سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
غلامی جلیسه: تلاش می‌کنیم مردم را به کتابفروشی‌ها بیاوریم/ «پائیزه كتاب» در راه است

مجید غلامی جلیسه، در آئین اختتامیه طرح تابستانه کتاب، از اجرای طرح «پائیزه کتاب» در هفته کتاب سال جاری خبر داد و گفت: تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا فضای کتابفروشی‌ها به محل رفت و آمد مردم کتابخوان تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی خانه كتاب، جشن اختتامیه طرح «تابستانه كتاب» عصر دوشنبه (8 شهریورماه) با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه كتاب، ابراهیم رحیمی زنگنه، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی كرمانشاه، امیر صفرزاده، مدیرعامل شركت تعاونی توزیع‌كنندگان كتاب تهران و داریوش رضوانی، مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در كتابفروشی شهر كتاب استان كرمانشاه برگزار شد.
 
وضعیت ویترین كتاب در كل كشور نامناسب است

در ابتدای این نشست، مجید غلامی جلیسه طی سخنانی گفت: عده‌ای با ذوق و هنرمندی خاصی تلاش می‌كنند تا كتاب و كتابخوانی را در سطح كشور توسعه دهند. دغدغه جدی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رونق‌بخشی به كتابفروشی‌ها و توزیع كتاب است تا نفس از دست رفته كتابفروشی به آن‌ها برگردد.
 
جلیسه با اشاره به طرح‌های حمایتی از كتابفروشی‌ها اظهار کرد: نخستین گام حمایت از كتابفروشی‌ها در هفته كتاب سال گذشته با عنوان «كتابفروشی به وسعت ایران» به مدت یک هفته اجرا شد. با گذشت سال‌ها از وقوع انقلاب اسلامی، حمایت‌‌های مختلفی از نشر صورت گرفت، اما كتابفروشی‌ها محل توجه نبودند. بنابراین با بررسی‌های انجام شده، طرح «عیدانه كتاب» با شعار «امسال كتاب عیدی دهیم» در سراسر كشور اجرا شد.
 
وی ادامه داد: هدف از اختصاص یارانه به كتابفروشی‌ها، حمایت صرف از این گروه نیست، بلكه هدف ترویج كتاب و كتابخوانی و توسعه این فضا در سطح كشور است، چراكه با اجرای این طرح، فضای خوبی را در سطح كشور شاهد بودیم.
 
مدیرعامل خانه كتاب با بیان این‌كه مردم كشور ما به كتاب علاقه‌مند هستند، گفت: باید امكان دسترسی، ارائه و عرضه كتاب را به مردم یادآوری كنیم تا از كتاب خواندن بهره‌مند شوند. امكاناتی مانند نمایشگاه كتاب و طرح های حمایتی از كتابفروشان، فقط تسهیل دسترسی به كتاب و یادآوری مهم بودن كتاب را برای ما تداعی می‌كند.
 
جلیسه وضعیت ویترین كتاب در كل كشور را نامناسب دانست و افزود: كتابخانه‌های دانشگاهی، عمومی و تخصصی، كتاب‌های به‌روزی ندارند و مخاطبان نمی‎‌توانند همه كتاب‌های موردنیاز خود را از این مراكز تهیه كنند.
 
وی با بیان این‌كه در سال گذشته 23 جایزه مخصوص كتاب در كشور برگزار شد، عنوان کرد: حدود 400 كتاب برتر در این جایزه معرفی و انتخاب شدند. كیفی‌سازی در كتاب‌هایی كه منتشر می‌شوند، نباید فراموش شود. برای تحقق این هدف باید امكان تالیف، ترجمه و ارائه كتاب‌های خوب را فراهم كنیم.
 
مدیرعامل خانه کتاب از اجرای طرح «پاییزه كتاب» در هفته كتاب سال جاری خبر داد و گفت: تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا فضای كتابفروشی‌ها به محل رفت و آمد مردم كتابخوان تبدیل شود.
 
ایجاد اعتماد برای مشارکت در طرح‌های حمایتی

فریبا جمشیدی، مدیر كتابفروشی «كتاب شهر»كرمانشاه نیز در این آئین اظهار کرد: مردم جامعه‌ای موفق هستند كه خواندن كتاب كار همیشگی آن‌ها باشد. كتاب را باید زیباترین و مهمترین جلوه‌های فرهنگی و گرانسنگ‌ترین پدیده بشر بدانیم. كتاب، مانند خورشید، زندگی را روشن می كند و در پیشرفت‌های روزافزون بشر در عرصه فرهنگ و علم نقش موثری دارد و كسانی كه در این راه گام برداشتند با كتاب بیگانه نبودند.
 
جمشیدی با اشاره به اجرای طرح‌های حمایتی خانه کتاب که در قالب «كتابفروشی به وسعت ایران»، « عیدانه كتاب» و «تابستانه كتاب» اجرا شد، افزود: در ابتدای اجرای طرح‌های حمایتی از كتابفروشان، میزان اعتماد به این طرح‌ها قابل توجه نبود، اما با اجرای «عیدانه كتاب» كتابفروشی‌ها با آسودگی خاطر به استقابل طرح «تابستانه كتاب» رفتند.
 
مدیر كتابفروشی «كتاب شهر» كرمانشاه، طرح‌های حمایتی از كتابفروشان را بهترین جایگزین برای نمایشگاه‌های استانی دانست و گفت: یكی از مزایای این طرح‌ها، توجه به كتابفروشی‌ها به‌عنوان حلقه‌های اصلی نشر است. اگر از كتابفروشی‌ها حمایت نشود به‌زودی شاهد تغییر كاربری آن‌ها خواهیم بود.
 
ضرورت توجه به گفتمان‌سازی فرهنگی در كشور

ابراهیم رحیمی زنگنه، مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی كرمانشاه نیز در ادامه طی سخنانی اظهار كرد: در طرح‌هایی كه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی با همكاری موسسه خانه كتاب انجام داده‌اند، كتابفروشی‌ها در كانون توجه قرار گرفتند. به دنبال اجرای موفقیت‌آمیز «عیدانه كتاب»، طرح «تابستانه كتاب» نیز برگزار شد. از كتابفروشی‌های استان كرمانشاه می‌خواهم در طرح‌های دیگر خانه كتاب مشاركت كنند تا شاهد گسترش یارانه حمایتی از كتابفروشان باشیم.
 
رحیمی زنگنه به فعالیت‌های استان كرمانشاه در حوزه كتاب اشاره كرد و افزود: انتخاب كتاب سال استان از جمله برنامه‌هایی است كه در كرمانشاه برگزار می‌شود؛ همچنین، نمایشگاه‌های كتاب از جایگاه ویژه‌ای در استان برخوردار است. در این زمینه، استان كرمانشاه به لحاظ فروش كتاب و بازدیدكنندگان، جزو سه استانی است كه نمایشگاه كتاب به‌صورت گسترده در آن‌ها برگزار می‌شود.
 
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی كرمانشاه با بیان این‌كه به گفتمان‌سازی فرهنگی در كشور نیاز داریم، گفت: همه مسئولان عالی‌رتبه باید بدانند كه فرهنگ در اولویت است. ما نمی‌گوییم كه اقتصاد و اشتغال در اولویت نیستند، بلكه باید توجه كنیم كه همه این امور از رهگذر فرهنگ است. جامعه بیدار و آگاه جامعه‌ای است كه منتظر چاپ كتاب باشد و در برنامه‌های رونمایی و نقد كتاب‌های تازه منتشر شده، شركت كند. تیراژ كتاب به 100 جلد رسیده كه آمار بسیار نگران‌كننده‌ای است.
 
وی ادامه داد: در كرمانشاه حدود 120 كتابفروشی وجود دارد كه به نسبت جمعیت آن بسیار كم است. بخش عمده‌ای از این كتابفروشی‌ها در حال ورشكستگی هستند كه باید فكری برای آن‌ها كرد. هر كسی كه در این استان یا هر جای كشور به كتاب و كتابفروشی اهتمام ورزد، مجاهد است، بنابراین همه باید به كتابفروشی‌ها كمک كنیم تا به حیات ادامه دهند.
 
طرح های حمایتی از كتابفروشان جایگزین نمایشگاه‌های استانی شود

ابراهیم بالاپژوه، مدیر شهر كتاب مشهد نیز در بخشی دیگر از آئین اختتامیه «تابستانه کتاب» عنوان كرد: قبل از راه‌اندازی شهر كتاب مشهد، ممانعت‌های زیادی از طرف اطرافیان صورت گرفت، چراكه معتقد بودند از كتاب استقبال نمی‌شود، اما با طرح تابستانه كتاب ثابت كردیم این تصور اشتباه است.
 
وی با بیان این‌که شهر مشهد به اندازه جمعیت آن كتابفروشی ندارد، گفت: اكثر كتابفروشان در وسعت كم، كتابفروشی خود را راه‌اندازی كرده‌اند، بنابراین ناچارند به چند موضوع تخصصی بپردازند. به كتابفروشی باید به‌عنوان یک داروخانه نگاه كنیم، چراكه باید توانایی معرفی كتاب‌های مورد نیاز مخاطبان را داشته باشد.
 
بالاپژوه افزود: در طرح «عیدانه كتاب» رتبه هفتم را كسب كردیم و با تنوع و به‌روز كردن كتاب‌ها توانستیم موفقیت خوبی در طرح «تابستانه كتاب» به‌دست آوریم كه علت اصلی این موفقیت؛ وسعت كتابفروشی و تنوع كتاب‌های ما بود.
 
مدیر شهر كتاب مشهد پیشنهاد كرد: طرح‌های حمایتی از كتابفروشان می‌تواند جایگزین نمایشگاه‌های استانی شود. زمان‌بندی این طرح‌ها باید مشخص شود تا در ذهن مردم ماندگار شوند. این طرح‌ها، در كمیت كتاب و كتابخوانی و فروش كتاب كمک كردند و نتیجه آن رونق كتابفروشی‌ها بوده كه باید در كنار آن به كیفیت كتاب نیز فكر كنیم.
 
كتابفروشی و كتابفروش؛ دو عامل مهم در ارتقاء كتابخوانی

 امیر صفرزاده، مدیرعامل شركت تعاونی توزیع‌كنندگان كتاب تهران از دیگر سخنرانان این برنامه، گفت: اگر مساله كتابفروش را فراموش كنیم، این صنعت پویایی خود را از دست می‌دهد. كتابفروشی و كتابفروش، دو عامل مهم در ارتقاء كتابخوانی در كشور هستند.
 
وی بازتاب طرح «تابستانه كتاب» را مثبت ارزیابی كرد و افزود: در این طرح، كتابفروشی‌های شهرستان خودنمایی كردند و به آن‌ها فرصت مناسبی برای معرفی خود به مردم شهرشان داده شد.
 
طرح«تابستانه كتاب» كتابفروشی‌ها را به پاتوق فرهنگی تبدیل كرد

داریوش رضوانی، مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این برنامه عنوان کرد: طرح‌های «عیدانه كتاب» و «تابستانه كتاب» حركت جدی و گسترده‌ای در كتابفروشی‌های سطح كشور است كه ایستگاه پایانی آن در استان كرمانشاه برگزار شد.
 
وی گفتمان‌سازی متولیان فرهنگی را بسیار مهم دانست و گفت: طرح «تابستانه كتاب» مانند نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، یک پازل فرهنگی بسیار گسترده‌ است، چراكه اجزای آن در سراسر كشور و در كتابفروشی‌ها شكل گرفته است.
 
رضوانی ادامه داد: مهمترین دستاورد طرح «تابستانه كتاب» تبدیل كتابفروشی‌ها به پاتوق فرهنگی است. «تابستانه كتاب» نشان داد، مخاطب باید كتاب را انتخاب كند و به توزیع‌كنندگان یاد داد كه چه كتاب‌هایی را توزیع كنند.
 
مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نكات مثبت طرح «تابستانه كتاب» اظهار کرد: با طرح‌هایی مانند «تابستانه كتاب» رقابت بین كتابفروشی‌ها ایجاد شد كه باید شاهد استمرار و گسترش این طرح‌ها باشیم، چراكه عدالت فرهنگی از دستاورد‌های این طرح است. با استفاده از این طرح، یارانه حمایتی از كتابفروشی‌ها در سراسر كشور توزیع شد. همچنین، در این طرح امكان خرید لوازم‌التحریر و نقد كردن كارت‌های كاغذی یا الكترونیک وجود نداشت. از دیگر دستاوردهای این طرح این است كه مولف و ناشر می‌داند كه باید در چه حوزه‌ای كار كند.
 
وی افزود: در طرح تابستانه كتاب، زمینه آشنایی مردم با كتابفروشی‌ها فراهم شد و كتابفروشی‌ها با مخاطبان جدیدی مواجه شدند. این طرح در مسیر تكمیل شدن است و به‌طور حتم مراحل بهتری را پیش‌روی خود خواهد داشت.
 
در پایان این آئین از كتابفروشی‌های برگزیده این طرح تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها