یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
​2 اثر به‌نشر برگزیده یازدهمین جشنواره کتاب سال رضوی

آستان قدس رضوی) با نام «راز آن بوی شگفت»، اثر فریبا کلهر و «ضمانت‌نامه آهو» نوشته رضا دبیری‌نژاد در بخش داستان نیز برگزیده شدند و نمایندگان این دو نویسنده تقدیرنامه را دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی به‌نشر آستان قدس رضوی، در آیین اختتامیه این دوره از جشنواره کتاب سال رضوی که در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، از آثار برتر در پنج بخش، شامل «تاریخ و سیره رضوی»، «علوم و معارف رضوی»، «زیارت»، «خاندان و یاران امام رضا(ع)»، «حرم و اماکن متبرکه»، «زبان‌های خارجی»، «ترجمه، داستان»، «شعر»، «کودک و نوجوان»، «کتاب دیجیتال»، «پایان‌نامه‌ها»، حمایت از آثار رضوی و ناشر تجلیل شدند.

هیئت داوران در بخش شعر و کتاب دیجیتال اثری را حایز رتبه ندانستند.

در بخش ناشران برتر، انتشارات بنیاد امام رضا(ع) با 14 اثر از ناشران پاکستانی مورد تقدیر قرار گرفت.
 
به گفته مسئولان برگزاری این دوره از جشنواره، 45 هزار فراخوان از طریق پست، ایمیل و پیامک برای نویسندگان داخل و خارج از کشور ارسال و 324 اثر  دریافت و آثار از سوی استادان، حوزه و دانشگاه ارزیابی شد. 
 
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: کتابت با کرامت، در فرهنگ دینی ما جایگاه بالایی دارد. آنچه از قضا و قدر در عالم آفرینش می‌گذرد، به دست فرشتگان ذات حق، کتابت می‌شود. آنچه بر انسان و بر جوارح و جوانح او می‌گذرد نیز توسط کرام‌الکاتبین به نگارش درآمده و به انسان ارائه خواهد شد.

وی افزود: خداوند تشریع را به وسیله قلم، علم و دانش به انسان آموخت. آنچه خداوند در دانش به انسان آموخت در گرو قلم بود. دانشی که انسان از آن برخوردار است به او آموخته شد.
 
رئیسی ادامه داد: آنچه موجب قداست و کرامت قلم می‌شود، بدون تردید، علم نافع است که نه تنها موجب کرامت قلم بلکه موجب اعتلای مرکب نیز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بارزترین نشان فرهنگ جامعه امروز، قلم است، تصریح کرد: قلمی معقول و مقبولی است که در نگاه دیگران هم سخنی را دلپدیر و هم گوش‌نواز قرار می‌دهد. آنچه ابرازکننده اندیشه بلند بوده و می‌تواند اندیشه بلند را نشان دهد و جامعه را به اهداف خود رهنمون کند، این قلم باکرامت است.
 
تولیت آستان قدس رضوی گفت: تولید علم امر مهمی است و من از مدیران بخش‌های مختلف استان می‌خواهم موضع مرجعیت علمی را در دستور کار قرار دهند. این یک شعار و آرمان دست‌نیافتنی نیست. باید در مرکز پژوهشی و علمی خود جذب نیروهای پژوهشگر و نگاه به چهره‌های جوان و ایده‌ساز در دستور کار باشد. در مجموعه پژوهشی و علمی ما، بهترین نام‌ها تحت نام حضرت رضا(ع) حاضر هستند که با ما همکاری کنند. باید کار متفاوتی در این مجموعه ارائه شود.
 
وی با اشاره به ظرفیت‌های آستان قدس رضوی برای چاپ و انتشار کتاب‌ها و نوشته‌های خوب، بیان کرد: با این حال باید بیش از چاپ و انتشار، تولید و ارائه حرفی نو مورد توجه قرار گیرد. بخش عظیم ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقی باید در خدمت تولید علم قرار گیرد. محققان و پژوهشگران بسیاری در ایران و جهان اسلام آمادگی دارند با نام امام رضا(ع) با جشنواره همکاری کنند.
 
مجتبی بذرافشان مقدم، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دبیر جشنواره نیز در این مراسم با بیان این که امسال یازدهمین جشنواره کتاب سال رضوی برگزار می‌شود، افزود: از این 11 دوره، دو دوره اولیه در مشهد برگزار نشده و از دوره سوم تاکنون این جشنواره در مشهد برگزار شده است.
 
وی افزود: دبیرخانه جشنواره تلاش داشته تا قدم‌های موثری در گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی سیره و ابعاد مختلف زندگی امام رضا(ع) و خاندان ایشان و شناسایی و تجلیل از تولیدکنندگان آثار هنری بردارد.
 
بذرافشان مقدم درباره  اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، عنوان کرد: به این منظور فراخوانی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی تهیه و در سایت قرار داده شد. در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در اردیبهشت نیز حدود دو هزار و 100 فراخوان در اختیار ناشران داخلی و خارجی قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: بیش از 324 اثر بعد از سنجش اولیه، در اختیار داوران قرار گرفت. این آثار از کشورهای مختلف و به زبان‌های متفاوت بود.263 کتاب، 6 کتاب دیجیتال، 18 پایان‌نامه و 37 اثر حمایت از آثار رضوی مورد داوری قرار گرفت. مراحل داوری نیز شامل چهار مرحله مقدماتی، پنج گروه تعیین‌شده، کارشناسان خبره و ممیزی نهایی بود. در نهایت 21 کتاب، دو پایان‌نامه، سه اثر در بخش حمایت از آثار رضوی و یک اثر، در بخش ناشر فعال انتخاب و معرفی شدند.

دبیر جشنواره  بیان کرد: به‌نشر و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس بیشترین آثار را در این جشنواره داشتند. در این مراسم از 26 اثر منتشر شده آستان قدس رضوی با موضوع امام رضا(ع) و سه اثر منتشر شده دبیرخانه جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط