شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
فارسی زبان یک فرهنگ است

سید عباس صالحی، در حاشیه مراسم «گفت‌و‌گوهای فرهنگی آسیایی» با تاکید بر جایگاه فرهنگ در مقایسه با مولفه‌های اقتصاد و سیاست برای عامل گفت‌و‌گوی میان دولت‌ها گفت: آسیا با عنوان فرهنگ شناخته می‌شود و مهد فرهنگ، فلسفه، تفکر و دین است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم «گفت‌و‌گوهای فرهنگی آسیایی» در جمع خبرنگاران درباره نقش ایران در گفت‌و‌گوی فرهنگی در منطقه آسیا گفت: آسیا با عنوان فرهنگ، شناخته می‌شود و مهد فرهنگ، فلسفه، تفکر و دین است و در این میان، هویت جمهوری اسلامی ایران نیز با فرهنگ شناخته می‌شود.
 
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت‌وگوهای فرهنگی در آسیا با نقطه کانونی ایران معنا و مفهوم خاص خود را دارد، از این رو باید با جان‌مایه فرهنگی ایران و آسیا فضایی فراهم شود که جامعه جهانی و آسیایی با این روح بیشتر زندگی کنند.
 
صالحی، درباره نقش ایران در توسعه فرهنگی غرب آسیا و کشورهای اسلامی افزود: طبعا توسعه فرهنگی مقدمه و بستر توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و اگر ما به فرهنگ به‌عنوان یک بستر زمینه‌ساز توسعه نگاه کنیم، توسعه سیاسی، اقتصادی و توسعه اجتماعی نیز میسر می‌شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این پرسش که پایه توسعه فرهنگی بر چیست و چگونه می‌توان توسعه فرهنگی ایجاد کرد ادامه داد: آنچه می‌تواند مبنا و مایه‌ای برای توسعه فرهنگی باشد گفت‌وگوهای فرهنگی است؛ از طریق تفاهم، تعامل و گفت‌وگو، توسعه فرهنگی به دست می‌آید زیرا جامعه آسیایی، جهان اسلام و کل دنیا از طریق گفت‌و‌گو می‌توانند نقطه مشترک خود را بیشتر پیدا کنند و براساس آن ویژگی‌های مشترک به هم‌افزایی مزیت‌های خود بپردازد.
 
این عضو کابینه تدبیر و امید درباره نقش رایزن‌های فرهنگی در این مسیر نیز گفت: رایزن‌های فرهنگی در اصل پل ارتباطی ایران و جهان هستند و آن‌ها دریچه ارتباطی محسوب می‌شوند و اگر بخواهیم با همین تفسیر که همه توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی متصل به توسعه فرهنگی است پیش برویم رایزن‌های فرهنگی می‌توانند فرصت‌های بیشتری را برای گفت‌و‌گو فراهم کنند.
 
صالحی ادامه داد: رایزن‌های ما می‌توانند گفت‌و‌گوهای نخبگان با یکدیگر، گفت‌‌‌وگوهای مردم با یکدیگر و گفت‌و‌گوهای فرهنگی دولت‌ها با یکدیگر را برقرار کنند، دولت‌ها نباید صرفا براساس سیاست و اقتصاد با هم به گفت‌و‌گو بپردازند زیرا پایه محکمی از گفت‌و‌گوی دولت‌ها با یکدیگر می‌تواند از طریق گفت‌و‌گوی فرهنگی محقق شود. رایزن‌های فرهنگی ما باید تلاش کنند هم گفت‌و‌گو‌های میان نخبگان و هم گفت‌وگوهای اجتماعی و مردمی را توسعه دهند و گفت‌و‌گوهای دولت‌ها را بر پایه فرهنگ تسریع بخشند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه اهمیت زبان فارسی در توسعه و گسترش این گفت‌وگوها ادامه داد: زبان فارسی صرفا زبان یک کشور نیست، بلکه زبان یک فرهنگ است. اگر به تاریخ آسیا و جهان نگاه کنیم یکی از زبان‌هایی که زبان فرهنگ و تمدن تلقی می‌شود، زبان فارسی است. هر مقدار زبان فارسی در فضای جهانی پژواک بیشتری پیدا کند توسعه کمی و کیفی بیشتری پیدا خواهیم کرد. زبان فارسی زبان گذشته نیست و زبان آینده هم هست و دیانت، فلسفه و ادبیات ما در زبان فارسی تجلی پیدا کرده است.
 
صالحی افزود: بسیاری از ترجمه‌های ما نمی‌تواند شکوه زبان فارسی را نشان دهد و باروری و غنایی که در زبان فارسی وجود دارد، اتفاق و ویژگی خاصی است که  نشان می‌دهد توسعه زبان فارسی توسعه فرهنگ بشریت است.
 
این عضو کابینه دولت دوازدهم در راستای اهمیت این کنفرانس برای مبارزه با گروه‌های تکفیری و داعش در منطقه گفت: گروه‌های تکفیری و گروه‌های افراطی نگاه و تفکر کینه و نفرت دارند، آن‌ها از طریق دور شدن انسان‌ها از یکدیگر گفتمان افراطی، تکفیری و خشونت خود را ساخته‌اند و هر میزان گفتمان گفت‌و‌گو به جای گفتمان نفرت و کینه بنشیند، بستر اجتماعی و فرهنگی آن‌ها را ناکارآمدتر می‌کند. پارادیم و گفتمان گفت‌و‌گو می‌تواند به ناتوان‌سازی گفتمان افراطی تفکرهای سلفی و خشونت بیانجامد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها