چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
عراق خواستار توسعه همکاری های هنری با ایران شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر به عراق با شیخ همام حمودی نایب رییس اول پارلمان عراق دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید‌عباس صالحی در این دیدار ضمن تبریک پیروزی‌های اخیر ملت و دولت عراق بر تروریسم، گفت: عراق در هفته‌های آتی شاهد بزرگترین حرکت مردمی یعنی انتخابات سراسری پارلمان است که مصداق مردمسالاری در عراق به شمار می‌رود و نقش مهمی در سرنوشت مردم این کشور خواهد داشت.
 
صالحی افزود: هویت فرهنگی جانمایه جمهوری اسلامی ایران است و اگرچه روابط و همکاری‌های مختلف میان دو کشور اهمیت بسیاری برای ما دارد اما روابط فرهنگی شالوده سایر روابط است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایران در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت‌های بسیاری انجام داده و در تمامی حوزه ها رشد وتکامل داشته است.
 
وی به انتشار نزدیک به ۸۰ هزار عنوان کتاب و تولید بیش از ١٠٠ فیلم بلند در یک سال گذشته در ایران اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۰۰ مرکز آموزشی هنرهای گوناگون در ایران فعال است که به‌عنوان نمونه در خانه سینما بیش از ۳۰ موسسه تخصصی گردهم آمده‌اند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجربیات ایران می‌تواند در اختیار ‌دوستان عراقی قرار گیرد و جمهوری اسلامی با علاقه‌مندی تجارب خود را به ملت عزیز عراق منتقل می کند.
 
صالحی افزود: شرایط مختلف، زمانی عراق را تحت فشار قرار داد، اما عراق امروز از این شرایط سخت عبور کرده و به سوی موفقیت پیش می‌رود .
 
وی در رابطه با سفرهای زیارتی هم گفت: همکاری‌های خوبی میان دو طرف صورت گرفته و در حال حاضر سالانه نزدیک به چهار میلیون ایرانی به عراق سفر می‌کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: فرصت‌های مناسبی برای تبادلات رسانه‌ای  میان ایران و عراق وجود دارد که با تبادل نظر می‌توان آن را افزایش داد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
 
در این دیدار  شیخ همام حمودی نائب رئیس اول پارلمان عراق گفت: عراق خواهان توسعه همکاری های هنری با جمهوری اسلامی ایران است.
 
وی افزود: همکاری‌های فرهنگی و هنری میان دو کشور وجود دارد و ما خواستار توسعه آن هستیم.
 
وی گفت: ما می‌دانیم ایران موفقیت‌های زیادی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و کشاورزی داشته است و یکی از ویژگی‌های مهم جمهوری اسلامی ایران نیز فرهنگ آن است و این که ایران کشوری اسلامی و دینی است.‌
 
نایب رئیس پارلمان عراق گفت: ما مایلیم همکاری‌های مشترک فرهنگی و تبادلات مختلف در مقوله‌های فرهنگی بویژه هنری داشته باشیم.
 
وی با اشاره به توانمندی بالای سینمای ایران و نیز برخورداری از زیرساخت های لازم خواستار سفر بازیگران مطرح ایرانی به عراق شد و از علاقه مندی مردم عراق به هنرمندان ایرانی سخن گفت.
 
حمودی افزود: تجربه مقابله با داعش یکی از مواردی است که در شرایط کنونی می‌توان در قالب مستند یا فیلم روی آن کار کرد تا در اختیار دیگر کشورها و نسل های آینده قرار بگیرد.
 
وی افزود: اگر چه رژیم حزب بعث عراق تلاش کرد که دیوار بلند بین مردم و اشتراکات فرهنگی دو کشور ایجاد کند، اما پس از سقوط آن‌ها به سرعت این موانع برچیده شد و ما امروز شاهد افزایش روابط بین دو کشور هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها