پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
کتاب «این خیابان سرعت گیر ندارد» نقد شد

نشست نقد و بررسی کتاب «این خیابان سرعت گیر ندارد» در حاشیه نمایشگاه استانی کتاب در کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، دکتر احمد محمدی در این نشست با اشاره به این‌که رمان «این خیابان سرعت گیر ندارد» در ژانر اجتماعی نوشته شده، اظهار کرد: این اثر، داستانی رئالیستی با درون‌مایه مسائل اجتماعی داشته و دربرگیرنده حوادث و اتفاقات زادبوم كرمانشــاه است.

وی افزود: این رمان درباره زنی است که نمی‌خواهد گوشه‌نشین باشد و می‌خواهد در متن جامعه وارد شود و داستان نیز بر همین اساس نوشته شده است.

محمدی با اشاره به این‌که در این داستان زن به‌عنوان یک راننده تاکسی فعالیت دارد، گفت: از جمله نقدهایی که به این متن وارد شده، این است که یک زن که به‌عنوان راننده فعالیت دارد، باید خوی مردانه داشته باشد، اما این‌گونه نیست.

وی با اشاره به این‌که شروع داستان در این رمان بسیار خوب است، ادامه داد: توصیف شرایط زندگی این شخص بسیار خوب فضاسازی شده است.

در ادامه نیز دکتر مهرداد رضایی‌فر با قرائت بخشی از داستان «این خیابان سرعت گیر ندارد» اظهار کرد: در این داستان بخش مردانه شهره در زندگی شکل می‌گیرد، که اتفاقا حسرت آن مردسالاری است.

وی انتخاب اسم شهره را برای رمان بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: این اسم در واقع به شخصیت این زن در داستان و وقایعی که برای او رخ می‌دهد، اشاره دارد.

کیومرث کرمی نیز در ادامه گفت: رمان خوبی درباره مشکلات یک زن که وارد جامعه شده، نوشته شده است، اما این‌که در رمان واژه‌های انگلیسی به‌کار رود درست نیست.

وی ادامه داد: البته چون شغل این زن راننده تاکسی است، باید واژه‌های عامیانه به‌کار رود، اما به‌کار بردن واژه‌های انگلیسی درست نبوده است.

منیره عزتی نیز در این نشست با اشاره به این‌که زاویه دید، مکان، زمان و شخصیت‌ها بسیار مطلوب است، عنوان کرد: در این رمان دنیای واقعی زن با آنچه تصور دارد، متفاوت است.

این نویسنده با اشاره به این‌که این رمان، در نوع اجتماعی بوده و شخصیت‌سازی خوبی داشته، افزود: این رمان تجربه‌گرا است که مخاطب را به چالش می‌طلبد.
 
در ادامه نیز مریم جهانی مولف کتاب «این خیابان سرعت‌گیر» ندارد، گفت: این اثر داستانی رئالیستی در حوزه مسائل اجتماعی با درونمایه حوادث و اتفاقات زادبوم کرمانشاه است. ین رمان داستان زندگی یک زن است که وارد اجتماع شده است.

وی در ادامه با اشاره به نحوه نگارش این رمان و تکنیک‌های به‌کار رفته در آن اظهار کرد: وقتی نویسنده‌ای از کار خود راضی باشد، یعنی به آخر کار رسیده است.
 
این نویسنده ادامه داد: البته از نظر من این رمان به خوبی نوشته شده، اما باز هم می‌شد در ارتقای سطح کیفی آن تلاش کرد.
 
همچنین علی سهامی نیز در این جلسه نقد با اشاره به این‌که برخی از دیدگاه‌ها از زبان یک راننده بیان شده که برای شغل وی بسیار سنگین است، افزود: این کتاب دیدگاه زن‌محورانه دارد.

به گفته سهامی در این کتاب فضاسازی خوب صورت گرفته، اما برخی از موضوعات که در حد یک راننده تاکسی نیست از زبان او به شکل فلسفی ارائه و بیان می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها