چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۸
«سیداحمد شاه» شاعر ملي پاكستان در خاك آرميد

به دنبال درگذشت سیداحمد شاه با نام مستعار «احمد فراز»، گروه‌هاي ادبي پاكستان مراتب تاسف خود را از مرگ اين شاعر ملي پاكستان ابراز كردند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) ‌به نقل از پاكستان نيوز، «افتخار عارف» رييس آكادمي نويسندگان پاكستان مرگ «فراز» را كه دوشنبه شب و در پي يك دوره طولاني بيماري درگذشت، ضايعه‌اي جبران‌ناپذير براي ادبيات اين كشور دانست و گفت: شعر فراز در سنت‌هاي كلاسيك ادبيات فارسي و اردو ريشه داشت. 

او گفت فراز تنها شاعري بود كه در يك دوره طولاني به سرودن اشعار مبارزه‌جويانه و عاشقانه پرداخت و با تعادل و توزان كامل اين دو مسير را ادامه داد و در هر دو نوع آن هم استادي كامل بود. 

عارف گفت: فراز شاعري شايسته بود كه مي‌توانست هر چه را مي‌خواست با لحن دلخواه بيان كند. 
وي افزود: او پس از فيض احمد فيض، منيب نيازي و احمد نادم قاسمي، تنها شاعري بود كه موقعيت اجتماعي والايي در ميان مردم داشت؛ بنابراين مرگ او ضايعه‌اي جبران‌ناپدير است. 

چندي پيش آكادمي نويسندگان پاكستان براي اهداي بزرگ‌ترين جايزه ادبي پاكستان با نام «كمال» او را نامزد كرده بودند و دو كتاب مشهور او نيز اخيرا منتشر شده بود. 

در مراسم بزرگداشت «فراز» شاعر ملي پاكستان، شاعر ديگر پاكستاني «آصف تبسم» نيز از دوره تحصيلشان در خارج از كشور سخت گفت و دكتر «انام الحق جاود» نيز از او به عنوان شاعري روشنفكر نام برد كه در برهه هاي تاريخي و فراز و فرود كشورش، راهنماي مردم بود. 

او افزود: فراز به مبارزه سياسي باور داشت و همواره در برابر ديكتاتوري مقاومت مي‌كرد. 

سیداحمد شاه با نام مستعار «احمد فراز»، 14 ژانویه 1934 در شهر نوشرای پاکستان به دنیا آمد، در دانشگاه پیشاور پاکستان در رشته زبان‌های اردو و فارسی تحصيل كرد و تحصیلات خود را در آلمان ادامه داد. 

فراز به پیروی از استادان مردمي شعر پاكستان چون فيض احمد فيض اشعار غالبا سياسي‌اش را به زبان ساده مردم کوچه و بازار می‌سرود. او كه سال‌ها به دليل مبارزات مردمی از كشورش دور بود، پس از بازگشت به محبوبيت ويژه‌اي دست يافت و سال‌ها مسوولیت آکادمی علوم و زبان‌ پاکستان را برعهده داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها