چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
روابط ایران و اتریش مبنای فرهنگی دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با معاون فرهنگی وزیر امور خارجه کشور اتریش با اشاره به روابط دیرینه ایران و اتریش گفت: روابط دو کشور بر مبنای فرهنگ آغاز شده است و نظام دانشگاهی کشور ما با معلمان اتریشی آغاز به کار کرد و این نشان‌دهنده فرهنگی بودن پایه و بنیان روابط ایران و اتریش است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در دیدار پیش از ظهر امروز خود با خانم اینجین معاون فرهنگی وزیر امور خارجه اتریش با اشاره به این مطلب ادامه داد: دو کشور بیش از ١٦٠ سال روابط دیپلماتیک با یکدیگر دارند و سفر اخیر دکتر روحانی رییس جمهوری ایران به اتریش نشانگر سطح عمیق روابط سیاسی دو کشور است.
 
وی افزود: اخیرا دکتر روحانی از سفر خود به اتریش گزارشی ارائه دادند و از مجموعه نتایج این سفر رضایت داشتند و علاقه‌مند به ادامه موضوعات مطرح شده در این سفر بودند.
 
صالحی خطاب به معاون فرهنگی وزیر امور خارجه اتریش گفت: خوشحالم سفر شما به ایران در حوزه گسترش روابط فرهنگی دو کشور با فاصله کمی از سفر رییس جمهور ایران به اتریش انجام شده است و حوزه‌های متنوعی برای همکاری‌های مشترک در بخش‌های فرهنگی، هنری، علمی و دینی میان دو کشور وجود دارد.
 
وی ادامه داد: در دهه‌های اخیر سفارت ایران در اتریش و انجمن فرهنگی اتریش در ایران تلاش‌های خوبی در گسترش روابط فرهنگی با یکدیگر داشته‌اند و علاقه‌مند به ادامه و تعمیق این روابط هستیم، زیرا آنچه روابط دو ملت را عمیق و پایدار می‌کند گسترش روابط فرهنگی و هنری و همکاری‌های مشترک در این زمینه است.
 
صالحی در عین حال افزود: دو کشور تاکنون در زمینه‌های فرهنگی، علمی و هنری ازجمله موسیقی، تئاتر و سینما همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته‌اند. ایران در هر سه زمینه از جایگاه خوبی برخوردار است و در زمینه ادبیات و شعر نیز شهرت جهانی دارد و قرار گرفتن زبان فارسی به‌عنوان یک زبان اختیاری در سرفصل‌های برخی دانشگاه‌های اتریش اقدام خوبی در جهت گسترش این زبان است.
 
وی در ادامه سخنان خود بر گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های سینما، تئاتر، موسیقی، گفت‌و‌گوهای مذهبی و دینی با هدف معرفی چهره واقعی اسلام و گسترش اندیشه‌های اعتدالی و عقلانی در سطح جهان تاکید کرد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور افزود: برنامه مبادلات فرهنگی میان دو کشور مسیر همکاری های فرهنگی را مشخص تر می کند و ما از ادامه آن استقبال می کنیم.
 
در این دیدار خانم اینجین معاون فرهنگی وزیر امور خارجه اتریش نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: سفر من به ایران در پی سفر آقای دکتر روحانی به اتریش و برای پیگیری نتایج فرهنگی و علمی این سفر است.
 
وی در بخشی از سخنان خود گزارشی از مجموعه فعالیت‌های وزارت امور خارجه اتریش در حوزه‌های فرهنگی ارائه داد.
 
اینجین در ادامه بر گسترش روابط دو کشور در زمینه همکاری‌های موزه‌ای تاکید کرد و گفت: وزارت امور خارجه در اتریش در زمینه فعالیت‌های فرهنگی بسیار فعال است  و سالانه  قریب به ٦ تا ٧ هزار پروژه فرهنگی در سطح جهان با دیگر کشورها دارد.
 
معاون فرهنگی وزیر امور خارجه اتریش افزود: همواره در همکاری‌های مشترک خود با دیگر کشورها تلاش می‌کنیم بر جوانان خلاق متمرکز شویم و در گفتمان با ایران نیز می‌توانیم با جوانان خلاق همکاری داشته باشیم.
 
وی با اشاره به جلسه صبح امروز خود با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: طرفین بر گسترش روابط دولت‌ها و ملت‌ها تاکید داشتند و یادداشت تفاهم‌نامه در این زمینه می‌تواند همکاری‌های مشترک دو کشور را برنامه ریزی و سازماندهی کند.
 
معاون فرهنگی وزیر امور خارجه اتریش در ادامه بر گسترش فعالیت‌های دو کشور در زمینه گفت‌‌و‌گوی ادیان تاکید کرد و افزود: انجمن فرهنگی اتریش با اتحادیه اروپا به‌صورت مشترک پروژه‌های فرهنگی با دیگر کشورها انجام می‌دهد و علاقه‌مندیم این پروژه‌ها را با ایران نیز داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها