یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
کتابخانه ملی ایران مدلی برای سایر کشورها

گلوریا پرز سالمرون با رئیس و معاونین و مدیران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اشرف بروجردی در دیدار با رئیس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری‌(ایفلا) گفت: همیشه بحث اینکه بتوانیم مناسباتمان را با ایفلا، افزایش دهیم در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مطرح بوده است، به‌ویژه اینکه عزیزان زیادی نیز در حوزه کتابداری و از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ایفلا درخشیده‌اند.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: از همان ابتدا که حکم ریاست این سازمان را از رئیس‌جمهور دریافت کردم، عزمم بر این بود تا تعاملات بین‌المللی را در حوزه فرهنگ افزایش دهم. حال امیدوارم زمینه توسعه هرچه بیشتر ارتباطات در این حوزه فراهم شود.

بروجردی با اشاره به هشتادمین سال تاسیس کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: حضور شما در ایران و در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را غنیمت شمرده و امیدواریم از طریق ایفلا، منابع اطلاعاتی مربوط به کتاب و سند را با سایر کشورها توسعه دهیم؛ چراکه معتقدیم دانش به قوم خاصی متعلق نیست و تمام انسان‎‌ها باید از آن بهره‌مند شوند.
او تاکید کرد: ما مرتب اخبار مربوط به ایفلا را رصد کرده و در هر بخشی که بتوانیم موثر عمل کنیم، وارد می‌شویم.

گلوریا پرز سالمرون هم ضمن تشکر از میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: امیدوارم در سایه این ارتباطات عملکرد بهتری را در همکاری‌های مشترک شاهد باشیم.

او با اشاره به کارگاه‌های مختلفی که سال گذشته در ایفلا برگزار شده بود بود، تصریح کرد: در این کارگاه‌ها به چالش‌هایی در زمینه کتابداری پرداختیم و امسال نیز به این روند ادامه خواهیم داد.

بروجردی ادامه داد: در 19 مارس، امسال هم نشست روسای کتابخانه‌های ملی برگزار و مباحث خوبی مطرح می‌شود. اینکه کتابخانه‌های جهان با چه چالش‌هایی مواجه شده و چه برنامه‌های عملی در این زمینه تدارک می‌بینند. با توجه به مقوله جهانی شدن کارگاه‌هایی در مناطق و کشورهای مختلف و به نفع این کشورها برگزار خواهد شد. برای ایفلا مهم است تا تمام کشورها درگیر این مباحث شوند؛ چرا که ایفلا چیزی به جز انجمن‌ها و نهادهایی که در زمینه کتاب فعالیت می‌کنند و مباحثه برای حل چالش‌های موجود نیست.

رئیس ایفلا با تاکید بر اینکه در سطح جهانی به ساختار بهتری نیاز داریم، خاطر نشان کرد: در ایفلا، ایران مدلی برای سایر کشورها محسوب می‌شود. سال گذشته 14 نفر از ایران در ایفلا حضور داشتند و امیدواریم با توجه به اینکه سال آینده ایفلا در کوالالامپور برگزار می‌شود و مشکل دریافت ویزا وجود ندارد، تیم اعزامی از ایران چشم‌گیرتر نیز باشد.

همچنین فریبرز خسروی، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به سابقه حضور 40 ساله ایران در ایفلا اظهار کرد: ایران جزئ نخستین کشورهایی بود که ایران مارک را براساس یونی مارک تعریف کرده و بر همین اساس به صورت مرتب جلساتی را دراینباره داریم.

او افزود: ایران جزو نخستین کشورها در آموزش کتابداری محسوب می‌شود. در ایران نزدیک به 30 گروه کتابداری وجود دارد که در سه سطح کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری مشغول به تحصیل‌اند. پنج نشریه علمی در حوزه آرشیو، کتابداری و کتابخانه نیز در اینجا منتشر می‌شود.

غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران در ادامه این نشست با اشاره به دومین دیدار خود با رئیس ایفلا گفت: فرهنگ و ادبیات اسپانیا در ایران بسیار مورد توجهل است، امیدوارم در دوره ریاست شما بر ایفلا شاهد اتفاقات درخشانی در کتابداری ایران باشیم.

همچنین سید مهدی موسوی کوهپر معاون توسعه مدیریت و منابع در سخنانی گفت: ایران کشوری است که در زمینه کتاب سابقه طولانی دارد. ما هم در دوران پیش از اسلام و هم در دوران اسلامی به بحث کتاب و کتابداری توجه ویژه ای داشتیم.

در پایان این دیدار از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هدایایی به رسم یادبود به گلوریا پرز سالمرون اهدا و ایشان نیز متقابلا هدایایی به رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هدیه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها