شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
در حوزه کتاب باید به سمت کارهای نو برویم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه قرآن، گفت: حوزه نشر قرآنی از حوزه‌های مهم بخش قرآنی است، زیرا این حوزه می‌تواند در فضای معنوی در عرصه مکتوب، بخش پژوهش، آموزش و تعلیم موثر باشد و در حوزه کتاب باید به سمت کارهای نو برویم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی شامگاه جمعه (چهارم خردادماه)، در حاشیه بازدید از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بیان کرد: در یک سال گذشته، یکی از مباحث مورد توجه این مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بوده که در حوزه سینما، تئاتر و دیگر حوزه‌های هنری حضور مباحث قرآنی را بیشتر کنیم.
 
وی ادامه داد: با این نگاه اتفاقاتی در حال رخ دادن است که بخشی از آن در بخش خصوصی از جمله انیمیشن‌هایی مانند  فیلشاه رخ داده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید کرد: در حوزه فیلم‌های سینمایی چند کار در حال ساخت بوده که امید است این کارها مسیر رو به جلو ایجاد کند. این امر باید به‌عنوان یکی از رویکردهای اصلی حمایت از سینما و حوزه‌های نمایشی قرار گیرد.
 
صالحی درباره ارزیابی خود از این نمایشگاه نیز گفت: نمایشگاه قرآن امسال شاهد چند تحول بوده است. نکته اول، فضای بصری و جذابیت‌های ظاهری نمایشگاه است؛ به‌طور طبیعی انتظاری که مردم از جشنواره‌ها به‌طور عام و از نمایشگاه قرآن به‌طور خاص دارند، این است که از جذابیت‌های بصری مناسب و تاثیرگذار برخودار باشد.
 
وی ادامه داد: این دوره از نمایشگاه قرآن از نظر تفکیک و طبقه‌بندی، شرایط بهتری را دارا بوده و از جذابیت‌های لازم برخوردار است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: توجه به فضای مجازی، یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است. فضای مجازی در حال تبدیل شدن به فضای واقعی زندگی ما است، بنابراین درس‌های قرآنی با فضای مجازی نسبت‌های عمیق‌تر و نزدیکتری را پیدا خواهد کرد.
 
صالحی، راه‌اندازی مجدد بخش بین‌الملل را از دیگر ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه برشمرد و گفت: اینکه ظرفیت بین‌المللی قرآنی خود را یکپارچه و به‌طور یکجا نشان دهیم تا هم کسانی که در حوزه بین‌المللی قرآن در داخل کشور فعالیت می‌کنند ارتباطات خود را بیشتر برقرار کنند و هم تجمیع ظرفیت‌ها، فرصت جدیدی را برای حضور قرآنی ما در خارج از کشور ایجاد کند، امری مهم و مورد توجه است.
 
وی با اشاره به حضور بخش هنر به‌عنوان وجه تمایز نمایشگاه امسال، افزود: نکته دیگر در نمایشگاه امسال، بخش هنر و قرآن است؛ اینکه ما می‌توانیم از طریق عنصر هنر، فضای قرآن را جذاب‌تر و زیباتر عرضه کنیم، مساله‌ روشنی است و نمایشگاه‌های قبلی هم به این موضوع توجه داشتند، اما امسال حوزه‌های وسیع‌تری از هنر و قرآن در نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌هایی از قبیل فیلم و نمایش‌های خیابانی نیز اظهار کرد: این اتفاقات جدید، فضای رویکرد ما نسبت به هنر و قرآن را گسترده‌تر کرده و مسئولان نمایشگاه می‌توانند با تلاش بیشتر این بخش را جدی‌تر بگیرند .
 
صالحی ادامه داد: امسال بخش رسانه نیز شرایط بهتری را نسبت به گذشته پیدا کرده و در بخش کودک و قرآن، فضای متنوع‌تری را شاهد هستیم.
 
وی درباره اینکه آیا از مسئولان برای حضور در نمایشگاه قرآن دعوت شده، گفت: دعوت از مسئولان برای حضور در نمایشگاه صورت گرفته، اما نمایشگاه چندروزی است که افتتاح شده و امروز هم برخی از مسئولان حضور داشتند. در روزهای آینده نیز مسئولان بیشتری حضور خواهند یافت.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: شرایط نمایشگاه باید طوری باشد که مردم جذب آن شوند و جامعه قرآنی باید ارتباط حداکثری با مردم پیدا کند.
 
صالحی درباره وضعیت نشر قرآن، ادامه داد: حوزه نشر قرآنی از حوزه‌های مهم بخش قرآنی است، زیرا این حوزه می‌تواند در فضای معنوی در عرصه مکتوب، بخش پژوهش، آموزش و تعلیم موثر باشد. در حوزه کتاب باید به سمت کارهای نو برویم.
 
وی در پایان گفت: کتاب‌سازی، کپی‌برداری و عدم رعایت حقوق مولفان، اگر در همه حوزه‌ها کاری نادرست است، در حوزه قرآنی نادرست‌تر است، زیرا  قرآن به ما تعلیم می‌دهد انسان نباید کار دیگران و ارزش کار آن‌ها را خفیف کند و نادیده بگیرد، طبعا کسانی که در حوزه قرآن کار می‌کنند، باید بیش از دیگران به این نکته توجه داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط