پنجشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
هر فرد قلم به‌ دست محقق و نویسنده نیست

آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر همکاری بیشتر وزارت ارشاد با حوزه‌های علمیه درباره وضعیت نشر کتاب گفت: به هر فرد قلم به‌ دست نمی‌توان عنوان محقق و نویسنده داد و باید بر نشر و چاپ کتاب‌ها نظارت جدی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آیت‌الله نوری همدانی، مرجع عظام تقلید در دیدار با سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره نظارت بر انتشار کتاب اظهار کرد: گاهی آثاری منتشر می‌شود که نویسندگان آن‌ها کم سواد و یا مغرض‌اند و متاسفانه تولیدات آن‌ها متناسب با مقتضیات اسلام و انقلاب نیست.

وی افزود: در برخی موارد نظارت کافی بر کتاب‌ها صورت نگرفته است؛ به هر فرد قلم به‌ دست نمی‌توان عنوان محقق و نویسنده داد و باید بر نشر و چاپ کتاب‌ها نظارت جدی صورت گیرد.

آیت الله نوری همدانی گفت: مباحث هنری از دیگر دغدغه‌های موجود است. هنر دارای جذابیت‌ها و تاثیرگذاری خاصی است که باید از ظرفیت آن برای ترویج فرهنگ دینی و اسلامی استفاده کرد. قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه با آن محتواهای غنی و بسیار بلند همه از جنبه‌های هنری بسیار غنی برخورداراند.

این مرجع تقلید ادامه داد: در کتاب «الغدیر» علامه امینی(ره) نیز در کنار محتوای غنی از جذابیت‌های هنری زیادی استفاده شده است. همه این نکات نشانگر آن است که اسلام هیچ‌گاه با هنر مخالفت نکرده است اما گاهی ممکن است هنر بر اساس آموزه‌های اسلامی به کار گرفته نشود.

آیت الله نوری همدانی اظهار کرد: هنر مورد نظر اسلام یک هنر مثبت و خالی از لهو و لعب است و ما نیز در حوزه‌های هنری باید در این راستا حرکت کنیم. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در جذب جوانان بسیار حائز اهمیت هستند و باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به اهمیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ترویج فرهنگ اسلامی و انقلاب افزود: در گذشته به واسطه سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی، سفرهایی به مسکو، تانزانیا و کنیا و غیره داشتم که تاثیرگذار بود.

آیت‌الله نوری همدانی گفت: دشمنان تلاش کردند که انقلاب اسلامی را برای جهانیان به‌عنوان یک شورش داخلی معرفی کنند که آگاهی آن‌ها از انقلاب کم است، به همین دلیل زمانی که محتوا و اهداف واقعی انقلاب برای مردم دنیا مطرح می‌شود، برای آن‌ها بسیار جذاب است، ما در این زمینه مسئولیت بسیار حساسی داریم.

وی افزود: مردم برخی از کشورها، مذهب شیعه را به واسطه وهابیت و مخالفان شیعه و یا مطالعه برخی کتاب‌های ضد شیعی، شناخته‌اند، ما باید فرهنگ اسلام و تفکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را برای آن‌ها تبیین کنیم و به‌صورت طبیعی، مورد استقبال آن‌ها قرار می‌گیرد.

این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم همکاری بیشتر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه‌های علمیه ادامه داد: این تعامل و همکاری‌ها برای معرفی اسلام ناب بسیار مهم است و باید از این فرصت ایجاد شده برای تعالی بیشتر اسلام و انقلاب کمک کنیم.

گسترش  فرهنگ دینی و انقلابی هدف وزارت ارشاد است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت دوازدهم از دل یک انتخابات باشکوه و گسترده خارج شده است. انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه امسال یک اتفاق بزرگ و جلوه عظیمی از مردم سالاری دینی بود.

سید عباس صالحی افزود: شرایط همدلی و آرامشی که در آستانه استقرار دولت و بعد از آن ایجاد شده، زمینه را برای انجام کارهای اساسی، رونق اقتصادی و بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی فراهم کرده است.

وی با تقدیر از مراجع تقلید برای دعوت مردم برای حضور در انتخابات و مهم خواندن سهم آن‌ها در مشارکت گسترده مردم ادامه داد: مراجع تقلید با رهنمودهای خود، نقش مهمی در حماسه عظیم مردم در انتخابات 29 اردیبهشت داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به علاقه خود به شهر مقدس قم گفت: امید است بتوانم پل و خط ارتباطی بین اهالی هنر و فرهنگ با حوزه‌های علمیه باشم تا یک نقطه اعتماد و اتکایی در این زمینه ایجاد شود. وزارت ارشاد برخی وظایف حاکمیتی در حوزه دینی دارد و امید است بتوانیم از تعالی دین صیانت کنیم.

وی اظهار کرد: در دوره حضور در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برخی از نخبگان و شخصیت‌های حوزوی در حوزه شورای نظارت و نشر کتاب‌ها و سایر محصولات فرهنگی استفاده شده است.

صالحی افزود: در دوره جدید نیز از ظرفیت نخبگان حوزه علمیه قم بیشتر استفاده خواهد شد. تکثر و گستردگی فعالیت‌ها در وزارت ارشاد ممکن است در برخی زمینه‌ها خطاهایی نیز به همراه داشته باشد اما تلاش اصلی ما به حداقل رساندن این خطاها و گسترش اخلاق و فرهنگ دینی و انقلابی در کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر چهارشنبه (هشتم شهریورماه) به شهر مقدس قم سفر و با شماری از علما و مراجع تقلید دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها