شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بنیاد تئاتر کودک

تفاهم نامه همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و بنیاد نمایش کودک امضا شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، صبح شنبه (23 تیر‌ماه) تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و بنیاد نمایش کودک امضا شد. 
 
غلامرضا عزیزی؛ رئیس پژوهشکده اسناد بیان کرد: طی 27 سال گذشته بیش از هزار مصاحبه تاریخ شفاهی، در مدت زمان‌های مختلف انجام شده و امیدوارم این پروژه علاوه بر تدوین تاریخ شفاهی این بخش از هنر، برای نسل جوان و آینده مفیده فایده باشد.
 
وی همچنین ادامه داد: این نخستین‌بار است که فعالیت‌های تاریخ شفاهی را با امضای تفاهم‌نامه با یک نهاد انجام می‌دهیم. 
 
شفیقه سادات نیک‌نفس؛ در ادامه این نشست رئیس گروه تاریخ شفاهی گفت: آشنایی با استاد کیانیان به سال 95 باز می‌گردد. زمانی که ایشان به سازمان مراجعه کرده بودند تا برای کار پژوهشی خود اسناد جبار باغچه‌بان را ملاحظه کنند. این مساله آشنایی ما با ایشان را رقم زد که در نهایت به پیشنهاد انجام کار تاریخ شفاهی نمایش کودک و نوجوان منجر شد.
 
وی افزود: به دلیل اینکه این کار، پروژه‌ای تخصصی بود، پیشنهاد کردیم تا خودشان مجری طرح باشند. البته طرح این کار چندین مرتبه به شورای پژوهش سازمان و نیز کمیته تفاهم‌نامه‌ها رفت و برگشت تا در نهایت به انجام پروژه منجر شد.
 
رئیس گروه تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین در رابطه با گروه تاریخ شفاهی گزارشی ارائه کرد و ادامه داد: مجموعه مصاحبه‌های تاریخ شفاهی با موضوع هنر در این سازمان، شامل 30 درصد از مجموع کل مصاحبه‌هاست. در میان مصاحبه‌های تاریخ شفاهی، موضوع موسیقی با 57 مصاحبه شونده در رتبه اول و تئاتر و سینما با 30 مصاحبه‌شونده در رتبه دوم قرار دارد.
 
وی از علی‌اصغر گرمسیری، غلامحسین نقشینه، مرتضی احمدی، ساموئل خاچیکیان، ولی الله خاکدان، نصرت الله کریمی، توران مهرزاد، علی نصیریان، فهیمه راستکار، عزت الله انتظامی را به‌عنوان مهم‌ترین مصاحبه‌شوندگان تاریخ شفاهی در سازمان نام برد.
 
نیک‌نفس ادامه داد: همچنین از دو طرح «تاریخ شفاهی سینمای ایران به روایت نسل دوم کارگردانان مولف سینما» و «تاریخ شفاهی سینمای ایران به روایت نسل دوم بازیگران سینما» و نیز کتاب «تاریخ شفاهی نمایش در ایران مبتنی بر مصاحبه‌های تاریخ شفاهی» اشاره کرد.
 
وی افزود: پیش از این نیز سه عنوان کتاب با نام‌های «گزیده اسناد نمایش در ایران از مشروطیت تا 1304»، «گزیده اسناد نمایش در ایراناز 1305 تا 1320 شمسی» و «نمایش در تبریز» توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چاپ و منتشر شده است. وی انجام پروژه تاریخ شفاهی تئاتر کودک و نوجوان را نیز مکمل اقداماتی دانست که تاکنون در این زمینه به انجام رسیده است.

داود کیانیان؛ نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان حوزه کودک و نوجوان نیز، انجام پروژه مذکور را که مقارن با صدمین سال تئاتر کودک است، یک جشن خواند. وی ادامه داد: اهمیت این کار در این است که علاوه بر اینکه کاری تخصصی و حتی فوق تخصصی در حوزه تئاتر کودک است، کار عمومی تئاتر نیز محسوب می‌شود. برای رشد فرهنگ تئاتر، نیاز است که  روی حوزه کودکان و نوجوانان به‌صورت زیربنایی کار کنیم. او پروژه تاریخ شفاهی نمایش کودک و نوجوان را یک اثر ملی و تاریخی خواند و اعلام کرد که در فاز اول این پروژه با 21 نفر مصاحبه می‌کنیم که نخستین نفر آن‌ها پروانه باغچه‌بان، دختر مرحوم جبار باغچه‌بان است.

در انتهای این نشست، تفاهم‌نامه مذکور با موضوع «همکاری در اجرای طرح تاریخ شفاهی صد سال تئاتر کودکان و نوجوانان در ایران و انجام مصاحبه با چهره‌های شاخص هنر نمایش کودک و پژوهندگان فعال در این عرصه» به امضای غلامرضا عزیزی و داود کیانیان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها