شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۸
50 هزار دلار جايزه براي كتاب منتشر نشده

رماني كه درباره فعاليت‌هاي جاسوسي پتروف نوشته شده، جايزه 50 هزار دلاري ادبي فوگل استراليا را به دست آورد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از "كانبرا تايمز"، «اندرو كروم» اين جايزه را كه به آثار دست‌نويس نويسندگان زير 35 سال تعلق مي‌گيرد، براي نوشتن اين رمان تاريخي از آن خود كرد.
 
اين نويسنده 28 ساله كه 3 سال براي نوشتن رمانش وقت صرف كرده، دانشجوي دوره دكترا در رشته نوشتن خلاق در ملبورن است. داستان اين رمان در سال 1951 ـ اوج جنگ سرد ـ در پايتخت استراليا مي گذرد و درباره فعاليت‌هاي دو مامور مخفي «كا.گ.ب» است. 

كروم بيش‌تر اطلاعات خود را درباره فعاليت‌هاي ولاديمير و اودوكيا پتروف با مطالعه مستندات موجود در كتابخانه ملي اين كشور و مصاحبه‌اي كه با اين دو در سال 1954 انجام شده بود، به دست آورده است. او از علاقه خود به مسايل مستند به عنوان دليل جلب توجه‌اش به اين موضوع ياد كرد. كسب اطلاعات درباره اين موضوع در دهه 80 براي عموم ممكن شد. 

او مي‌گويد اين رمان درباره دهه 50، ترس از كمونيسم، سازماندهي هاي كمونيست‌ها و فعاليت‌هاي روزنامه‌نگاران است و در كانبراي آن دوره مي‌گذرد.

كروم كه قصد داشت پايان نامه دوره دكتري‌اش را به موضوعي مستند اختصاص دهد، در حالي كه در كتابخانه به دنبال مطالب تاريخي مي‌گشت با خبرهاي مربوط به اين دو جاسوس روس و يك استراليايي كه با آن‌ها همكاري مي‌كرد، مواجه شد. اين داستان پس از اين‌كه همسر يكي از اين دو جاسوس به حرفه شوهرش پي مي برد، ابعاد متفاوتي به خود مي‌گيرد.

هيات داوران اين كتاب را به دليل پيچيدگي‌هاي سياسي و عاطفي مستحق تقدير دانست و به نويسنده آن جايزه داد. اين جايزه براي تشويق نويسندگان جوان و نوقلمان راه اندازي شده است. اين كتاب سال آينده منتشر خواهد شد. انتشار كتاب بخشي از جايزه برنده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها