چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۵
بحران كاغذ در ویتنام به مرحله هشدار رسيد

به دنبال بحراني شدن وضعيت كاغذ در ويتنام، مجمع كاغذ و خمير چوب اين كشور از وزارت اقتصاد و دارايي درخواست كرد تعرفه گمركي واردات كاغذ چاپ از كشورهاي آ.ث.آن را حذف كند.\

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) و به نقل از خبرگزاري "هانوئي"، اين مجمع، هدف از اين تقاضا را تثبيت وضع بحراني صنعت كاغذ عنوان كرده است. به نظر مي رسد وضع بحراني صنايع كاغذ در نتيجه تقاضاي بالا و عرضه محدود در شرايطي است كه بهاي مواد اوليه، سوخت و ... به شدت رو به افزايش است.
 
در سال جاري توليدكنندگان كاغذ در ويتنام توانستند تنها 60 درصد (2 ميليون تن) تقاضاي بازار داخلي كاغذ چاپي را توليد كنند و بقيه نياز بازار اين كشور از واردات خمير چوب تامين شده است.
 
در 7 ماه گذشته از سال جاري ميلادي، واردات خمير چوب ويتنام 118 هزار تن به ارزش 82 ميليون دلار آمريكا بوده كه اين ميزان، در مقايسه با سال قبل، 66 درصد افزايش واردات و 86 درصد رشد و افزايش بها را نشان مي‌دهد. 
در همين مدت، ويتنام محصولات كاغذ فرآوري شده‌ای به ارزش471 ميليون دلار وارد كشور كرده كه نسبت به سال 2007، از نظر قيمت، 40 درصد افزايش داشته است. 

افزايش تقاضا براي محصولات كاغذ در چين و هندوستان تاثيري مضاعف بر بهاي بين‌المللي كاغذ داشته، به اين معني كه هم اكنون بهاي كاغذ به 800 دلار در هر تن رسيده و پيش بيني مي شود اين ميزان باز هم افزايش يابد. 

البته مجمع كاغذ و چوب ويتنام پش بینی کرده است افزايش سريع و ناگهاني قيمت در عرضه كاغذهاي چاپي داخلي فشار و تنش تقاضا را كاهش دهد و بازار تا حدي آرام و تعديل شود. شاید این امر در كاهش بهای کاغذ در ویتنام نیز بی تاثیر نباشد. 

ويتنام در نظر دارد  تا سال 2011، به ميزان 570 هزار تن كاغذ توليد كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها