یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
برگزیدگان دومین دوره جایزه احمد شاملو معرفی شدند

هیأت داوران، برگزیدگان دومین دوره جایزه احمد شاملو را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جایزه احمد شاملو، آیدا عمیدی به خاطر مجموعه شعر «لشکر شکسته خورده کلمات» به عنوان برگزیده این دوره از این جایزه معرفی شد.
 
هیأت داوران این اثر را به‌ خاطر زبانی معجز و منسجم با واژه‌هایی که در پیوند موسیقیایی با یکدیگر به لحن شعر تشخص بخشیده‌اند، استفاده خلاقانه از کلمات آشنای زندگی و اقلیم جنوب کشور، بیان غیرمستقیم تجربه هولناک جنگ، بازتاب ترس و اضطراب ناشی از زندگی در جهانی ناامن با خلق استعاره‌ها و زبانی زنانه، خوانش‌پذیری برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان و برخورداری از ظرفیت‌ خوانش‌های چندگانه و خلاقانه به عنوان برگزیده اول دومین دوره جایزه شعر شاملو معرفی کرد.
 
همچنین هیأت داوران دو مجموعه شعر «زمین کره سیاسی بود» سروده سمیه (شوکا) حسینی و «مسافرت از اتاق تا بیرون بلعکس» سروده شهریار وقفی‌پور مشترکاً با عنوان برگزیدگان دوم این جایزه معرفی شدند.
 
هیأت داوران مجموعه شعر «عصر را در نیمه دیگرت برمان» سروده عطیه عطارزاده و مجموعه شعر «هیچ‌کس مراقب سایه‌ها نیست» سروده الینا نریمان را شایسته‌تقدیر اعلام کردند.
 
حافظ موسوی، دبیر دومین دوره جایزه شاملو گفت: زمانی که شاملو زنده بود و مؤسسه‌ای به نام ایشان تأسیس شد همواره به فکر این بود که حرکتی در حمایت از شعر نسل جوان اتفاق بیفتد و جایزه‌ای برگزار شود و مؤسسه الف بامداد به مدیرعاملی عبدالله سالم و با ریاست آیدا سرکیسیان جایزه شاملو را بنیان گذاشت.
 
وی با قدردانی از آیدا سرکیسیان، همسر شاملو اظهار کرد: در همه این سال‌ها خانم آیدا میراث فرهنگی شاملوی بزرگ را برای ما نگاه داشته است و بر انتشار آثار او نظارت دارد و به نظرم باید جامعه فرهنگی از تلاش‌های وی تشکر و قدردانی کند.
 
حافظ موسوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ارائه گزارش از دومین جایزه شاملو پرداخت و بیان کرد: 171 عنوان کتاب شعر منتشر شده در سال 94 مورد داوری قرار گرفت هر چند تعداد شعرهای منتشر شده بیشتر بود و پس از داوری مرحله اولیه توسط علیرضا عباسی، علیرضا بهنام و من در نهایت 16 اثر به عنوان نامزد در این رقابت معرفی شدند.
 
دبیر دومین دوره جایزه شاملو در بخش دیگر از اظهاراتش مزیت این دوره از جایزه شعر شاملو را ترکیب متنوع هیأت داوران این رقابت دانست و افزود: ما سعی کردیم در میان نامزدها نمایندگان نهله‌های مختلف شعر امروز ایران دیده شود.
 
حافظ‌موسوی عنوان کرد: در دهه اول مهرماه با برگزاری بزرگداشت احمد شاملو جوایز برگزیدگان این رقابت به آن‌ها اهدا خواهد شد و ابراز امیدواری کرد به اعتبار نام شاملو و شعر فارسی جایزه احمد شاملو جایگاهی در اندازه جایزه الیروت پیدا کند.
 
در بخش دیگری از این نشست لیلی گلستان از اعضای هیأت داوران بیانه‌ هیأت داوران را قرائت کرد و از این‌که زن‌ها در این رقابت درخشیدند ابراز خوشحالی کرد.
 
همچنین خانم آیدا سرکیسیان، رئیس هیأت مدیره بنیاد شاملو با تبریک تولد 91 سالگی احمد شاملو، گفت: خیلی خوشحالم با کمک دوستان توانستیم این کار را به سرانجام برسانیم و هرچند من کاری نکردم و اما اشتیاق و علاقه مردم به شاملو و شعر او ما را بر سر ذوق آورد که این کارها را در بنیاد شاملو انجام بدهیم.
 
وی در پایان از حافظ‌موسوی، هیأت داوران و اعضای بنیاد شاملو تشکر کرد و گفت: خوشحالم که با انجام شدن این فعالیت‌ها وجدان راحتی دارم در حالی که شاملو نیست و من هستم همچنان.
 
در این جلسه آیدا عمیدی، برگزیده دومین دوره جایزه شاملو با ابراز خوشحالی از دیده شدن کتابش در این رقابت ابراز امیدواری کرد: با برگزاری جایزه احمد شاملو زمینه‌ توجه فعالان علوم انسانی به شعر و ادبیات امروز بیشتر شود.
 
 همچنین، شوکا حسینی از برگزیده شدن در این رقابت ابراز خوشحالی کرد و از برگزارکنندگان این جایزه تشکر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها