شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
120 نسخه نفیس با موضوع حضرت خدیجه (س) در کتابخانه آستان قدس

بیش از 120 نسخه خطی، چاپ سنگی و چاپ سُربی با موضوع حضرت خدیجه ‌کبری (س) در گنجینه کتاب‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا)، به نقل از روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کارشناس مسئول اداره مخطوطات این سازمان از وجود بیش از 120 نسخه‌ کهن شامل 18 نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس و بیش از 108 نسخه چاپ سُربی و پایان‌نامه با موضوع حضرت خدیجه ‌(س) در گنجینه کتاب‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی خبر داد.
 
سید محمدرضا فاضل هاشمی، با اشاره به نسخه‌ای به قدمت قرن دهم، گفت: «سمط الثمین فی مناقب امهات المؤمنین» تألیف احمد بن عبدالله طبری (متوفی 694 قمری) که در سال 997 قمری کتابت و در سال 1311 شمسی به دست میرزا رضا خان نائینی وقف آستان قدس شده، یکی از نسخه‌های موجود است.
 
وی درباره نسخه ارزشمند دیگری که در سال 709 قمری و نزدیک به زمان تألیف کتابت شده، افزود: «کشف الغمه عن معرفه احوال الأئمه و اهل بیت العصمه» از علی بن عیسی اربلی (متوفی 692) است که توسط محمدباقر کاشانی کتابت و در 1043 قمری به دست شیخ صنعان وقف روضه رضویه شده است.
 
فاضل هاشمی ادامه داد: جلد سیزدهم کتاب ارزشمند بحار الأنوار، «روضه النبی فی آثار اللمصطفوی(ص)» از احمدبن‌حسن استرآبادی به کتابت قرن یازدهم، «ضیاء المؤمنین» (حیات القلوب) منظوم به فارسی که سروده مؤمنه نیشابوری متخلص به خان در 1195 قمری است و در سال 1256 قمری کتابت شده و «مسارالشیعه» از شیخ مفید به کتابت 1352 قمری، به موضوع حضرت خدیجه (س) پرداخته‌اند.
 
کارشناس اداره مخطوطات با اشاره به اثری که در سال 983 قمری به قلم زین‌العابدین کتابت شده، بیان کرد: «عمده المناقب فی عیون صحاح‌الأخبار» از ابن طریق (متوفی 600 قمری) در فضائل ائمه اطهار و اهل‌بیت (ع) تألیف شده و در مبحثی به فضایل حضرت خدیجه (س) پرداخته است.
 
وی افزود: شرح‌حال حضرت خدیجه کبری (س) به زبان فارسی، نسخه ارزشمند دیگری است که در گنجینه آستان قدس نگهداری می‌شود. کتاب «المناقب» نیز در فضایل 14 معصوم (ع) و حضرت خدیجه (س) به زبان عربی تألیف و در سال 1140 قمری کتابت شده است.
 
فاضل هاشمی در پایان با اشاره به برخی آثار چاپ سنگی نیز گفت: «زادالواعظین» از محمدصادق فاضل هرندی، در سرگذشت پیامبران و مریم مقدس و حضرت خدیجه (س) چاپ 1351 قمری، «الدره البیضاء فی مشاهیر النساء» چاپ 1323 قمری و «حیات ام‌المؤمنین جناب خدیجه‌الکبری» چاپ لکنهو که در 1374 قمری، از دیگر آثار ارزشمند گنجینه کتاب‌های خطی آستان قدس رضوی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها