جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
هنرهای تجسمی نیازمند ترجمه زبانی نیستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هنرهای تجسمی علاوه بر داشتن ویژگی موضوعی و فرمی دارای ویژگی خاص ارتباط بی واسطه زبانی با مخاطب است، گفت: هنرهای تجسمی نیازمند ترجمه زبانی نیستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی جمعه 4 اسفند در آیین پایانی دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با بیان این مطلب افزود: در هر ترجمه‌ای مقداری از اصالت متن کاسته می‌شود ولی هنرهای تجسمی چون با زبان تصویر حرکت می‌کند مانعی میان مخاطب و پدیدآورنده وجود ندارد.
 
وی با تاکید بر اینکه هنرهای تجسمی هنرهای انسانی جهانی هستند، ادامه داد: این هنر بدون واسطه می‌تواند با مخاطبان در سراسر جهان ارتباط برقرار کند. مخاطب چه دور باشد و چه نزدیک، چه امروز باشد و چه صدها سال آینده می‌تواند به راحتی با اثر هنرهای تجسمی ارتباط برقرار کند و آن را هضم و درک و با آن زندگی کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این ویژگی فرصتی است برای هنر به طور عام و هنر ایرانی به طور خاص. ایرانیان در هنرهای تجسمی از جمله طلایه داران و در بسیاری از رشته‌های این هنر مانند خوشنویسی و نگارگری شناخته شده هستند.
 
وی ادامه داد: خلاقیت ایرانی در دهه جدید موجب شده که این سابقه در هنرهای سنتی در کنار آشنایی و تسلط به هنرهای مدرن  همراه یکدیگر حرکت کنند.
 
عضو کابینه دوازدهم گفت: هنر تجسمی ایرانی در شاخه‌های مختلف مدرن، معاصر و سنتی مورد توجه است و حرکت‌هایی که در هنرهای بینارشته‌ای وجود دارد در هنر امروز فرصت‌های ترکیب سازی و نوسازی خود را می‌نمایاند.
 
صالحی افزود: از این رو می توان زمانه حال را برای هنرهای تجسمی ایران نقطه عطف دانست. باید دوره جدید را در حضور جهانی قدر دانست. این هنر زبان گفت‌وگوی فرهنگ و هنر ایران با جهان است بدون اینکه دغدغه این را داشته باشیم که زبان فارسی ما چند مخاطب دارد.
 
وی ادامه داد: هنرهای تجسمی فرصت ارتباط چند نسلی در این عرصه نیز هست. ارتباط نسل جدید و گذشته از طریق این هنر سرمایه‌ای برای ما در این زمینه محسوب می‌شود و گستره این هنر در فضای جغرافیای ایران خود را بیش از گذشته نشان می‌دهد و امروز هنرهای تجسمی متمرکز در تهران نیست.
 
صالحی تصریح کرد: امروز همه استان‌های ایران خلاقیت‌های متنوع و گسترده در این هنر دارند. بنابراین باید تلاش کنیم این هنر به عنوان کالاهای فرهنگ عمومی مورد اقبال قرار گیرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: هر خانه‌ای باید سرشار از هنرهای تجسمی باشد. این هنر نباید صرفا مختص افراد مرفه جامعه باشد. ٨٠ میلیون ایرانی باید مخاطب و مصرف کننده کالاهای هنری تجسمی باشند.
 
یادآور می‌شود آیین پایانی دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور جمعی از هنرمندان این عرصه عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها