سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
نمایشگاه‌های استانی کتاب پُرنفوذترین فعالیت فرهنگی در کشور است

مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه استانی کتاب کرمانشاه گفت: نمایشگاه‌های استانی کتاب، پُرنفوذترین فعالیت فرهنگی در کشور محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، آیین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه استانی کتاب کرمانشاه، عصر دوشنبه (24 آبان‌ماه) با حضور آیت‌الله علما، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه، آیت‌الله محمدی‌عراقی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری، ماموستا محمدی، امام جمعه اهل سنت، همایون امیرزاده، مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رحیمی‌زنگنه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان واقع در پارک شاهد کرمانشاه برگزار شد.

امیرزاده در این آیین ضمن تبریک هفته کتاب، گفت: بسیار خرسندم که در ایام برگزاری هفته کتاب و در سومین روز از برگزاری هفته کتاب، شاهد افتتاح دوازدهمین نمایشگاه استانی کتاب کرمانشاه هستیم.

وی افزود: سال گذشته، بیست و ششمین نمایشگاه استانی کتاب برگزار شد و تا پایان سال، بیست و هشتمین نمایشگاه استانی کتاب برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها پُرکردن خلاء توزیع کتاب در کشور است.

مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حلقه‌های نشر کشور، گفت: تمام حاصل زحمات حلقه‌های نشر این است که کتاب خوب تولید شود و کتاب به دست مصرف‌کننده برسد و خوانده شود. برگزاری این نمایشگاه‌ها به این موضوع کمک شایانی می‌کند که باید برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل شویم.

امیرزاده با اشاره به آمار کم کتابخوانی میان افراد جامعه، اظهار کرد: اکنون باید از طریق دستگاه‌های دیگر به‌ویژه آموزش و پرورش، کتابخوانی را میان افراد جامعه نهادینه کنیم تا هدف خواندن کتاب تنها این نباشد که افراد به دانشگاه‌ها راه پیدا کنند.

وی گفت: هفته کتاب بهانه خوبی برای آشتی مردم با کتاب است تا میراث فرهنگی ما به خوبی منتقل شود و از طریق خواندن کتاب بتوانیم از این میراث گرانبها که سابقه هفت هزار ساله دارد، نگهداری کنیم. ما اگر از این تاریخ هفت هزار ساله، فرهنگ را بگیریم چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به استان‌ها، ادامه داد: در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سه سال گذشته تاکنون همواره این شعار مطرح بوده که ایران تهران نیست. در سال جاری حدود 33 درصد اعتبارات‌ها به استان‌ها اختصاص یافته و تصمیم ما بر این است که تا پایان سال، از 60 تَن از مفاخر علمی و فرهنگی در سراسر کشور قدردانی کنیم که سهم استان کرمانشاه برگزاری آیین نکوداشت آقایان کزازی، یاسمی و کرمانشاهی خواهد بود.

امیرزاده از برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب در سراسر کشور به‌عنوان یک رویداد پُرنفوذ فرهنگی یاد کرد و افزود: نمایشگاه‌های استانی کتاب بیش از 17 میلیون نفر را در سراسر کشور درگیر می‌کند و حدود یک‌هزار ناشر نیز با این نمایشگاه‌ها به فعالیت نشر خود ادامه می‌دهند که متولیان فرهنگی در کشور باید به این ظرفیت توجه و نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا اثرگذاری آن بیشتر شود.

وی عنوان کرد: تمام تلاش معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این است تا شاخص‌ها و طرح‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی را ارتقا دهد. برای ترویج فعالیت‌های کتابخوانی در کشور، افتتاح باشگاه‌های کتابخوانی آغاز شده که تاکنون 18 هزار نفر به عضویت این باشگاه‌ها درآمده‌اند و امیدواریم که مردم این استان نیز به شکل مطلوبی به این موضوع توجه داشته باشند.

دوازدهمین نمایشگاه استانی کتاب کرمانشاه به همت مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 24 تا 29 آبان‌ماه در محل پارک شاهد کرمانشاه دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها