جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
ایران وام‌دار تبریز است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز رویداد «تبریز ۲۰۱۸» که در تالار پتروشیمی تبریز با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و سفرای برخی از کشورهای اسلامی گفت: رویداد تبریز ٢٠١٨ حکم سفیر فرهنگ و ادب ایران به دنیا را خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با اشاره به اهمیت انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی گفت: رویداد تبریز ۲۰۱۸ این امکان را فراهم می‌کند تا همه با هم از مزیت‌های تبریز و آذربایجان در جهت توسعه منطقه و کشور استفاده کنیم.
 
وی با بیان این‌که فرهنگ منطقه آذربایجان به واسطه این رویداد مهم بین‌المللی به آن سوی مرزها معرفی خواهد شد، ادامه داد: تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد که نمادی اسلامی بوده و در تاریخ به‌عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع شناخته می‌شود.
 
صالحی با اشاره به این‌که هویت تبریز با دیپلماسی فرهنگی و هنری ایران پیوند تاریخی داشته است، افزود: تبریز نگین و چشم و چراغ ایران است و آذربایجان در طول تاریخ توانسته ترکیب موفقی از وحدت دین، ملیت و قومیت را به نمایش بگذارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه درخشان تبریز در عرصه‌های بین‌المللی به واسطه مکاتب هنری این دیار ادامه داد: آذربایجان قرن‌هاست که ویترین ایران در منطقه بوده و توانسته فرهنگ ایرانی، اسلامی و شیعی را به کشورهای جهان انتقال دهد.
 
صالحی رویداد تبریز ٢٠١٨ را فرصتی مغتنم برای انتقال فرهنگی ایران زمین به آن سوی مرزها دانست و گفت: وحدت و انسجام ملیت، مذهب، زبان و قومیت با تعصب در استان آذربایجان‌شرقی نهفته است و این ویژگی مهم تجربه‌ای موفق از همزیستی جامع و کامل و الگویی در عرصه بین‌الملل است.
 
وی با تأکید بر این‌که ایران وام‌دار پل ارتباطی و فرهنگی خود یعنی تبریز است، افزود: در هیچ کجای جهان نمونه‌ای چون مقبره‌الشعرا نداریم که صدها شاعر و ادیب همچون استاد شهریار را در خود جای داده باشد.
 
صالحی با اشاره به این‌که مکاتب هنری فعال و خلاق تبریز نام این دیار را جاودان کرده است، گفت: هنرهای موسیقی، نگارگری و فرش‌بافی تبریز به قدری ارزشمند و اثرگذار بوده و هستند که مفاخر این دیار در کشورهای مختلف جهان شناخته شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها