سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
کتابخانه‌های ملی، پلی میان فرهنگ‌های مختلف هستند

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در چهارمین نشست روسای کتابخانه‌های عضو اکو در دوشنبه پایتخت تاجیکستان با اشاره به اهمیت انتقال تجربیات هر یک از کشورهای عضو اکو در زمینه‌های مختلف برجایگاه کتاب و کتابخانه در شکل‌دهی به اندیشه و دانش بشری تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، چهارمین نشست روسای کتابخانه‌های عضو اکو با قرائت پیام رئیس جمهوری تاجیکستان از سوی عبدالجبار رحمان‌زاده، دستیار رئیس جمهور آغاز شد.

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که به نمایندگی از ایران در این نشست شرکت کرده است، طی سخنانی گفت: تعامل بین فرهنگی و ارتباطات علمی در قالب «اکو» کمکی است به دانش‌افزایی و توسعه علم و معرفت، زیرا کشورهای حوزه اکو از اشتراکات فرهنگی و معنوی فراوانی برخوردارند که ریشه در تاریخی چند هزارساله دارد.

بروجردی تاکید کرد: اجماع دیدگاه‌های کشورهای عضو« اکو» فرصتی را فراهم می‌آورد که به دیگران یادآوری کنیم که تقدس دین در حفظ کرامت انسان و کرامت انسان در حفظ حرمت و حریم انسانی است. این همان امر مقدسی است که در باور آحاد مردم می‌تواند جوانه بزند و به بالندگی برسد و به همراه خود رشد و شکوفایی اندیشه و دانش بشری را ایجاد کند.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: قطعا نشر کتاب و کتابخانه در شکل‌دهی به این امر می‌تواند موثر باشد. اکوی فرهنگی این رسالت را بر عهده دارد که هم موجب تقریب اندیشه‌ها و هم موجب حفظ، حراست و صیانت از فرهنگ جوامع شود.

بروجردی افزود: در این میان نهاد کتابخانه و در راس آن، کتابخانه‌های ملی، از این قابلیت برخوردار‌اند که همچون پلی ارتباطی بین جوامع و فرهنگ‌های مختلف، ایفای نقش کند. کتابخانه‌های ملی   می‌توانند با تبادل و اشتراک منابع با یکدیگر، به شناخت مردم کشورهای منطقه از یکدیگر یاری رسانند. برگزاری انواع کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌های کتاب، عکس، نسخ خطی و نظایر آن، از دیگر روش‌های افزایش شناخت و تفاهم میان ملت‌هاست. انتقال تجربیات ارزشمند در هر یک از کشورها در حوزه‌های دانشگاهی، کتابخانه‌های عمومی، مدارس و خدمات کتابخانه‌ای برای گروه‌های خاص نظیر معلولان و نابینایان از دیگر زمینه‌های همکاری است.

محمد‌مهدی مظاهری، رئیس موسسه فرهنگی اکو در بخش دیگری از این نشست نیز سخنانی را ایراد کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها