجود آید تا بتواند اهالی فرهنگ را با مشاوره‌هایی به بازار فرهنگی نزدیک‌تر کند.
 
صالحی در ادامه چالش دوم را موردتاکید قرار نگرفتن فرصت‌های فرهنگ و هنر در مقایسه با حوزه‌های اقتصادی و سیاسی دانست و گفت: حوزه‌های سیاسی و اقتصادی به دلیل زود بازده بودن، همواره مورد توجه و اهتمام هستند در حالی‌که حوزه‌های فرهنگ و هنر تاثیراتش پایدارتر و ماندگارتر است. باید راهبردهایی در ادامه این مسیر تعریف شود تا سطوح ارتباطی و نقاط تقاطع میان همسایگان، کشورهای منطقه و کشورهای در حال توسعه مشخص شود. در این حرکت چون بخش خصوصی عمل‌کننده است، دولت نقش تسهیل‌کننده را خواهد داشت، از این‌رو باید خطوط ارتباطی با حوزه فرهنگ و هنر داخلی را سفیران جمهوری اسلامی ایران در خارج از مرزهای این کشور مهیا کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار کرد: نکته دیگر، اولویت‌بندی موضوعات است که می‌تواند در جایگاه مزیت‌های رقابتی به‌عنوان موضوعات درجه یک کار ما باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها